• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Guldvärdet?

Leffe

Breitling
Hej :)
Hoppas detta är en lämplig avdelning för min fråga...
Vet att frågan blir lite av "hur långt är ett snöre" karaktär - men hur mycket brukar själva guldvärdet vara på en 18karatare av vanlig förtjänst-klockmodell, brukar det röra sig om 3-4 tusen eller mer?
 

Leffe

Breitling
Ja, Kollade med pantbanken närmast och det var lite mindre nettovikt än jag trodde - enligt dem är det normalt mellan 4-6g, så tydligen runt tusenlappen då, +- nån hundring då
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Ja, Kollade med pantbanken närmast och det var lite mindre nettovikt än jag trodde - enligt dem är det normalt mellan 4-6g, så tydligen runt tusenlappen då, +- nån hundring då
Ja, är det en nyare klocka med lättviktsboett så är det tyvärr inte så mycket mer, sett till guldvärdet.
 

Leffe

Breitling
Är det mer på, t.ex. en sjuttiotalare, eller måste man gå ännu längre tillbaka för mer kött på benen?
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Ska vi generalisera kraftigt så, ju äldre desto bättre. Men det stämmer inte alltid och i gram är det ändå ingen jättestor skillnad. Däremot gör den lilla viktskillnaden mycket för hållbarhet och vridstyvhet i boetten. Men är verket slutkört så är det tyvärr inte så mycket värde i dem.
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
Det var vanligt förr att hornen var ihåliga (särskilt på kronografer) så ålder är ingen garanti, på 70-talet gjordes några riktigt biffiga guldklockor så det finns rejäla doningar om man letar runt. För att få klockorna att vara styva så är det vanligt att man hittar en stor tung stålring som håller urverket i guldklockor så man måste plocka ut urverk med hållare för att få rätt vikt.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Det var vanligt förr att hornen var ihåliga (särskilt på kronografer) så ålder är ingen garanti, på 70-talet gjordes några riktigt biffiga guldklockor så det finns rejäla doningar om man letar runt. För att få klockorna att vara styva så är det vanligt att man hittar en stor tung stålring som håller urverket i guldklockor så man måste plocka ut urverk med hållare för att få rätt vikt.
Visst, så är det. Köpte in en svårt sliten "bilhandlarkronograf" för en tid sedan. Den hade stora nöthål i både bandhornen och lådan och vägde, storleken till trots, inte mer än drygt ca 3g. Men Landeronverket som satt i var ok.
 

Martin Lovasz

Audemars
Visst, så är det. Köpte in en svårt sliten "bilhandlarkronograf" för en tid sedan. Den hade stora nöthål i både bandhornen och lådan och vägde, storleken till trots, inte mer än drygt ca 3g. Men Landeronverket som satt i var ok.
Äkta guldklocka var fint det så man fuskade lite väl mycket på dessa kronografer för att kunna kalla dem äkta guld och idag blir de lätt övervärderade så man får vara försiktig.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag har nyligen ropat hem en sprillans ny Tissot i 18k. Den som sålde klockan hade fått den men ville inte ha den :facepalm:
Ograverad oanvänd med plasten på och i sin box fullset. På cert står det 11g 18k. Jag betalade 2500kr + frakt. Guldbrev har 292kr/g så 3212kr i guldvärde om man bara går på deras riktpris. Kanske lite mindre...
Dessa klockor verkar stendöda på marknaden. Kostar runt 10K nya och brukar gå att få för 2,5-3K
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag har nyligen ropat hem en sprillans ny Tissot i 18k. Den som sålde klockan hade fått den men ville inte ha den :facepalm:
Ograverad oanvänd med plasten på och i sin box fullset. På cert står det 11g 18k. Jag betalade 2500kr + frakt. Guldbrev har 292kr/g så 3212kr i guldvärde om man bara går på deras riktpris. Kanske lite mindre...
Dessa klockor verkar stendöda på marknaden. Kostar runt 10K nya och brukar gå att få för 2,5-3K
Då är vi där igen med guldbrev. Läs det finstilta.
Kampanjpriset gäller inte alltid, samt en "värderingsavgift" tillkommer på 49 kr/g på deras usla "vanliga" pris.
IMG_7655.PNG
178-49 är 129 kr/g, alltså ganska långt under de 200 kr/g som din lokale guldhökare bör kunna betala.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Då är vi där igen med guldbrev. Läs det finstilta.
Kampanjpriset gäller inte alltid, samt en "värderingsavgift" tillkommer på 49 kr/g på deras usla "vanliga" pris.
IMG_7655.PNG
178-49 är 129 kr/g, alltså ganska långt under de 200 kr/g som din lokale guldhökare bör kunna betala.
Så ditt svar till TS är ca 200kr/g? Om man inte som i mitt fall fick med papper där guldvikten är angiven, har du något tips på hur man kan höfta på hur mycket av vikten som är guld?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
@BarbaBaba Typ. Mitt svar är att guldet bör man - idag - få 200 kr/g för (150 för 14K) och att gramet kan variera väldigt mycket.
14K är också väldigt vanligt i dessa ur.

@Aurum Jag håller med-ish. Synd att dessa klockor inte uppskattas mer som klockor.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
@BarbaBaba Typ. Mitt svar är att guldet bör man - idag - få 200 kr/g för (150 för 14K) och att gramet kan variera väldigt mycket.
14K är också väldigt vanligt i dessa ur.

@Aurum Jag håller med-ish. Synd att dessa klockor inte uppskattas mer som klockor.
Går inte att undvika. Vi har oss själva att skylla att vi inte betalar mer för gulduren. Det enda man hoppas är att de lite mer exotiska uren inte smälts ned om de är i bra skick.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Jag tycker dessa är kanon klockor :) Tunna och stilrena med enkla kvartsverk som håller tiden bra. Helt sjukt att det går att köpa begagnat till samma pris som en DW ;)
Sjukt var ordet, -sade Bull.
Har en skrotad Certina som förmodligen liknar din Tissot. Är iaf av den typ man får som högtidsgåva. Där väger det som inte är guld 12,2g.
IMG_20171107_185648.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Sjukt var ordet, -sade Bull.
Har en skrotad Certina som förmodligen liknar din Tissot. Är iaf av den typ man får som högtidsgåva. Där väger det som inte är guld 12,2g.
IMG_20171107_185648.jpg
Hahaha, ja, mer än halva vikten är alltså inte guld! Hur många annonser på liknande klockor har man inte sett där dom skriver 30g guldklocka :D
 

Gulapa

Breitling
@BarbaBaba Typ. Mitt svar är att guldet bör man - idag - få 200 kr/g för (150 för 14K) och att gramet kan variera väldigt mycket.
14K är också väldigt vanligt i dessa ur.

@Aurum Jag håller med-ish. Synd att dessa klockor inte uppskattas mer som klockor.

Den mest seriösa guldaktören på marknaden är finguld.se. Inga dolda avgifter eller liknande. Finguld.se ägs av Pantbanken Sverige AB och är deras bästa kanal om du ska sälja ditt guld. Du får ett sms där du godkänner guldpriset sen har du pengarna på kontot efter några timmar.
 
Topp