• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gummi som svettas

Starship

Silver
Jag har en Oris Aquis på originalgummi. Klockan är ca två år. På senare tid har jag lagt märke till ett konstigt fenomen. Om klockan ligger orörd typ en månad så kan man tydligt se att bandet svettats. Det över hela bandet men är mest framträdande där det är gummi mot metall. Vätskan är helt klar och känns lite oljig. Jag tror att det har börjat på senare tid, men det kan också vara så att klockan tillbringar mer tid i klockalådan nu och att svettningen inte hann bli påtaglig förut. Känner någon igen fenomenet? Vad beror det på?
På bilden kan man se en massa små droppar och en stor.
DSC_0753.JPG

Jag har en Oris Aquis på originalgummi. Klockan är ca två år. På senare tid har jag lagt märke till ett konstigt fenomen. Om klockan ligger orörd typ en månad så kan man tydligt se att bandet svettats. Det över hela bandet men är mest framträdande där det är gummi mot metall. Vätskan är helt klar och känns lite oljig. Jag tror att det har börjat på senare tid, men det kan också vara så att klockan tillbringar mer tid i klockalådan nu och att svettningen inte hann bli påtaglig förut. Känner någon igen fenomenet? Vad beror det på?
DSC_0753.JPG
Har du inte hört talas om klockbandsdeo ;)

DSC_0753.JPG
Hittade detta på Naturskyddsföreningens hemsida:
http://m.naturskyddsforeningen.se/nyheter/varstingplaster-gummin-och-tillsatser
Verkar vara riktigt trevliga kemikalier som läcker ur gummibandet!
Det jag också har läst mig till är att moderna gummiprylar tillverkade inom EU inte längre innehåller såna här hemskheter!
Av detta kan jag utläsa, antingen köper Oris gummiband från Kina eller så är det inte ett äkta Oris gummiband! Jag skulle gå till en AD och reklamera produkten!

Edit Har ett gäng Fiskars knivar som ligger och svettas i knivlådan...

Senast ändrad:
Hittade detta på Naturskyddsföreningens hemsida:
http://m.naturskyddsforeningen.se/nyheter/varstingplaster-gummin-och-tillsatser
Verkar vara riktigt trevliga kemikalier som läcker ur gummibandet!
Det jag också har läst mig till är att moderna gummiprylar tillverkade inom EU inte längre innehåller såna här hemskheter!
Av detta kan jag utläsa, antingen köper Oris gummiband från Kina eller så är det inte ett äkta Oris gummiband! Jag skulle gå till en AD och reklamera produkten!

Edit Har ett gäng Fiskars knivar som ligger och svettas i knivlådan...
Det är klart att man undrar vad det är för ämnen som kommer ut. De behöver ju inte vara farliga bara för att det finns produkter som svettas farliga ämnen.
Jag har kontaktat Oris för att höra vad de har att säga.

Gissar att dessa ämnen finns där för att göra gummit mjukt och följsamt. Så smetar man in sig med dem får man säkert mjuk och följsam hud under klockan.
Eller inte...
Så är det säkert. Men det känns märkligt att de lämnar gummit. Man undrar ju dels om de är hälsofarliga och också om det betyder att gummit snart blir stelt och sprickigt.

Haft några aquis men aldrig sett detta.
Kontakta oris, kan vara bra för alla att veta då det finns många på forumet som äger oris med gummi.

De va som 17! Tycker även jag att du borde gå förbi nån butik som säljer Oris o klaga..

Lånar tråden lite nu när den är bumpad. Mitt breitling gummi börjar bli matt, hur kan man behandla det och med vad? :)

Jag fick ett kort svar i stil med "det där är ett fenomen vi aldrig har hört förut". Jag blev irriterad och besviken!

Vad hände sen? Sålde du klockan? :)
Var det inte mer än så alltså? Du fick inte ett nytt eller någon slags kompensation?
Klockan har jag kvar fortfarande och jag gillar den mycket! Dock är det fortfarande så att armbandet svettas lite om den hamnar i klocklådan ett par månader. Men nu tvättar jag bara av den med lite ljummet vatten när jag plockar fram den.
Dock är jag lite besviken på Oris bemötande. Jag hade väntat mig att de skulle vara mer intresserade eller erbjuda ett byte och typ ta in det på analys.

Klockan har jag kvar fortfarande och jag gillar den mycket! Dock är det fortfarande så att armbandet svettas lite om den hamnar i klocklådan ett par månader. Men nu tvättar jag bara av den med lite ljummet vatten när jag plockar fram den.
Dock är jag lite besviken på Oris bemötande. Jag hade väntat mig att de skulle vara mer intresserade eller erbjuda ett byte och typ ta in det på analys.

Ja, det låter inte så professionellt.

Ja, det låter inte så professionellt.
Jag letade fram det gamla mailet. Tydligen blev jag uppmanad att gå till en AD. Det blev dock aldrig av.
"
Thank you for your mail

Sorry to hear about your watch and the rubber strap but we have NEVER heard about this problem before

I would recommend going to your AD where you made the purchase with your warranty card and for sure, he will help you

Have a nice day
"

Känner igen detta fenomen. Hade mitt Oris-gummiband (till en tidigare Aquis) i en plastpåse i boxen och nån sval sommar använde jag det inte. När det då hade legat ett par år blev det kletigt. Jag tvättade bara av det med tvål och vatten och tyckte sen det var ok att skruva på och använda igen.

Jag letade fram det gamla mailet. Tydligen blev jag uppmanad att gå till en AD. Det blev dock aldrig av.
"
Thank you for your mail

Sorry to hear about your watch and the rubber strap but we have NEVER heard about this problem before

I would recommend going to your AD where you made the purchase with your warranty card and for sure, he will help you

Have a nice day
"
Rätt rimligt av Oris att hänvisa till AD ändå.

"
Thank you for your mail

Have a nice day
"
Gå till AD då... Vad hade du förväntat dig för svar från högkvarteret?

Knepigt!
Gummi är ju tyvärr inget beständigt material. det börjar "förfall" ganska direkt.
vissa blandningar går snabbare än andra, men konstigt att Oris valt just detta?
Hoppas det löser sig :)

Det är mjukgörare som kryper ur gummit.
Problemet med det är att när mjukgörarna gått ur kommer gummit att åldras fortare av UV och riskerar att torrspricka.
Har du använt något starkare rengöringsmedel eller använder några speciella krämer?
Annars är det något i tillverkningen som gått snett. Det finns många faktrorer som temperatur på formsprutan, recept etc.
Ett annat problem är att många mjukgörare inte precis är honung.
Antingen har de kemiskt reagerat på något du tillfört annars ärdet ett tillverkningsfel och då ljuger Oris. Sådana problem är batch-relaterade och kan inte uppstå på en enda klocka. De måste ha fått fler klagomål från handlare och kunder.
Jag hade insisterat på att få byta.

Tillbaka
Topp