• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gummiboll för att öppna boettlock?

Magnus (Sthlm)

Panerai
2-Faktor
Silvertejp brukar kunna fungera annars. Se till att boettlocket är rent och fettfritt, ta en lång remsa silvertejp och klistra fast mitten av remsan på locket, knöla ihop ändarna till ett boll eller något som går att greppa och vrid sen för glatta livet. Lycka till!
 
Min mor har fått ett hjälpmedel för att öppna burklock. Burken ställs på en antihalkmatta och locket öppnas med en "träspade" täckt med antihalkmatta. Detta borde man kunna göra en lite öppnare av, med handtag till och med.
Men morsan vill inte släppa prylarna. Finns på apoteken dock.
Inte trodde jag väl att jag skulle länka till en shop för reumatiker, men här är den:

http://www.reumashop.se/sv/hjalpmedel/oppnare/burkoppnare.html
 
Bollen är kanon, använder den nästan uteslutande för öppning av boetter.
Min boll är dåligt pumpad, men jag mosar ihop den så anläggningsytan blir lika stor som boetten. Sen behöver den vara ganska ren så den är lite åt de klibbiga hållet.
Och så underlättar de om du har någon form av fäste, jag har någon form av skruvstäd i plast som är just för klockor, går mycket lättare då än om du vara håller i klockan.

Och att dra åt boetten igen så är det bara att ta i så mycket de går med bollen, har servat flertalet seiko dykarur som dessutom är testade i verkligheten ner till 40m massor av gånger, inga problem.
 

Alligatorn

Cartier
Vad kör ni för underlag när ni gör detta?
Handflatan?
Bord?
Matta?

Tycker det var både svårt att hålla i klockan samtidigt som jag repade glaset mot något skit på bordet -.-
 
Topp