• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gummistraps, hur länge håller de?

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Vad kan man räkna med för livslängd på gummiband? Då syftar jag på varianter av erkänt bra kvalitet (OEM Rolex, Omega, PP, Rubber B, etc).
5 år? 10 år?

• Like
Reactions: Bas
Bra fråga! Är det någon som har haft ett gummi i mer än 5 år? Jag har haft Omegas, RubberB och Breitlings, men aldrig tillräckligt länge för att uttala mig om livslängden!

Det är nog tyvärr väldigt svårt att ge ett enhetligt svar på. Det beror så mycket på hur du använder din klocka och ditt gummiband;
Svettas du mycket? Är ute i solen? Kommer i kontakt med kemikalier eller annat?

Sedan beror det naturligtvis på material också. Är det rent naturgummi, PU eller silicon?
Svårt att svara på alltså. Med det sagt har jag gummiband som är äldre än 5år (har dock använts i rotation med andra klockor).

Jag har gummiband original från Ulysse Nardin på min klocka. Inköptes 2011 och sitter fortfarande samma på än idag.
Ska serva klockan nästa år och då blir det byte tror jag, märker att bandet känns lite mer uttorkat nu så risken för sprickbildning har ökat (eller min inbillning i vart fall).

Jag har gummiband på min beater, Oris prodiver inköpt 2015.
Jag har använt den klockan mycket och inte varit direkt försiktig. Jag tycker att tidigare inlägg belyser det viktiga, livslängden kommer påverkas av hur försiktig eller aktiv du är med din klocka.

På mitt armband så syns det att jag har använt det mycket, men det är fortfarande mjukt och följsamt.

Personligen så förväntar jag mig inte samma livslängd från ett gummiarmband som från ett i stål och heller inte att det åldras lika stilfullt som ett i skinn.

Nja, stilfullt som skinn? Missfärgat, solkiga sömmar och en odefinierbar odör som osökt för tankarna till redskapsförrådet i gymnastiksalen på -70 talet:hungover:. Hoppas mycket på mitt nya Breitling gummi, men tror dock inte på evigt liv:rolleyes:.

Jag skulle lätt gissa på minst fem år för ett Rubber B.

WP_20161226_10_47_44_Rich (2).jpg

Även om det används dagligen.

Jag har ett relativt nyinköpt gummiband på min LV.
Borde man köpa ett extra gummiband nu och 'låta det ligga i en låda' typ tills det som sitter på nu måste bytas ?

Misstänker att det beror en del på om man har clasp eller vanligt spänne.

Har ett RubberB på clasp som jag köpte beg men som jag själv ägt 4-5 år och det är i helt ok skick. Man viker ju inte bandet så mkt med clasp.

För många år sedan fick jag ett tips från singular om att smörja in gummibandet med ngt (som jag just nu har glömt men kan kolla in flaskan ikväll när jag kommer hem).

Just det, det är det! Finns på (vissa) apotek. Det går åt oerhört lite (gummit absorberar ju inte som när man lägger på creme på tex läder) så max en droppe går åt, men minsta flaskan är ändå på 150-200 ml så man har så det räcker i minst 1000 år framöver.

Tillbaka
Topp