• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Hej

Vad gör ni för att minska slitaget på nato-band? Det optimala hålet kommer slitas sönder ganska fort. (använt i 2 veckor).

nTO.jpg

Tacksam för svar och erfarenheter från vana nato användare
Försök "dra tillbaka" hålet lite. Sen elda försiktigt kort tid underifrån med en tändare. Natot smälter något och hårdnar. Blir ytan för hård och oskön mot handleden så ta ett fint sandpapper och rugga upp. Klart

Hej

Vad gör ni för att minska slitaget på nato-band? Det optimala hålet kommer slitas sönder ganska fort. (använt i 2 veckor).

nTO.jpg

Tacksam för svar och erfarenheter från vana nato användare
Det kommer hålla länge ändå. Kanske förlänger man hålets livstid genom att försiktigt bränna trådfnas med en tändare.

Förslag på sommarbeater man kan få för omkring tre till sju tusen begagnad? Helst inte större än 38 mm om den saknar vridring. Med vridring är upp till 42 mm okej. Måste tåla att badas med. Armband av stål eller gummi.

Förslag på sommarbeater man kan få för omkring tre till sju tusen begagnad? Helst inte större än 38 mm om den saknar vridring. Med vridring är upp till 42 mm okej. Måste tåla att badas med. Armband av stål eller gummi.
Kan komma att ångra detta men denna är på 39mm. Trivs med den men nytt på G in. Kommer med AM länken och gummin.
20260322_130558.jpg

Kan komma att ångra detta men denna är på 39mm. Trivs med den men nytt på G in. Kommer med AM länken och gummin.
20260322_130558.jpg
Bra förslag! Var sugen på den där när den låg ute. Helt perfekta dimensioner, men pärlemor och diamanter blir för mycket för mig tror jag. Önskar de gjorde den där med vanlig svart tavla för oss mindre modiga.

Tusenö är trevliga @Sennelier
Även Christopher Ward är schyssta

Tusenö är trevliga @Sennelier
Även Christopher Ward är schyssta
Bra förslag båda två. 👍 Har faktiskt börjat snegla lite på CW sistone. Har aldrig kollat in dem närmre faktiskt. Ska börja bevaka CW nu minsann! C60 är fin. Sealander likaså med sina AT-vibbar är fin. Strålande sommardinkor.

Vad kan det kosta att provtrycka en klocka? Köpte en 200m begagnad och tänker att det är bra att kolla innan man tar ett dopp med den.
Gärna förslag på butik i Uppsala som fixar det också

/J

Bra förslag båda två. 👍 Har faktiskt börjat snegla lite på CW sistone. Har aldrig kollat in dem närmre faktiskt. Ska börja bevaka CW nu minsann! C60 är fin. Sealander likaså med sina AT-vibbar är fin. Strålande sommardinkor.
CW håller ju oftast väldigt bra kvalite och deras länkar är toppen så c60 är ett bra alternativ. Annars någon lämplig Traska kanske?

Hamilton khaki quartz kanske...

CW håller ju oftast väldigt bra kvalite och deras länkar är toppen så c60 är ett bra alternativ. Annars någon lämplig Traska kanske?

Hamilton khaki quartz kanske...
Bra förslag! Nya KF kvarts har varit på radarn sedan förra sommaren när jag letade sommardinka och Traska har jag fått upp ögonen för nyligen tack vare forumet. Både Commuter och Summiter hade passat mig perfekt. Ska hålla utkik på köp och sälj. 👍

Vad kan det kosta att provtrycka en klocka? Köpte en 200m begagnad och tänker att det är bra att kolla innan man tar ett dopp med den.
Gärna förslag på butik i Uppsala som fixar det också

Svarar mig själv med att det blev alldeles gratis hos en mycket trevlig herre på Klockmaster på Gränby centrum..
Och klockan var tät, så nu kan jag och min nyhandlade Serica se fram mot beach 2026 med tillförsikt.

/J

Är det någon som handlat på Harvey store? Hittade en dinka där för bra pris men har aldrig hört talas om handlaren.

Någon som vet hur man kortar denna länk? Sitter på en liten 25mm IWC Ingenieur...

16497.jpg
16498.jpg
16499.jpg

Förmodar något flexar där på undersidan. Skulle tror det är den nedböjda flärpen men vet tyvärr inte. Läcker konstruktion med justeringen i låset. Aldrig sett den tidigare.
Ja, riktigt smidig justering - ger maximalt en dryg länkbit, 8-9mm, med fyra olika lägen.

Tillbaka
Topp