• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Brukar normalt inte öppna mina klockor, iaf inte kvarts, men satte in nytt batteri i en ana-digi med Miyota TL11 och undrar om någon vet vad "push spring" har för syfte? Eller är det två ord kanske, push och spring? Kanske för att få ut kronan, men vad är fjädern till för?
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
Brukar normalt inte öppna mina klockor, iaf inte kvarts, men satte in nytt batteri i en ana-digi med Miyota TL11 och undrar om någon vet vad "push spring" har för syfte? Eller är det två ord kanske, push och spring? Kanske för att få ut kronan, men vad är fjädern till för?
Med tanke på pilarna tror jag att det är två olika saker. Jag vet inte om det är så i det här fallet men det brukar ofta finnas en liknande fjäder för alarmfunktion så det kanske är det den är till för? 😊
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Yes, jag misstänkte det sen medan jag skrev. Vet inte varför jag bara förutsatte att det stod "push spring". Väldigt ologiskt av mig 😂 Tack!
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
När man ställer en automatare så finns det ofta lite spelrum i minutvisaren där små rörelser i kronan ger stora rörelser på visaren innan man liksom hakar i kugghjulen (antar jag?) antingen framåt eller bakåt och man åter får lite motstånd i kronan. Alla mina klockor har ett viss spelrum på detta sätt. Inga konstigheter så långt.

Då till frågan, hur bör jag ställa kronan så att minutvisaren faktiskt följer kugghjulen direkt när jag är klar? Jag upplever särskilt på en av mina klockor (eller så har jag inte noterat det förr bara) att sekundvisaren kan gå nästan 30 sekunder utan att minutvisaren faktiskt rör sig vilket ju gör att klockan inte visar tiden riktigt korrekt. Men jag lyckas inte riktigt fatta hur jag ska ställa den ändå för att det ska bli rätt.
 
  • Like
Reactions: HSK

Nissenutz

Patek
2-Faktor
När man ställer en automatare så finns det ofta lite spelrum i minutvisaren där små rörelser i kronan ger stora rörelser på visaren innan man liksom hakar i kugghjulen (antar jag?) antingen framåt eller bakåt och man åter får lite motstånd i kronan. Alla mina klockor har ett viss spelrum på detta sätt. Inga konstigheter så långt.

Då till frågan, hur bör jag ställa kronan så att minutvisaren faktiskt följer kugghjulen direkt när jag är klar? Jag upplever särskilt på en av mina klockor (eller så har jag inte noterat det förr bara) att sekundvisaren kan gå nästan 30 sekunder utan att minutvisaren faktiskt rör sig vilket ju gör att klockan inte visar tiden riktigt korrekt. Men jag lyckas inte riktigt fatta hur jag ska ställa den ändå för att det ska bli rätt.
Jag testade mig fram. Vet du att det är ca 30 sekunder innan minutvisaren börjar röra sig så stoppa klockan när sekundvisaren står på 30 sek. Ställ minutvisaren på index.

Vips! När sekundvisaren står kl 12 så bör minutvisaren precis börja flytta sig ifrån index och allt ser bra ut :)
 

HSK

Patek
2-Faktor
När man ställer en automatare så finns det ofta lite spelrum i minutvisaren där små rörelser i kronan ger stora rörelser på visaren innan man liksom hakar i kugghjulen (antar jag?) antingen framåt eller bakåt och man åter får lite motstånd i kronan. Alla mina klockor har ett viss spelrum på detta sätt. Inga konstigheter så långt.

Då till frågan, hur bör jag ställa kronan så att minutvisaren faktiskt följer kugghjulen direkt när jag är klar? Jag upplever särskilt på en av mina klockor (eller så har jag inte noterat det förr bara) att sekundvisaren kan gå nästan 30 sekunder utan att minutvisaren faktiskt rör sig vilket ju gör att klockan inte visar tiden riktigt korrekt. Men jag lyckas inte riktigt fatta hur jag ska ställa den ändå för att det ska bli rätt.
Intressant fråga! Min killgissning är att den börjar ticka när "kugghjulen hakar i" så att säga eftersom den därefter fortsätter att dras framåt och spelrummet innan det är just ett spelrum för att komm i fas så det känns logiskt att man skulle sätta den i det sista läget om man vill att den ska driva direkt. 🤔
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Intressant fråga! Min killgissning är att den börjar ticka när "kugghjulen hakar i" så att säga eftersom den därefter fortsätter att dras framåt och spelrummet innan det är just ett spelrum för att komm i fas så det känns logiskt att man skulle sätta den i det sista läget om man vill att den ska driva direkt. 🤔
Jag tänker det också men jag vet inte... jag får inte till det riktigt 🤔
Eller så är klockan bara pajj, haha.
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Är på jakt efter lite natoband, har aldrig köpt det förrut. Är ute efter 19mm och verkar inte vara ett standard mått som alla har. Vill gärna sponsra butiker som är medlemmar här, så vad har jag för alternativ?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Är på jakt efter lite natoband, har aldrig köpt det förrut. Är ute efter 19mm och verkar inte vara ett standard mått som alla har. Vill gärna sponsra butiker som är medlemmar här, så vad har jag för alternativ?

Jag har ingen koll på deras utbud av 19mm men det är i alla fall de forumbaserade säljarna jag känner till. Jag har även för mig att alla utom Singular och Tidochting erbjuder forumrabatt på 10-15%.
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS

Jag har ingen koll på deras utbud av 19mm men det är i alla fall de forumbaserade säljarna jag känner till. Jag har även för mig att alla utom Singular och Tidochting erbjuder forumrabatt på 10-15%.
Snyggt! Tack, ska kika in dom!
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Var bara royalstraps som hade 19mm nato, och tyvärr bara en (en färgad) färg, svart. Får kolla utanför denna sfär tror jag.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Var bara royalstraps som hade 19mm nato, och tyvärr bara en (en färgad) färg, svart. Får kolla utanför denna sfär tror jag.
19mm är en udda bredd i allmänhet, och på NATO i synnerhet. Inga av de ställen där jag brukar titta har det. (18 finns däremot.)
Det kan vara så att man helt enkelt får gå till Amazon. (.de i Tyskland för att hålla sig inom EU då). Där får man upp några i alla fall.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Var bara royalstraps som hade 19mm nato, och tyvärr bara en (en färgad) färg, svart. Får kolla utanför denna sfär tror jag.
De flesta brukar nog använda 20mm i alla fall eftersom de är så pass flexibla och skillnaden är minimal, värre är det med läder och andra styva material. Som du har märkt blir man väldigt begränsad i utbudet om man vill ha just 19mm.
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
De flesta brukar nog använda 20mm i alla fall eftersom de är så pass flexibla och skillnaden är minimal, värre är det med läder och andra styva material. Som du har märkt blir man väldigt begränsad i utbudet om man vill ha just 19mm.
Så hade man ju kunnat göra, men jag hittade en sida från UK som jag beställde lite band ifrån. Tack för tipsen.
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
Vad är klockan och vilket datum är det?
s-l1600.jpg
 

Krokodilen

Omega
2-Faktor
Vad gäller angående prisförslag på Chrono24 - är dessa att betrakta som ”bindande” som på ex. EBay? Har inte lyckats finna något entydigt i villkoren för tjänsten. Man vill ju ibland förhandla kring priset men osäker om detta bör ske genom dialog (chat, telefon dyl) eller om man ska använda prisförslagsfunktionen för detta.
 
Senast ändrad:

Jokkoma

Breitling
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Jag har en Certina med ett läderarmband som slits väldigt fult. Armbandet är original. Är detta bara taskig kvalitet? Finns det något sätt att åtgärda detta?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Vad gäller angående prisförslag på Chrono24 - är dessa att betrakta som ”bindande” som på ex. EBay? Har inte lyckats finna något entydigt i villkoren för tjänsten. Man vill ju ibland förhandla kring priset men osäker om detta bör ske genom dialog (chat, telefon dyl) eller om man ska använda prisförslagsfunktionen för detta.
Nej.
 

Bergets

Panerai
Jag tänkte beställa en klocka ifrån ebay (privatperson) som kan skicka med Ebays internationella frakt. - ifrån England.
någon som har koll på ifall man åker på tull osv numera?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag tänkte beställa en klocka ifrån ebay (privatperson) som kan skicka med Ebays internationella frakt. - ifrån England.
någon som har koll på ifall man åker på tull osv numera?

England är inte medlem i EU. Så ja, självklart ska du betala moms.
Handlar man av ett företag så ska de i regel dra av deras inhemska moms (20%) och sedan antingen debitera svensk moms direkt vid köptillfället alt. överlåta det till speditören/tullverket så skillnaden blir i praktiken bara ett par procent.

Handlar man däremot av en privatperson så tillkommer det 25% moms vilket gör det ganska oattraktiv att handla begagnat från UK och det kan i vissa fall till och med vara billigare att köpa nytt om prisskillnaden mellan begagnat och nytt är liten.
 

MacP

Omega
2-Faktor
Vad gäller angående prisförslag på Chrono24 - är dessa att betrakta som ”bindande” som på ex. EBay? Har inte lyckats finna något entydigt i villkoren för tjänsten. Man vill ju ibland förhandla kring priset men osäker om detta bör ske genom dialog (chat, telefon dyl) eller om man ska använda prisförslagsfunktionen för detta.
Är ej bindande. Godkänner försäljaren förslaget får du en offert som gäller 72 timmar, godkänner du ej offerten under den tiden tas den bort därefter. Har själv gjort detta några gånger.
 

robbanbobban

Breitling
Köpte en Breitling för 2v sedan som jag först hade tänk ha på mig dagligen, men ångrar nu mig då jag jobbar som hantverkare/arbetsledare och chef. Kommer nog slita den för mycket.

Så nu till min fråga, har haft en Victorynox på mig dagligen i 5-6 år och fungerat bra.

Men nu vill jag köpa mig en ny arbetsklocka för 10-15K

vad säger ni ? Gillar utseendet på min nuvarande..
 

Bilagor

  • 44FD72AD-A877-48F2-A0C5-2571FC06D76A.jpeg
    44FD72AD-A877-48F2-A0C5-2571FC06D76A.jpeg
    843.8 KB · Visningar: 8

nissehult

Patek
2-Faktor
Köpte en Breitling för 2v sedan som jag först hade tänk ha på mig dagligen, men ångrar nu mig då jag jobbar som hantverkare/arbetsledare och chef. Kommer nog slita den för mycket.

Så nu till min fråga, har haft en Victorynox på mig dagligen i 5-6 år och fungerat bra.

Men nu vill jag köpa mig en ny arbetsklocka för 10-15K

vad säger ni ? Gillar utseendet på min nuvarande..
Använd Bratten - klockor skall användas. Är du rädd för stötar så satsa på kvarts, typ Breitling Skyracer. Vill du ha en hård mekanisk klocka i prisklassen så kolla på Sinn.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Stötar blir det sällan på klockan!!
Och vad kan hända vid en stöt ? 😇
Det kan t.ex. påverka tidshållning eller i extrema fall skada både klockan i sig och urverket som sitter inuti men det ska rätt mycket till och automatiska klockor tål nog i regel mer än många tror. Däremot har quartz inga (eller åtminstone väldigt få beroende på konstruktion) rörliga delar och är rent objektivt mer tåliga.
 
Topp