• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

nissehult

Patek
2-Faktor
Okej, har du beställt därifrån? Jag trodde som dig men sen gick det att välja EU och det stod, vid beställning, att jag beställde från deras EU-store, därav att jag blev så fundersam..
Har inte beställt därifrån - plockade min från USA för ett antal år sedan.

Att välja EU kanske bara påverkar vilken valuta priset visas i? Det intressanta är ju varifrån prylen skickas. Det bästa är att kontakta dom och fråga såvida det inte står på hemsidan. I foten står det ju bara USA, UK och Asien..
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Har inte beställt därifrån - plockade min från USA för ett antal år sedan.

Att välja EU kanske bara påverkar vilken valuta priset visas i? Det intressanta är ju varifrån prylen skickas. Det bästa är att kontakta dom och fråga såvida det inte står på hemsidan. I foten står det ju bara USA, UK och Asien..
Du har säkert rätt i det! Jag tänker att det får visa sig, jag räknar med att få en liten smäll.
 

robbanbobban

Breitling
Kollar Victorynox klockor, rätt snygga!
Vilken e snyggast tycker ni ?
 

Bilagor

  • 36EC16F6-F19D-4395-90E5-08A80C87FCBC.jpeg
    36EC16F6-F19D-4395-90E5-08A80C87FCBC.jpeg
    527.5 KB · Visningar: 20
  • A5C95C66-B373-4156-AF0B-9737200589BB.jpeg
    A5C95C66-B373-4156-AF0B-9737200589BB.jpeg
    537.7 KB · Visningar: 21

JW89

Breitling
Jag har en klocka (se bild) vars boettbaksida i glas föll av en gång under normalt användande. Jag tryckte tillbaka glaset och den verkade klicka in bra med boetten. Känns ovärt att lämna in den för service för detta då den servades för ca 3 år sedan (servicegarantin är tyvärr utgången). Går detta att fixa själv på ett bra sätt? Känns ju inte pålitligt att den bara sitter på plats när den en gång föll av. Hur sitter boett-baksidor i glas fast i själva klockan, lim?
 

Bilagor

  • 52399B2E-739C-47DB-8A08-30B5C8C04AF9.jpeg
    52399B2E-739C-47DB-8A08-30B5C8C04AF9.jpeg
    285.4 KB · Visningar: 19
  • D2E594E3-AF64-4108-9973-D8F99F99C068.png
    D2E594E3-AF64-4108-9973-D8F99F99C068.png
    741.8 KB · Visningar: 13
Senast ändrad:

Hoglundarn

Breitling
Har en SInn U1:a på H-länk som bara ligger och samlar damm för tillfället.
Bra skick. Snart 4 år på nacken.
Nån som har en idé om vad man kan tänkas begära för en sådan?
 

Johlin

Omega
2-Faktor
Har en SInn U1:a på H-länk som bara ligger och samlar damm för tillfället.
Bra skick. Snart 4 år på nacken.
Nån som har en idé om vad man kan tänkas begära för en sådan?

Baserat på köp och sälj så verkar de generellt gå runt 12-15K, med någon på 10K. Där de dyrare ofta är relativt nya och med gummi+länk. Så kanske rumt 12-14K.
 

Hoglundarn

Breitling
Baserat på köp och sälj så verkar de generellt gå runt 12-15K, med någon på 10K. Där de dyrare ofta är relativt nya och med gummi+länk. Så kanske rumt 12-14K.
Alright!
Jag har ju ett dykargummi från royal straps. Men gissar att du tänker på original-gummi om det ska göra något på priset så att säga?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Alright!
Jag har ju ett dykargummi från royal straps. Men gissar att du tänker på original-gummi om det ska göra något på priset så att säga?

Origonalgummi med lås adderar på priset men precis som övriga band, dvs enligt mig runt eller under halva inköpspriset om man ska sälja vidare. SDR brukar vara mer lättsålt och möjligtvis att det betingar ett något högre pris, men inget dramatiskt. Är den tegimenterad får den ett högre begagnatpris.

Sen är ju alla U-boetter oavsett tegimentering eller inte extremt tåliga, så bra skick bör vara i princip helt utan märken.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hör med Tidlösa ur (Ulva Kvarn). Tror de tar 5500:- (enligt websidan: https://www.ulvakvarn.com/verksamheter/tidlosa-ur/ )

Om det är rimligt vet jag inte, men det är ett pris i alla fall.
Det lät dyrt, jag skulle snarare säga att 3k är ett bra pris och att runt 4k är normalt. Är du säker på att det var för ett 2824? Jag har hört mycket gott om honom och har svårt att tro att han skulle debitera 5500 för en standardservice av ett så pass vanligt verk.

Nu vet jag inte vad det gäller för klocka men många tillverkare erbjuder möjligheten att serva direkt hos dem och ofta till ett ganska bra pris. Kan vara värt att kolla upp? 😊
 

Goflorp

Cartier
Söker identifikation på den här :
Märke, modell:
Sparade ner bilden från forumet för jag tyckte den var snygg, men "IMG_1657.JPG" säger inte så mkt...
 

Bilagor

  • IMG_1657.JPG
    IMG_1657.JPG
    238.8 KB · Visningar: 14

HSK

Patek
2-Faktor
Söker identifikation på den här :
Märke, modell:
Sparade ner bilden från forumet för jag tyckte den var snygg, men "IMG_1657.JPG" säger inte så mkt...
RZE men de hette tidigare Reise. 😊
 

Goflorp

Cartier
RZE men de hette tidigare Reise. 😊
Tusen tack för hjälpen!

Priserna var humana, runt 5000:-
Ses vi ngn gång bjussar jag gärna på en pilsner.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Det lät dyrt, jag skulle snarare säga att 3k är ett bra pris och att runt 4k är normalt. Är du säker på att det var för ett 2824? Jag har hört mycket gott om honom och har svårt att tro att han skulle debitera 5500 för en standardservice av ett så pass vanligt verk.

Nu vet jag inte vad det gäller för klocka men många tillverkare erbjuder möjligheten att serva direkt hos dem och ofta till ett ganska bra pris. Kan vara värt att kolla upp? 😊
"Pris för service av självuppdragande armbandsur är från 5500:- inklusive normalt slitna delar som fjäder, plexiglas, löpverkshjul, krona och packningar." står det på hemsidan.
Att verket är vanligt påverkar ju inte arbetsinsatsen. Ett normalt verk med datum, centrumsekund och automatisk uppdragning är konstruerat på ungefär samma sätt av ungefär lika många delar oavsett om det är ETA, Omega eller något annat.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Ops. Det var 1500 kr mer än klockan kostade.. hehehe
Ja, det är dilemmat för oss som köper billigare klockor Ska man kosta på en service som kostar mer än klockan? Arbetsinsatsen (för samma typ av urverk) är ju ungefär densamma oavsett vad klockan kostar. (Jag tror t.ex. att en Rolex-service inte är så mycket dyrare.)
 

HSK

Patek
2-Faktor
"Pris för service av självuppdragande armbandsur är från 5500:- inklusive normalt slitna delar som fjäder, plexiglas, löpverkshjul, krona och packningar." står det på hemsidan.
Att verket är vanligt påverkar ju inte arbetsinsatsen. Ett normalt verk med datum, centrumsekund och automatisk uppdragning är konstruerat på ungefär samma sätt av ungefär lika många delar oavsett om det är ETA, Omega eller något annat.
Jo, visst är det så men det låter som ett ganska högt grundpris för en fristående urmakare som ju i regel brukar vara billigare. Standardservice för en Omega med deras egna co-axialverk (t.ex. 8500/8800) som är mer avancerad kostar i jämförelse 6tkr hos AD/Swatch Group vilket genast framstår som billigt.

Jag har som sagt bara hört gott om honom men han verkar ligga i det dyrare segmentet. Det kanske även bara är ett sätt att friskriva sig om någon skulle komma in med något udda verk som kräver mycket jobb och att det i slutändan kanske inte blir fullt så dyrt även om det är vad som anges på hemsidan.
 

cello

Breitling
På ett ETA 2824-2 står det (förutom ETAs logga och 2824-2) V8AL4 (om jag nu läser rätt med min lupp). Kan det indikera tillverkningsår eller någon variant av detta spridda urverk? Går fint i min Glycine Combat Ref 3846 som jag försöker ta reda på mer om.
:glycine:
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
Någon som hittat kortare single pass naton någonstans? 300mm är för långa för min handled.
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med det men det går annars att korta ner banden väldigt enkelt. Klipp av den rundade änden, måtta upp rätt längd och använd sedan änden som mall för att få till en snygg, rundad kant. För att undvika att bandet fransar sig så eldar man försiktigt på änden för att försluta den så att säga och man kan då hålla änden mellan två mynt medan man gör det för att undvika att bränna för mycket. 😊
På ett ETA 2824-2 står det (förutom ETAs logga och 2824-2) V8AL4 (om jag nu läser rätt med min lupp). Kan det indikera tillverkningsår eller någon variant av detta spridda urverk? Går fint i en Glycine Combat Ref 3846 som jag försöker ta reda på mer om.
:glycine:
Killgissning: Jag skulle tro att det är någon typ av batchnummer så att de lättare kan identifiera och eventuellt återkalla dåliga verk så du är nog inne på rätt spår.
 
Topp