• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
@Margarinkungen

Fick du din Reverso graverad på Nymans?
@Deskdiversthlm
Ja, jag har fått två av mina klockor graverade från dom. Funkade bra och gick fort, men endast text och kanske inte så extrema utföranden. Bäst är väll min reverso, Daytonan har bara text, men det var en tanke även där
064ADA27-20A9-44F3-B68B-79095D06CE9E.jpeg
 

Timely

Omega
Paneristi
2-Faktor
"Pris för service av självuppdragande armbandsur är från 5500:- inklusive normalt slitna delar som fjäder, plexiglas, löpverkshjul, krona och packningar." står det på hemsidan.
Att verket är vanligt påverkar ju inte arbetsinsatsen. Ett normalt verk med datum, centrumsekund och automatisk uppdragning är konstruerat på ungefär samma sätt av ungefär lika många delar oavsett om det är ETA, Omega eller något annat.
Så det är samma pris gör inhouse-verk som ett standard ETA/Selitta? Låter lite lagom slappt ospecificerat, men tydligen är det en erkänd urmakare...
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Så det är samma pris gör inhouse-verk som ett standard ETA/Selitta? Låter lite lagom slappt ospecificerat, men tydligen är det en erkänd urmakare...

Står pris ”från”, dvs olika priser för olika urverk. Med tanke på hur många olika typer av urverk det finns från olika tillverkare skulle det vara orimligt att ha en komplett prislista speciellt då han skruvar mycket vintage. Finns dessutom garanterat verk han inte ens skruvar i och där du måste vända dig direkt till tillverkaren men ser inte varför man skulle skriva en sådan lista och ha med på hemsidan.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Står pris ”från”, dvs olika priser för olika urverk. Med tanke på hur många olika typer av urverk det finns från olika tillverkare skulle det vara orimligt att ha en komplett prislista speciellt då han skruvar mycket vintage. Finns dessutom garanterat verk han inte ens skruvar i och där du måste vända dig direkt till tillverkaren men ser inte varför man skulle skriva en sådan lista och ha med på hemsidan.
Ja, läser man på hemsidan (som är https://www.tidlosaur.se/ förresten, jag ser att jag råkade länka till Ulva kvarn-sidan tidigare) så kan man se vad han har för bakgrund. Utbildad hos Rolex och varit lärare på Urmakarskolan bl.a. Och vidare "Verkstaden är certifierad för Omega, Sjöö Sandström, Longines, Certina, Tissot m.fl.". Så det är som sagt ett riktpris för en vanlig enkel automat. Det kan hända ett ett enklare verk skulle vara lite billigare, medan en evighetskalender eller minute repeater lär kunna kosta mer...
 

Timely

Omega
Paneristi
2-Faktor
Står pris ”från”, dvs olika priser för olika urverk. Med tanke på hur många olika typer av urverk det finns från olika tillverkare skulle det vara orimligt att ha en komplett prislista speciellt då han skruvar mycket vintage. Finns dessutom garanterat verk han inte ens skruvar i och där du måste vända dig direkt till tillverkaren men ser inte varför man skulle skriva en sådan lista och ha med på hemsidan.
Ok, det låter rimligt! Tack för du tog dig tiden att reda ut det ;)
 
Jag undrar lite kring certifikat och originalpapper.
Är det återförsäljare eller företaget som gjort klockan som håller på informationen kopplad till klockan? Vart vänder du dig för att kolla upp certifikat och originalpapper?
Sen undrar jag också varför säljare retuscherar bort serienummer från sina klockannonser. Det känns ju lite skumt men jag antar att det finns en rimlig förklaring.
 

Golle_std

Rolex
2-Faktor
Jag undrar lite kring certifikat och originalpapper.
Är det återförsäljare eller företaget som gjort klockan som håller på informationen kopplad till klockan? Vart vänder du dig för att kolla upp certifikat och originalpapper?
Sen undrar jag också varför säljare retuscherar bort serienummer från sina klockannonser. Det känns ju lite skumt men jag antar att det finns en rimlig förklaring.
Certet visar väl allt som oftast vilken återförsäljare som sålt klockan, gissar att man bör kunna vända sig till just den för att t.ex få bekräftat att de faktiskt sålt den.

Ang blurrade serienr är det för att inte det ska ”stjälas” och användas i en kopia av en likadan klocka.
 
Certet visar väl allt som oftast vilken återförsäljare som sålt klockan, gissar att man bör kunna vända sig till just den för att t.ex få bekräftat att de faktiskt sålt den.

Ang blurrade serienr är det för att inte det ska ”stjälas” och användas i en kopia av en likadan klocka.
Ah, såklart!

Då bör man alltså kolla upp det direkt man fått hem klockan för att få reda på om den är helt legit.
 

Golle_std

Rolex
2-Faktor
Ah, såklart!

Då bör man alltså kolla upp det direkt man fått hem klockan för att få reda på om den är helt legit.
Skulle man kunna göra, kanske lite beroende på vart man köpt den. Kommer den från en skum typ på blocket så ja, absolut, är det från en välrenommerad handlare hade jag nog struntat i det ☺️
Du kan ju alltid dra en googling på klockans serienr och hoppas på att du inte får allt för många träffar 😅
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tror ni att den här typen av bedrägerier kan komma att användas mot oss som köper och säljer klockor?

 

HSK

Patek
2-Faktor
Hur var det nu med import från Schweiz åker man på tull+moms?

Precis som med alla köp från länder utanför EU så ska priset vara exkl. moms och sedan debiteras svensk moms antingen direkt i samband med köp eller av Tullverket/ombud när varan når Sverige. Detta gäller dock endast köp från företag, vid privatköp kan ingen moms dras av och det är alltid +25% som gäller (och momsen beräknas alltid på varans pris inklusive frakt).
Om man exempelvis vill köpa något från Schweiz som kostar 600CHF (ca 5600SEK) så innebär det i praktiken 5600 - 7.7% schweizisk moms (=5200) + 25% = 6500SEK vilket ger ett prispåslag på 16%.

Nu har Schweiz en otroligt låg momssats i jämförelse med många andra länder så det gör inte jättestor skillnad men UK har t.ex. 20% VAT vilket gör att prisskillnaden i slutändan blir ett fåtal procent. Om vi tar samma räkneexempel med 5600SEK så blir slutpriset 5600 - 20% UK VAT (=4667) + 25% = 5833SEK vilket ger en total prisökning på 4.16%.

Edit: Sedan tillkommer vanligtvis ca 100kr i administrationsavgift oavsett speditör om inte säljaren debiterar momsen i samband med köpet och betalar in den på egen hand.
 

Klockentusiasten

Cartier
2-Faktor
Jag har en quartz-klocka som används max 1-2 ggr/år. Vad är egentligen bäst för klockan? Låta den ligga och ticka på, eller dra ut kronan? Inte för att spara batteri då jag vet att det ändå åldras, men tänker på övrigt slitage? Eller riskerar man att det kommer in damm/fukt med kronan utdragen?? 🤔
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag har en quartz-klocka som används max 1-2 ggr/år. Vad är egentligen bäst för klockan? Låta den ligga och ticka på, eller dra ut kronan? Inte för att spara batteri då jag vet att det ändå åldras, men tänker på övrigt slitage? Eller riskerar man att det kommer in damm/fukt med kronan utdragen?? 🤔
Att dra ut kronan är ganska onödigt då batteriet som du själv påpekar åldras ändå. Antingen låter du den ticka på och håller koll på att den inte stannar, eller så tar du helt enkelt ur batteriet direkt. Det bästa är förstås att bära den lite oftare :)
*kvartsverk slits extremt lite av att bara gå, det är inte jämförbart med mekaniska urverk
 

Klockentusiasten

Cartier
2-Faktor
Tack var framförallt din sista mening som jag hade i åtanke, men då kan den få ticka på iaf.👍
Håller med att den borde användas oftare men en liten guld-dressare (33 mm typ?!) har tuff konkurrens i klocklådan bland alla g-shocks och dykare!! :cigar: @BarbaBaba
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Att dra ut kronan är ganska onödigt då batteriet som du själv påpekar åldras ändå. Antingen låter du den ticka på och håller koll på att den inte stannar, eller så tar du helt enkelt ur batteriet direkt. Det bästa är förstås att bära den lite oftare :)
*kvartsverk slits extremt lite av att bara gå, det är inte jämförbart med mekaniska urverk
När ni säger "åldras" menar ni då "används" så som i att det sker ett effektuttag från batteriet? Kan man då säga att det som batteriet använder mest energi för är att driva kristallen och kretsarna, och att det inte är så energikrävande att driva runt det mekaniska (visare och datum)?
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
När ni säger "åldras" menar ni då "används" så som i att det sker ett effektuttag från batteriet? Kan man då säga att det som batteriet använder mest energi för är att driva kristallen och kretsarna, och att det inte är så energikrävande att driva runt det mekaniska (visare och datum)?
Nej batterier har inte resistans, ger ”tjuvström” i själva batteriet!
Och även de etablerade märkena kan läcka, ger oxid på kretskortet och även verket på lång sikt. Måste rengöras ordentligt! Så ur med det vid förvaring!
Tillägg:
De verk jag pillat med drar väldigt lite ström med kronan utdragen, så jag tror möjligen att kretsen har spänning men styr inte ut till kristallen!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
När ni säger "åldras" menar ni då "används" så som i att det sker ett effektuttag från batteriet? Kan man då säga att det som batteriet använder mest energi för är att driva kristallen och kretsarna, och att det inte är så energikrävande att driva runt det mekaniska (visare och datum)?
Det är färre kuggar i drivlinan på ett kvartsverk och det mekaniska motståndet är mindre mellan dreven. I början hade kvartsverken väldigt lik arkitektur som mekaniska urverk. Batteritiderna var inget vidare då. Rent logiskt låter det ju som att ett modernt kvartsverk inte borde ha några problem att driva större och tyngre visare (tänker på GS referensen att 9f kan driva samma visare som de mekaniska). Det har det inte heller, men om ett kvartsverk tickar exempelvis 24månader i normala fall skulle det kanske inte ens klara 10månader med tyngre visare då kraftåtgången är så mycket större, dock inte motståndet i övriga drivlinan. Då kan man alltså drabbas av kortare livslängd på batteriet medans urverket i sig har väldigt lågt servicebehov och lång livslängd.
Batterier har ju "bäst före datum" även i förpackningen så det behöver ju inte vara under belastning för att åldras.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Precis som med alla köp från länder utanför EU så ska priset vara exkl. moms och sedan debiteras svensk moms antingen direkt i samband med köp eller av Tullverket/ombud när varan når Sverige. Detta gäller dock endast köp från företag, vid privatköp kan ingen moms dras av och det är alltid +25% som gäller (och momsen beräknas alltid på varans pris inklusive frakt).
Om man exempelvis vill köpa något från Schweiz som kostar 600CHF (ca 5600SEK) så innebär det i praktiken 5600 - 7.7% schweizisk moms (=5200) + 25% = 6500SEK vilket ger ett prispåslag på 16%.

Nu har Schweiz en otroligt låg momssats i jämförelse med många andra länder så det gör inte jättestor skillnad men UK har t.ex. 20% VAT vilket gör att prisskillnaden i slutändan blir ett fåtal procent. Om vi tar samma räkneexempel med 5600SEK så blir slutpriset 5600 - 20% UK VAT (=4667) + 25% = 5833SEK vilket ger en total prisökning på 4.16%.

Edit: Sedan tillkommer vanligtvis ca 100kr i administrationsavgift oavsett speditör om inte säljaren debiterar momsen i samband med köpet och betalar in den på egen hand.
Ska och ska, företag utanför eu kan dra av momsen om de vill. Så har det alltid varit. Gäller även endast nya varor, ej beg.
 
Topp