• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

HSK

Patek
2-Faktor
Ska och ska, företag utanför eu kan dra av momsen om de vill. Så har det alltid varit. Gäller även endast nya varor, ej beg.
Var tar momsbetalningen vägen för varor som inte omsatts inom landet? Det leder i slutändan till att du som köpare beskattas dubbelt och handlar väl snarare om okunskap, slarv och dåliga rutiner.

Dessa bestämmelser gäller för export från Sverige/EU till länder utanför unionen (inom EU finns andra bestämmelser för när lokal moms ska debiteras) men det fungerar så vitt jag vet likadant i de flesta andra länder även om det säkert finns ett par undantag. Skulle det vara så att informationen är felaktig blir jag mer än gärna rättad så att infon som anges här är korrekt. 😊


USA: https://home.kpmg/xx/en/home/insights/2018/10/united-states-indirect-tax-guide.html

Schweiz: https://www.ezv.admin.ch/ezv/en/hom...tax--tax-exempt-delivery-for-exportation.html

Japan: https://www.customs.go.jp/english/c-answer_e/extsukan/5003_e.htm
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Var tar momsbetalningen vägen för varor som inte omsatts inom landet? Det leder i slutändan till att du som köpare beskattas dubbelt och handlar väl snarare om okunskap, slarv och dåliga rutiner.

Dessa bestämmelser gäller för export från Sverige/EU till länder utanför unionen (inom EU finns andra bestämmelser för när lokal moms ska debiteras) men det fungerar så vitt jag vet likadant i de flesta andra länder även om det säkert finns ett par undantag. Skulle det vara så att informationen är felaktig blir jag mer än gärna rättad så att infon som anges här är korrekt. 😊


USA: https://home.kpmg/xx/en/home/insights/2018/10/united-states-indirect-tax-guide.html

Schweiz: https://www.ezv.admin.ch/ezv/en/hom...tax--tax-exempt-delivery-for-exportation.html

Japan: https://www.customs.go.jp/english/c-answer_e/extsukan/5003_e.htm
Menar du att det jag skrev var felaktigt?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Menar du att det jag skrev var felaktigt?
Nej, som jag skrev så vill jag bara inte fara med osanning och skulle informationen vara felaktig så är jag mån om att det korrigeras (av dig eller någon annan) då jag inte arbetar med den här typen av frågor utan bara är en glad amatör och jag reserverar mig för att informationen kan vara bristfällig.

Jag kanske missuppfattade men tolkade ditt inlägg som att du menade att det var frivilligt att dra av momsen men källorna ovan verka hävda motsatsen, dvs. att moms inte ska debiteras för varor som exporteras.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej, som jag skrev så vill jag bara inte fara med osanning och skulle informationen vara felaktig så är jag mån om att det korrigeras (av dig eller någon annan) då jag inte arbetar med den här typen av frågor utan bara är en glad amatör och jag reserverar mig för att informationen kan vara bristfällig.

Jag kanske missuppfattade men tolkade ditt inlägg som att du menade att det var frivilligt att dra av momsen men källorna ovan verka hävda motsatsen, dvs. att moms inte ska debiteras för varor som exporteras.
Klart företagen inte skall betala moms i hemlandet om de exporteras, det hindrar dock inte företagen att debitera kunden det belopp som står angivet på hemsidan. Så du har inte fel i sak men det är långt ifrån självklart att man automatiskt får ett taxfree-pris bara för man köper något utanför EU. Mao, man får vara alert och efterfråga ett pris utan moms om man gör ett sådant köp av en ny vara. Begagnade varor är ju redan momsnedsmutsade så där kan man inte lyfta något.
 
  • Like
Reactions: HSK

nissehult

Patek
2-Faktor
Det är färre kuggar i drivlinan på ett kvartsverk och det mekaniska motståndet är mindre mellan dreven. I början hade kvartsverken väldigt lik arkitektur som mekaniska urverk. Batteritiderna var inget vidare då. Rent logiskt låter det ju som att ett modernt kvartsverk inte borde ha några problem att driva större och tyngre visare (tänker på GS referensen att 9f kan driva samma visare som de mekaniska). Det har det inte heller, men om ett kvartsverk tickar exempelvis 24månader i normala fall skulle det kanske inte ens klara 10månader med tyngre visare då kraftåtgången är så mycket större, dock inte motståndet i övriga drivlinan. Då kan man alltså drabbas av kortare livslängd på batteriet medans urverket i sig har väldigt lågt servicebehov och lång livslängd.
Batterier har ju "bäst före datum" även i förpackningen så det behöver ju inte vara under belastning för att åldras.
Jag köper detta. Men svaret på frågan från @Klockentusiasten blir väl ändå att det är bättre att dra ut kronan för att spara på batteriet, även om kretsen drar något och som @Auto Ola säger att det finns risk för oxidation?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag köper detta. Men svaret på frågan från @Klockentusiasten blir väl ändå att det är bättre att dra ut kronan för att spara på batteriet, även om kretsen drar något och som @Auto Ola säger att det finns risk för oxidation?
Jag är ingen expert när det gäller att spara på batteri, men om ett batteri ska ticka exempelvis 3 år i en klocka och man kan förlänga den tiden genom att dra ut kronan när den inte används, säg till 4-5 år, låter det ju bra. Frågan är då om datummärkningen på sagda batteri ligger före eller efter de 4-5 åren? Personligen skulle jag hellre ta bort batteriet helt om alternativet är att dra ut kronan istället för att bara låta den gå tills batteriet är slut. Nu lät det som @Klockentusiasten har en liten guldklocka med monocoque boett och har man inte möjlighet att ta ur batteriet själv kanske det lockar att dra ut kronan. Jag låter mina ticka på och passar på att kolla allmänskicket vid batteribyte :)
*svaret på klockentusiastens fråga skulle jag säga är nej, det påverkar inte urverket nämnvärt att dra ut kronan. Batteritiden var inte det han hade som fokus :)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Klart företagen inte skall betala moms i hemlandet om de exporteras, det hindrar dock inte företagen att debitera kunden det belopp som står angivet på hemsidan. Så du har inte fel i sak men det är långt ifrån självklart att man automatiskt får ett taxfree-pris bara för man köper något utanför EU. Mao, man får vara alert och efterfråga ett pris utan moms om man gör ett sådant köp av en ny vara. Begagnade varor är ju redan momsnedsmutsade så där kan man inte lyfta något.
Ah, då förstår jag hur du menar! 😊 Nej precis, man får vara lite uppmärksam och se till att så att de inte debiterar moms automatiskt (om de nu inte ombesörjer inbetalningen av svensk moms så klart).
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag är ingen expert när det gäller att spara på batteri, men om ett batteri ska ticka exempelvis 3 år i en klocka och man kan förlänga den tiden genom att dra ut kronan när den inte används, säg till 4-5 år, låter det ju bra. Frågan är då om datummärkningen på sagda batteri ligger före eller efter de 4-5 åren? Personligen skulle jag hellre ta bort batteriet helt om alternativet är att dra ut kronan istället för att bara låta den gå tills batteriet är slut. Nu lät det som @Klockentusiasten har en liten guldklocka med monocoque boett och har man inte möjlighet att ta ur batteriet själv kanske det lockar att dra ut kronan. Jag låter mina ticka på och passar på att kolla allmänskicket vid batteribyte :)
*svaret på klockentusiastens fråga skulle jag säga är nej, det påverkar inte urverket nämnvärt att dra ut kronan. Batteritiden var inte det han hade som fokus :)
Det är ytterligare en fråga att ställa den stackars urmakaren som byter batteri: "vad är det för bäst-före-datum på batteriet du just satte i?" :D
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det är ytterligare en fråga att ställa den stackars urmakaren som byter batteri: "vad är det för bäst-före-datum på batteriet du just satte i?" :D
En annan följdfråga som jag kom att tänka på är vad bäst före-datumet egentligen innebär? Är det prestandabaserat och man garanterar att batteriet behåller en viss procent av laddningen fram till detta datum eller handlar det mer om fysiska egenskaper för att undvika läckage osv?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
En annan följdfråga som jag kom att tänka på är vad bäst före-datumet egentligen innebär? Är det prestandabaserat och man garanterar att batteriet behåller en viss procent av laddningen fram till detta datum eller handlar det mer om fysiska egenskaper för att undvika läckage osv?
Det är nog det första, annars kanske det bör heta sista förbrukningsdag..
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Har en länk där skruvarna, för att kunna ta bort några bitar, verkar ha tappat sin funktion. De går att skruva men de skruvar inte upp sig utan sitter kvar och bara roterar.
Funderar på superlim på skruvskallen tillsammans med ståltråd eller dylikt och sen dra ordentligt…

Någon som har erfarenhet av denna situation och en lösning?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det är ytterligare en fråga att ställa den stackars urmakaren som byter batteri: "vad är det för bäst-före-datum på batteriet du just satte i?" :D
Om jag inte byter själv brukar jag låta KM göra jobbet. Sist fick jag veta att bäste Johan inte bara har koll på färskheten utan även linjerar texten på batteriet mot urverket. På så vis kan han avgöra om jag varit otrogen mellan bytena ;)
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
En annan följdfråga som jag kom att tänka på är vad bäst före-datumet egentligen innebär? Är det prestandabaserat och man garanterar att batteriet behåller en viss procent av laddningen fram till detta datum eller handlar det mer om fysiska egenskaper för att undvika läckage osv?
Blev lite fel i mitt förra inlägg! Skall vara inre resistans i batteriet, ger självurladdning!
Så det är prestanda delen, men kemin i dem har frätande egenskaper så läckage risken ökar med!
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Varför föredrar dom flesta att deras klocka går + istället för -?
Jag kan inte svara för "de flesta"... ;)

... men för egen del ser jag två skäl:

Man kommer hellre lite för tidigt än för sent, om nu klockan skulle ha dragit iväg lite utan att ställas på ett tag.
Det är enklare att justera tiden lite när den har fortat sig; bara att dra ut kronan och låta den "hacka" tills den går rätt. Inget skruvande.
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Varför föredrar dom flesta att deras klocka går + istället för -?

det är inte en klockrelaterad fråga, det är personliga preferenser och faller under psykoanalys ;)
Du ska ha tur @SeikoZ att jag hunnit sälja av mina psykologiböcker med den obligatoriska freudskiten. Att det fortfarande används i läroböcker är ju helt crazy bananas. Så du får nöja dig med mina feministiska och genusvetenskapliga analyser 👉👌👈
 

Mr.Brown

Breitling
Hej igen!
Om jag köper en ny klocka dag 1 för säg 50k och den blir stulen vid ett inbrott dag 2, hur mkt får jag då i försäkringsersättning tror ni?
Jag förstår att det kanske skiljer sig åt mellan olika försäkringsbolag men mellan tummen och pekfingret.
Jag har idag LF hemförsäkring om det gör någon skillnad.

Tack för er expertis!

MVH
Novis
 

Golle_std

Rolex
2-Faktor
Hej på Er!
Hur tvättar man bäst en modern klocka med saker man har hemma?
MVH
Novis

Hej igen!
Om jag köper en ny klocka dag 1 för säg 50k och den blir stulen vid ett inbrott dag 2, hur mkt får jag då i försäkringsersättning tror ni?
Jag förstår att det kanske skiljer sig åt mellan olika försäkringsbolag men mellan tummen och pekfingret.
Jag har idag LF hemförsäkring om det gör någon skillnad.

Tack för er expertis!

MVH
Novis
Mjuk tandborste, ljummet vatten och lite tvål kommer du långt med för att rengöra klockan.

Gällande inbrottet hade jag ringt försäkringsbolaget och frågat ☺️
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hej igen!
Om jag köper en ny klocka dag 1 för säg 50k och den blir stulen vid ett inbrott dag 2, hur mkt får jag då i försäkringsersättning tror ni?
Jag förstår att det kanske skiljer sig åt mellan olika försäkringsbolag men mellan tummen och pekfingret.
Jag har idag LF hemförsäkring om det gör någon skillnad.

Tack för er expertis!

MVH
Novis
Du får ut fullvärdet. Kolla villkoren, finns på deras hemsida.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej igen!
Om jag köper en ny klocka dag 1 för säg 50k och den blir stulen vid ett inbrott dag 2, hur mkt får jag då i försäkringsersättning tror ni?
Jag förstår att det kanske skiljer sig åt mellan olika försäkringsbolag men mellan tummen och pekfingret.
Jag har idag LF hemförsäkring om det gör någon skillnad.

Tack för er expertis!

MVH
Novis
Beroende på vilken butik du köper den i brukar man få ett års försäkring den vägen
 

Blackpercy

Panerai
2-Faktor
Klocka i titan, behöver man även bandstift i titan eller kan man köra med vanliga i stål? Tänker om det finns risk att stålet är hårdare och nöter sönder titanet i hålen.
 

Blackpercy

Panerai
2-Faktor
Beror väl lite på hur man legeringat stålet och titanet i fråga men ofta är titan hårdare än stål. Så du behöver inte oroa dig :)
Jag kör med vad jag tror är stål 🙄
Ok, tack för snabbt svar! Har köpt en Shogun med tjocka Seiko-stift i oklart material, men för att kunna köra andra band så har jag även smala stift i stål med tjocka ändar som jag nu törs använda. :)
 

Efe

Omega
2-Faktor
Blev erbjuden en Datejust från 90 talet och bad om timegrapher mätningar då servicehistoriken inte var känd och fick dessa siffror.
Är inte helt vass på att läsa av detta, men förstod det som att amplituden var något låg.
Tänker om man kommer behöva skjutsa iväg klockan på service det första man gör om man kulle besluta sig för att köpa...
Vad tror ni? Är det "bra" eller "dåliga" siffror?
1631796754286.png
 
Topp