• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Härda verktyg

Satt o skruvade med ett AS verk igår och de har ju den egenheten att man ställer beat error genom att vrids hairspring collet under balansen. Har bara gjort det med skruvmejsel förut men nu tänkte jag att jag skall göra mig ett hairspring collet tool när jag ändå är i farten. Köpa bergeon är ju enklare men ack så dyrt och det är ju roligare att göra sin egen. Jag har gjort den av blue pivot steel från cousins. Svarvade ner den från 1,5mm till 1,1mm. Borrade ett hål 0,35mm och slipade till fronten så jag får justertappen kvar. Glödgade den innan jag startade svarven för avhärdning men nu när verktyget är redo tänkte jag härda det igen. Skall bara kapa innan härdning.

Frågan är hur jag bäst gör det. Tänker mig att man glödgar och doppar i vatten/olja och sen kör en tempering till halmfärg eller hur varmt skall man göra det?

Sen efter härdning blir det polering och montage i svarvat mässingshandtag.
IMG_0627.jpeg

Tja då får vi se hur länge prototypen håller. Funkar gör den iallafall. Härdning och tempering är väl nåt man kan utveckla såklart men det blir bra för nu iallfall.

Som man säger idag. Slutet gott allting gott. Ha nu ett gott nytt år alla fixare..
IMG_0628.jpeg

Tillbaka
Topp