• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hållbarheten på matta tavlor?

Clemons

Silver
2-Faktor
Tidigt i min klocksamlarkarriär blev jag toksåld på matta tavlor, helst lite härligt gula och slitna.

Men hur är det egentligen med hållbarheten? 16800, 16750 etc finns alla i matta utföranden och kostar huggorm. En investering kan tyckas, men kan tavlorna börja gå utför ännu mer efter bara några år och tappa värde? Vågar man bära klockan som beater eller kommer den börjar krackelera? Vad gör man om tavlan skulle bli i betydligt sämre skick?

Har själv aldrig ägt Rolex med matt tavla utan endast Omega, så ni som sitter på matta Rolex som ni har haft ett tag får gärna berätta hur era klockor har utvecklats med åren.

Lånade bilder:

PA220024.jpg

5627fae179954761f1f95082a4487bfe2cec4fe4.jpg

På de flesta safirRolex tror jag inte tavlorna förändras speciellt mycket!
Ganska statisk miljö inne i boetten. Det enda som händer är att lysmassan kan förändra sig, vet inte hur luminor reagerar över tid, tritiumet cremar ju till sig och blir vackert!
Tavlor på äldre Rolex och Tudor har ju en förmåga att trissa upp priset på grund av patinan!

Det som kan ställa till det är visarna och om dessa tappar tritium. Någonting som enkelt går att åtgärda genom att limma/stabilisera visarna, just för att motverka att lysmassan släpper.
Har faktiskt tänkt på detta, det är alltså så det går till? Tänker det förr eller senare ändå smula av?
Minns en vintage-samlare som inte klappade händerna med klockan på för att det gjorde att tritiumet ramlade av.

På de flesta safirRolex tror jag inte tavlorna förändras speciellt mycket!
Ganska statisk miljö inne i boetten. Det enda som händer är att lysmassan kan förändra sig, vet inte hur luminor reagerar över tid, tritiumet cremar ju till sig och blir vackert!
Tavlor på äldre Rolex och Tudor har ju en förmåga att trissa upp priset på grund av patinan!
Både Explorer II 16550 cream o den blå 16613 suben kring år 1990 har ändrats..

Tillbaka
Topp