• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Håller på att ramla av "OWG"-vagnen, ny dykare för att stilla abstinensen

jiha

Breitling
Hej vänner!

Som så många andra här i gemenskapen gått igenom, likt ett kärlekspar efter de första rosaskimrande åren bokat tid hos familjerådgivningen för att reda ut det som svalnat. Då jag inser att min tid som owg med min stål sub (116610LN) sen 2014 inte längre tillfredställer mina behov på samma sätt längre. Samt att sparkontot faktisk ökat då inga klockor har inhandlats (ok, erkänner ett snedsteg/vänsterprassel med en AppleWatch. Men det var verkligen inte jag så den gick vidare (tack för smidig affär @Chronograph)).

Så med en budget på ~100 tkr och en förkärlek till dykare och Chronographer är dessa 3 alternativ de som håller mig vaken om natten. Inser och är väl medveten om att listpriset och köppriset inte är i paritet på Rolexen men det är ju inte relevant ur ett utvärderingsperspektiv baserat på värde-vill-ha-kontra-listpris. Sen, när man/jag väl har bestämt mig. Så börjar ju den underbara jakten, och den i sig är ju nästan lika givande som själva leveransen/belöningen efter väl utförd utvärdering och val.

Så. Vilka är då med i matchen om att avsluta mitt medlemskap i "anonyma-owg-ur-ister"?

Blancpain Fifty Fathoms Sport Automatique 5015-1130-52B (dyr service?):
IMG_0400.JPG



Rolex Daytona 116500LN (rädsla för att visa hur totalt ointresserad/kunnig man är, tänk rysk oligark):
IMG_0399.JPG



Jaeger-LeCoultre Deep Sea Chronograph (läder på en dykare?):
IMG_0402.JPG


Som alltid i dessa sammanhang har man ju förmodligen redan bestämt sig, men tar gärna åsikter, inputs och tankar från likasinnade.

Hälsningar, Jiha

P.S. Har inte lärt mig "poll" funktionen.

 
Senast ändrad:

Jonaz

Rolex
JLC, dykare, chrono och breddar variationen i din klocklåda.

Antar att du har kollat genom tudors sortiment med chronos?
 

Watchie

Patek
2-Faktor
JLC pga du har Rolex, Daytonan för framtida flippande (och service ?), BP hade jag tagit pga date komplikation samt lite roligare val....;)
 
D

Deleted member 11690

Guest
Eftersom du redan har en Rolle hade jag kört på BP. Kul med lite variation :) JLCn är också fin med BPn tilltalar mig mer.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Svårt val. Har du kikat på JLC's navy seal dykare annars?
Ser gärna vad @yonsson svarar här då han ägt 2/3 av dessa.. :)
3C0BD012-CB5F-433E-85BF-6B343802D128.jpeg

JLC DSC, mysig på alla sätt. Det finns inte myclet att klaga på. Tavlan skimrar fint och den har en struktur som gör att urtavlan byter utseende beroende på ljus. En vid första anblicken intetsägande klocka med en hel del charm. Tyvärr krånglade min och höll dessutom tiden dåligt vilket jag fick panik på.

999D56D2-1669-42BA-8E03-DD878E5B9F16.jpeg

BP FF: Finish på riktigt hög nivå vad gäller i princip allt.120 hrs kraftreserv gör även att man kan koppla av, tror inte min stannade en enda gång under tiden jag ägde den. På gränsen till för stor i många sammanhang men kan man tänka sig att växla den med en mindre klocka när lusten faller på så är den kanon. Service kostade med 7900kr.

AC5329DE-E53D-44A5-BA41-E7A9F21917D9.jpeg

MilSpec borde du också kika på (det finns en till salu). Samma grymma finish som 45mm-FF, 100 hrs gångreserv och en storlek på 40mm som fungerar i alla lägen.
 

flugan

Cartier
3C0BD012-CB5F-433E-85BF-6B343802D128.jpeg

JLC DSC, mysig på alla sätt. Det finns inte myclet att klaga på. Tavlan skimrar fint och den har en struktur som gör att urtavlan byter utseende beroende på ljus. En vid första anblicken intetsägande klocka med en hel del charm. Tyvärr krånglade min och höll dessutom tiden dåligt vilket jag fick panik på.

999D56D2-1669-42BA-8E03-DD878E5B9F16.jpeg

BP FF: Finish på riktigt hög nivå vad gäller i princip allt.120 hrs kraftreserv gör även att man kan koppla av, tror inte min stannade en enda gång under tiden jag ägde den. På gränsen till för stor i många sammanhang men kan man tänka sig att växla den med en mindre klocka när lusten faller på så är den kanon. Service kostade med 7900kr.

AC5329DE-E53D-44A5-BA41-E7A9F21917D9.jpeg

MilSpec borde du också kika på (det finns en till salu). Samma grymma finish som 45mm-FF, 100 hrs gångreserv och en storlek på 40mm som fungerar i alla lägen.
Vad får dig att sälja klockan så fort om man får Fråga?
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Har ägt en vit 116500LN, sjukt fin klocka... nära perfektion skulle jag säga.
Problemet är ju kötiden hos AD och det höga priset man får betala hos "gråhandlare"
 

jiha

Breitling
Tack för bra och genomtänkta svar. Intressant att jag hade fel i att alla skulle rekommendera Rolex, -me like!
@Jonaz: var sjukt nära att klicka hem en Tudor 79280 Chronograph Panda SS här på Klocksnack för något år sedan, väntade lite för länge. Men det är typ den enda som tilltalar mig.
Hälsningar, jiha
 

jiha

Breitling
Inser att emoijis inte lirar, så för förtydlgande "apa med händerna för ansiktet" och "skäms på mig" avslutar med :tumme upp" och "kärlek"
 

jiha

Breitling
Vanilj: hjärtat säger Rolex (obs, bara mellan oss) och hjärnan säger JLC samt att ögonen vill ha Bancpain..
 

Shadyboy

Cartier
När du väl haft JLC'n på armen så kommer du inse vilken det är du vill ha. FF är apstor men såklart dykarnas dykare. Men inte billig varken i inköp eller drift (inköp är väl inte gratis på JLC heller iofs). Rolex känns knappast som en dykare och är för övrigt fånigt dyr i sammanhanget. Samt skickar signaler som vissa kan tolka lite fel. Deep Sea Chronon är magisk på alla sätt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
När du väl haft JLC'n på armen så kommer du inse vilken det är du vill ha. FF är apstor men såklart dykarnas dykare. Men inte billig varken i inköp eller drift (inköp är väl inte gratis på JLC heller iofs). Rolex känns knappast som en dykare och är för övrigt fånigt dyr i sammanhanget. Samt skickar signaler som vissa kan tolka lite fel. Deep Sea Chronon är magisk på alla sätt.
BPn kostade som sagt 7900kr för mig att serva, tror knappast JLCn kommer under det, snarare tvärt om. BPns urverk är dessutom beprövat och verkar klara sig hyfsat länge utan service.

När vi ändå jämför urverk så är ju JLC givetvis respekterat men ser vi till specifikationer så är BPn bättre.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det låter som att du skulle bli mest nöjd med Blancpain för att den visar ditt kunnande och tilltalar ditt estetiska öga. Det är också den jag skulle valt, möjligen med den korrigeringen att gå på den senaste modellen som jag tror är lite mindre. Snygg ren klocka, tycker jag. Om du vill ha en kronograf, finns det många modeller som är snyggare än dessa två alternativ, dessutom till lägre pris, både vad gäller nytt och ner till 70-talsklockor om man gillar det.
 
Topp