• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hårdtest: Orient Mako vs norrländsk fimbulvinter

Hur klarar Makon en vargavinter?

  • Fortfarande som ny

    Röster: 18 39.1%
  • Något ärrad, men fullt fungerande

    Röster: 18 39.1%
  • Ser djävlig ut och fungerar uselt

    Röster: 3 6.5%
  • Stendöd

    Röster: 2 4.3%
  • Spårlöst försvunnen

    Röster: 5 10.9%

  • Totala väljare
    46

Patrik J

Rolex
Var och vinterstädade stugan i helgen och tänkte hitta på något kul med Orienten istället för att bara låta den ligga och skräpa i en byrålåda fram till våren.
Klockan är använd som fiskeklocka/allmän fulbeater, men uppenbarligen har jag varit alldeles för snäll med den då den är närmast som ny.
Tale of the tape:
I röd ringhörna: Orient Mako XL, cirka 2–3 år. Går utmärkt. Har inte mätt men uppskattningsvis inom cosc. Inga dingar eller djupare repor. Knappt hairlines. På zulu från känd leverantör.
I blå ringhörna. Norrländsk vinter av stålkaraktär. Det vill säga; snökanoner, metallkrossande kyla, evigt mörker och vilddjursattacker.
Resultat presenteras någon gång i mars-april.
Före bilder:
mako1.JPG

mako2.JPG

Upphängningsplatsen.
mako3.JPG

mako4.JPG

Termometern preppad och klar.
mako5.JPG
 
Senast ändrad:

Patrik J

Rolex
Liten aptitretare inför vinterns prövningar. –50 grader ungefär en kilometer från Orientens upphängningsplats, –45 exakt på platsen. Förvisso drygt 50 år sedan, men jag hoppas givetvis på liknande temperaturer i vinter…
garg.png
 
Senast ändrad:

Cliff

Panerai
2-Faktor
Många fina vatten häromkring. Ja, många fina. Tyvärr har det varit bedrövligt fiske ett par säsonger nu, i alla fall där jag brukar hålla till.
Senaste fiskeveckan åkte vi till annat ställe pga mycket dåligt väder. Men på plats året innan var det högsta vattnet på 50år enligt en lokal fiskare. Hoppas dock på bra sommar i år. Skitfiske på dig! :D
 

Patrik J

Rolex
Var och plockade ner den stackars Orienten häromveckan. Det blev synnerligen odramatiskt. Förvisso har det varit en vargavinter där både termometern lade av och vattenledningarna i huset frös, men Orienten ser fortfarande ut och tickar som den dag den föddes. Jag hade i alla fall förväntat mig några battle scars. Bra japansk skit, tydligen.
Nåja, nu är den redo för nya äventyr och jag får väl hitta på något tuffare till nästa vinter; typ nedfrysning i Gargån eller fastknytning bakom en skoter.
IMG_0504.JPG

IMG_0507.JPG

IMG_0509.JPG

IMG_0515.JPG
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Var och plockade ner den stackars Orienten häromveckan. Det blev synnerligen odramatiskt. Förvisso har det varit en vargavinter där både termometern lade av och vattenledningarna i huset frös, men Orienten ser fortfarande ut och tickar som den dag den föddes. Jag hade i alla fall förväntat mig några battle scars. Bra japansk skit, tydligen.
Nåja, nu är den redo för nya äventyr och jag får väl hitta på något tuffare till nästa vinter; typ nedfrysning i Gargån eller fastknytning bakom en skoter.
IMG_0504.JPG

IMG_0507.JPG

IMG_0509.JPG

IMG_0515.JPG
Ser ju ny ut. Inte ens natot verkar ha fått frostskador. I sommar får vi planera in en GTG där uppe!
 
Topp