• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hårt arbete skapar välmående och rikedom, lättja och supande göder sjukdomar och psykiskt förfall.

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Beror ju lite på i vilket sammanhang, och hur man definierar "hårt arbete, välmående, rikedom, lättja, supande, sjukdomar och psykiskt förfall". Är det varandras raka motsatser, så kan det absolut stämma på vissa plan.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Hur många arbetstimmar ligger han på i veckan? Lärare har väl alltid gnällt på att de måste sitta och rätta prov och dylikt på kvällarna utanför arbetstid.
Min syster är lärare och kör samma gnäll men i praktiken är det 9-15 med raster och lunch och sedan några timmar hemma i veckan med prov ... så absolut inget att gnälla över? Sedan är det lov, lov, planeringsdagar, klassresor osv osv
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Min syster är lärare och kör samma gnäll men i praktiken är det 9-15 med raster och lunch och sedan några timmar hemma i veckan med prov ... så absolut inget att gnälla över? Sedan är det lov, lov, planeringsdagar, klassresor osv osv


Hur många arbetstimmar ligger han på i veckan? Lärare har väl alltid gnällt på att de måste sitta och rätta prov och dylikt på kvällarna utanför arbetstid.

De ska ju jobba in 10v semester så visst måste det jobbas mkt efter eleverna gått då det är många timmar. Sen att gnälla över det är ju dumt men det tenderar bli mer vissa perioder ex innan skolavslut/jul/betyg.

Min mor är mellanstadielärare, jag utbildad förskol- och grundskollärare. Jag har svårt se mig jobba inom grundskolan kommande år, all heder åt dem som orkar för det är ett tufft arbete stundtals utöver det praktiska. De är värda en bra lön, iaf de som är kompetenta. Säger dock inte att förskolan är "lättare" men jag tar hellre en trött/hungrig ettåring alla dagar före sur tonåring :rolleyes:

Nu kom jag nog ifrån rubriken ;)
 
Senast ändrad:

Edin

Panerai
Polaren drar in 36 som lärare och han känns inte direkt utsliten.
Tycker de överlag har rätt bra lön förutsatt att de har lärarleg och är examinerade. Om inte, är det en annan sak, men att säga att man jobbar hårt som lärare är bara skitsnack (vilket man hör mycket från lärarna)! Dom kommer tio min innan första lektionen och drar hem tre av fem dagar innan tre. Fredagar är det få som är kvar efter två förutsatt de inte har lektioner. Lite skillnad mot en annan som är där från sju och går runt fem. Men sen har jag mer i lön så...
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Märkligt hur denna tråd utvecklades till en "lärarna ska inte gnälla för de har sommarlov"-diskussion. Om de nu har det så gött på jobbet så borde det ju inte vara sån extrem lärarbrist. Folk borde ju köa till lärarutbildningen. Men det gör de inte.....???
 
Vem har sagt att alkoholism och psykiskt illamående inte är hårt arbete. Det kräver många års slit och förtärande för att bli en högt aktad bänkalkis
 

Laurentius

Cartier
Det har han aldrig nämnt något om däremot att han är ledig en jäkla massa veckor på sommaren.
Mitt ex är högstadielärare (Matte/No/Teknik) och tjänar 40´ före skatt och en av mina bästa vänner är hemkunskapslärare och får nöja sig med 37´ så nog är lönen bra. Själv hade jag inte jobbat i den miljön för mindre än den dubbla lönen...
 
Topp