• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hörrö, @Målarn, vad ska man tänka på om man vill ha ett kilo guld?

David

Bödeln
Det ser ut som om guldpriset har gått ner väsentligt sedan mars:
http://www.goldprice.org/spot-gold.html

(Har fått en tokigt invecklad förklaring som jag inte förstår, men jag resonerar att efterfrågan knappast kommer att minska, särskilt med tanke på minskat förtroende för bankerna, samtidigt som kostnaden för gruvdrift ökar.)

Vad tror du? Läge att köpa? Något särskilt man ska tänka på? Kan man hitta bättre priser än de på guldcentralen.se om man letar utomlands?

Vore rätt kaxigt att ha en känguru på ett kilo, och känns roligare än sparkonto:
http://www.tavex.se/index.php?main=...128e93226377=21bc4ea5e44ba1367b0e1bcf9a1a155f

Nugget2011-reverse_zps6566c4c9.jpg
 
V

Viggen

Guest
Guld förlorar ju egentligen inget i värde. När länder går i konkurs så blir mynt och sedlar värdelösa, men guld behåller alltid ett högt värde. :)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Guld förlorar ju egentligen inget i värde. När länder går i konkurs så blir mynt och sedlar värdelösa, men guld behåller alltid ett högt värde. :)

Rent makroekonomiskt är det inte rimligt att placera pengar i guld för att länder skulle kunna gå i konkurs. Det ska mycket till för att ett land ska gå i konkurs och så länge du inte specifikt placerat i den valutan (gäller ej stora valutor såsom JPY, CHF, USD eller EUR)


Edit: och sen ändrar guld i värde efter tillgång och efterfrågan så köper du för en viss kurs och säljer för en lägre så har guldet förlorat i värde. Men guldvikten är ju samma.
 

paradis

Audemars
Det är klart ,att guldet förlorar i värde.Det hände förra veckan,stod i tidningen.Du behöver inte köpa 1 kilo tackan,kanske 10 st.100gr.Jag skulle inte köpa idag,med det priset ....!!!!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Guld har alltid en positiv forward, därmed inte sagt att priset på guld inte kan slå kraftigt i det korta perspektivet.

Och för er med undergångsperspektiv, sitt ni med ert guld, själv kommer jag investera i skjutvapen..
 

David

Bödeln
Det är klart ,att guldet förlorar i värde.Det hände förra veckan,stod i tidningen. ... Jag skulle inte köpa idag,med det priset ....!!!!

Är inte hela poängen med investeringar att köpa när priset är lågt?

Jag köpte en pensionsförsäkring 1998 som idag är värd 60% av vad jag betalade för den. Jag var upptagen utomlands när Apple toppade och hade inte tid/intresse att sälja när jag borde, nu är aktierna värda vad jag betalade för dem och övriga har gått ännu sämre.

En guldtacka i ett bankfack kostar inga kontoavgifter, kommissioner eller skatter, och är dessutom kul att ha. Frågan är bara hur stor risken att guld förlorar värde långsiktigt är.
 
V

Viggen

Guest
Rent makroekonomiskt är det inte rimligt att placera pengar i guld för att länder skulle kunna gå i konkurs. Det ska mycket till för att ett land ska gå i konkurs och så länge du inte specifikt placerat i den valutan (gäller ej stora valutor såsom JPY, CHF, USD eller EUR)


Edit: och sen ändrar guld i värde efter tillgång och efterfrågan så köper du för en viss kurs och säljer för en lägre så har guldet förlorat i värde. Men guldvikten är ju samma.

Nu blev det överkurs från din sida. Jag syftade på att guld har alltid använts som ett bra betalningsmedel genom världshistorien.
1 gram guld ger mer bröd än 1kg bly. Och nej Spencer inte sådant bly! ;) Men behåll du dina vapen och försök göra något med dem när du har slut på ammo. :D
 

ZQT

The Banker
2-Faktor

Rossi

Rolex
2-Faktor
Ha. Påminner om livförsäkringen jag och bror fick efter pappa. Jag var 22 år och köpte, då 1997 en Porsche 911S från -69. Min bror som inte var myndig fick rådet av Swedbank att placera på Nasdaq...

Jag har fortfarande kul.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Guldpriset har ju gått ner en hel del sista halvåret - men ligger rätt högt ändå historiskt sett

Många ser förmodligen guld som en "säker" investering när vanliga aktie & obligationsmarknaderna är för volatila. Det kan ju vara så att folk tror/hoppas att det ekonomiska systemet ej kommer krascha, och därmed minskar efterfrågan på guld och priset mattas av och korrigeras nedåt.

Skulle däremot ytterligare signaler komma att skuldkrisen ej går att lösa på ett vettigt sätt så kan ju guldpriset öka då folk vill skifta över sina portföljer bort från aktier/obligationer/valutor och till "säkra" tillgångar som guld.

Givet scenariot ovan kan det vara ett tillfälle att köpa på sig guld då det för tillfället finns/fanns en priskorrigering nedåt



gold_6_month_o_usd.png


gold_all_data_o_usd.png
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Alltså, idén om att valutor och värdepapper bara är spekulation och luft, men att guld är beständigt är kanske lite väl optimistiska. Om det går på röven på riktigt är även guld värdelöst, då är det bara patroner och potatis som är värda något...
 

David

Bödeln
Jag tyckte diskussionerna som fördes på Cypern var rätt läskiga, att myndigheter eller andra organisationer skulle kunna ta sig frihet att lägga beslag på mina tillgångar är obehagligt. Det är illa nog att bankerna tar ut godtyckliga avgifter då och då. En guldtacka har jag i alla fall en en rimlig chans att försvara.
 

Målarn

The Steak
Skulle nog hellre investera i beggat 18k...
Köpte en kedja för ca 4år sen för 14.000kr och sålde förra året för 35.000kr, önskar bara att jag hade köpt större då haha :D
 
V

Viggen

Guest
Lite förvånad hur en del tänker här. Om det går helt käpprätt åt helsike så kommer man aldrig att kunna byta till sig ex antibiotika mot ett par potatisar eller patroner. Guld blir aldrig värdelöst, ädelmetaller har alltid använts som betalningsmedel. Ni kan prova odla potatis i minusgrader,extrem hetta eller i radioaktiv/giftig jord. Undrar varför nazisterna även tog tandguldet ur truten på de stackars judar som de systematiskt mördade?

Jag kan hålla md om att man inte enbart skall fixera sig vid guldets betydelse då användningsområdet inte är så stort för gemene man. Men att påstå att guld skulle bli helt värdelöst är inte mer än ren och skär inkompetens.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Det kändes bara som att du förklarade något som är helt uppenbart ;)

Haha du menade så... Ja, jo det är väl egentligen uppenbart, men tydligen inte för alla :woot:

Men det ska mycket till för att guld ska bli huvudsaklig handelsvara i världen, känns som det är långt dit från dagens 2013, men vem vet vad Nordkorea har i kikarn...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
D
Lite förvånad hur en del tänker här. Om det går helt käpprätt åt helsike så kommer man aldrig att kunna byta till sig ex antibiotika mot ett par potatisar eller patroner. Guld blir aldrig värdelöst, ädelmetaller har alltid använts som betalningsmedel. Ni kan prova odla potatis i minusgrader,extrem hetta eller i radioaktiv/giftig jord. Undrar varför nazisterna även tog tandguldet ur truten på de stackars judar som de systematiskt mördade?

Jag kan hålla md om att man inte enbart skall fixera sig vid guldets betydelse då användningsområdet inte är så stort för gemene man. Men att påstå att guld skulle bli helt värdelöst är inte mer än ren och skär inkompetens.


Du har uppenbarligen missat det mest elementära.. Om jorden går under och infrastrukturen går åt H-E så är det enda som spelar roll de maktmedel du har för att få det du vill ha. Jag kommer inte fråga om jag får ditt guld, mat eller osv . Jag kommer helt sonika skjuta ihjäl dig och ta det du har..
 
V

Viggen

Guest
D


Du har uppenbarligen missat det mest elementära.. Om jorden går under och infrastrukturen går åt H-E så är det enda som spelar roll de maktmedel du har för att få det du vill ha. Jag kommer inte fråga om jag får ditt guld, mat eller osv . Jag kommer helt sonika skjuta ihjäl dig och ta det du har..

Så talar en sann sociopat. Vad får dig att tro att du skulle kunna skjuta ihäl mig och ta det som är mitt? Med hjälp av mitt guld har jag kunnat investera i bra mycket mer avancerade vapen och fler. Ta du din lilla studsare och skjut den radioaktiva älgen istället.
M.A.D! :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Så talar en sann sociopat. Vad får dig att tro att du skulle kunna skjuta ihäl mig och ta det som är mitt? Med hjälp av mitt guld har jag kunnat investera i bra mycket mer avancerade vapen och fler. Ta du din lilla studsare och skjut den radioaktiva älgen istället.
M.A.D! :)


Hördu luffaren, nu bekräftade du ju just min tes. Läste du ens vad jag skrev? Du skaffade alltså vapen...
 

Camo00

Patek
Hördu luffaren, nu bekräftade du ju just min tes. Läste du ens vad jag skrev? Du skaffade alltså vapen...

Haha! Point... :D

@Viggen: Du har rätt upp till en viss gräns av kollaps, men guld är naturligtvis värdelöst i ett tillstånd av total anarki och kamp för daglig överlevnad för alla. Guldets värde är ju i allra högsta grad symboliskt, och om ingen har mat över vill ingen byta till sig guld mot sin sista smörgås...
 
Topp