• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hörrö, @Målarn, vad ska man tänka på om man vill ha ett kilo guld?

V

Viggen

Guest
Hördu luffaren, nu bekräftade du ju just min tes. Läste du ens vad jag skrev? Du skaffade alltså vapen...
Va faaan! Nu skiter jag i detta. Jag tappade tråden någonstans på vägen. Själv tror jag inte att vi kommer att gå så långt att vapen kommer att behövas, då är det liksom redan försent. Oavsett om man sitter på guld eller vapen, så är det kört. Nu luffar jag ifrån denna tråd och bjussar alla på ett glas bärs! :)
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
ekuC91D.jpg
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Med en YM II i helguld kan man även räkna ner tills maten är slut. Smart.

Här känner jag att målarn ligger bra till med sin helgulds GMT. Han kan kränga länken, och för denna köpa sig ett vapen samt ett stycke bröd. Samtidigt som han fortfarande har kvar en guldrolle. Lär ju finnas bra tillång till militärläder också så han kan göra ett nice strap.
Målarn är ju fan 2010-talets Bear Gryll's! :pirate:
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Det ser ut som om guldpriset har gått ner väsentligt sedan mars:
http://www.goldprice.org/spot-gold.html

(Har fått en tokigt invecklad förklaring som jag inte förstår, men jag resonerar att efterfrågan knappast kommer att minska, särskilt med tanke på minskat förtroende för bankerna, samtidigt som kostnaden för gruvdrift ökar.)


Vad tror du? Läge att köpa? Något särskilt man ska tänka på? Kan man hitta bättre priser än de på guldcentralen.se om man letar utomlands?

Vore rätt kaxigt att ha en känguru på ett kilo, och känns roligare än sparkonto:
http://www.tavex.se/index.php?main=...128e93226377=21bc4ea5e44ba1367b0e1bcf9a1a155f

Nugget2011-reverse_zps6566c4c9.jpg


Nu börjar det nog bli köpläge :) Många som låg och väntade på 1200 USD/uns och det var en sväng under idag. Jag kommer nog själv köpa under nästa vecka.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Hur det än går med kursen så har du åtminstone alltid kvar en fin bild av en känguru. :D
 

LJR

Breitling
En fördel med fysiskt guld är att om kursen går ner och du säljer med förlust så kan du deklarera kapitalförlust och dra av medans om priset går upp så kan du sälja privat, slänga kvittot och skita i att redovisa till skatteverket.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Du kan få köpa ett kilo av mig för 336´ vilket jag köpte det för :(
Surt, men långsiktigt tror jag att det är lugnt. Finns folk som tror på en global hyperinflation, du får hålla tummarna för det och se guldet stiga till 10000-30000 USD/uns... Vissa kallar dom stollar, jag vet inte...
 

Archie

Cartier
hur mycket är guldet värt rent viktmässigt, i en rolex i helguld egentligen? i.e. hur många gram rent guld är det?
känns fö rätt riskabelt att gå in i guld nu... rent historiskt ligger vi ju på samma nivå som 2011....och innan dess hade priset skjutit i höjden efter finanskrisen 08. när priset närmar sig 600 dollars per ounce kan man ju börja funder på att gå in, då är vi på 2007 års nivå, dvs ungefär hälften av dagens pris
 

bya

Omega
hur mycket är guldet värt rent viktmässigt, i en rolex i helguld egentligen? i.e. hur många gram rent guld är det?
känns fö rätt riskabelt att gå in i guld nu... rent historiskt ligger vi ju på samma nivå som 2011....och innan dess hade priset skjutit i höjden efter finanskrisen 08. när priset närmar sig 600 dollars per ounce kan man ju börja funder på att gå in, då är vi på 2007 års nivå, dvs ungefär hälften av dagens pris

beror ju såklart på modell, men en hundra gram 18k kan du nog räkna med, armband, boett etc...
gör rolex guldklockor per gram sett jävligt billiga än stålskrotet i samma utförande =)))
 

Archie

Cartier
beror ju såklart på modell, men en hundra gram 18k kan du nog räkna med, armband, boett etc...
gör rolex guldklockor per gram sett jävligt billiga än stålskrotet i samma utförande =)))


ofan ja då kan man ju dra av närmare 30 lök bara i rent guldvärde =) Men ändock så är det ju en rätt bra prisskillnad på en sub och en guldsub t.ex.
 

bya

Omega
ofan ja då kan man ju dra av närmare 30 lök bara i rent guldvärde =) Men ändock så är det ju en rätt bra prisskillnad på en sub och en guldsub t.ex.

Jo men säg nu finguldet ligger runt 260.000sek / kg , 18k = 75% guld
Du får 1 jävla ton stål för 1000kr =)

guldrolex = sjuuukt billiga!

(ett sätt o se det)

hehe
 

bya

Omega
men åter till ämnet,
tror det var kring midsommar om det var dagens industi eller affärsvärlden (motsvarande tidning) som hade nån tema "gruvor" eller nåt i den stilen, som spådde fortsatt nergång under 2013 för en vändning upppåt under 2014.
vill minnas det var rätt kloka argument och spekulationer varför - minns de dock inte nu i skrivande stund.

o som tips, om man ska investera i guld - gör det som någon skriver att kanske inte lägga allt i 1st tacka på 1kg, de är som sagt svårare att avyttra...
 

bya

Omega
Var mer skrivet med glimten i ögat.
drog till, sen om det ligger på 45kr / kg ... fortfarande är det i relation nada.
 
Topp