• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hösten är här, dags att klä om Expyn!

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Efter att i våras ha köpt min Exp2:a har det varit den av mina klockor som fått överlägset mest tid på armen under sommaren. Den vackra vita tavlan i kombination med den orangea texten och GMT-visaren har varit ypperlig under den härliga sommar vi haft.

58974731-B220-4012-A62A-022ADCE51C09.jpg


Nu nalkas dock både mörker och kyla, och med det förtjänar Expyn ett utseende som bättre passar de mörka årstiderna. Efter ett snabbt PM-utbyte med Daniel på Rob Engström, fick jag konstaterat att man hade inne det jag sökte. Jag tog mig således in till Rob på lunchen idag för inlämning, och åkte dit för upphämtning efter jobbet.

IMG_2607.JPG


En av de stora anledningarna till att jag köpte en Exp2 var just möjligheten att varva mellan vit och svart tavla med tillhörande visare; visarna skiljer beroende på vilken tavla man har. Det kändes nästan som att få en ny klocka när jag satte klockan med den nya tavlan på armen!
En snabb reflektion ger att om jag ska nämna någon fördel med den svarta tavlan gentemot den vita, är det att den orangea färgen i modellnamnet kommer lite bättre till sin rätt med svart tavla. En annan sak är att det ju är en rejält bred minutvisare i denna klocka; med vit tavla tycker jag detta känns lite mer påtagligt medan det inte upplevs som lika iögonfallande med svart tavla.

Allt som allt; jag är helnöjd! Tack till Rob för en snabb och smidig hantering. Avslutar med ett par bonusbilder på min vinterklädda skönhet (I know, datumet är fel.. Vill docka inte väcka lillan och ändra nu när hon ligger och sussar sött i windern)..

IMG_2602.JPG


IMG_2606.JPG
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Grymt!
Som du säger, två olika klockor.

Vet du varför visarna skiljer sig åt?
Tycker visarna till den vita är snyggare, skulle det inge funka köra dem med svart tavla? Vad tror du?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Grymt!
Som du säger, två olika klockor.

Vet du varför visarna skiljer sig åt?
Tycker visarna till den vita är snyggare, skulle det inge funka köra dem med svart tavla? Vad tror du?

Ja, det slog mig också. Visarna till den vita tavlan är svarta? Och till den svarta tavlan blanka? Vore ju sjukt stealth att köra tim, minut och sekund från den vits tavlan. Men behålla gmt-visaren som är lite mer svart. Hard-core! :)

Kul att kunna byta så enkelt, det blir verkligen två olika klockor!
 

Apansson

Torpare
Gillar den vita bättre, men svart är helt klart rätt såhär i lite mörkare tider! Kanonkul klocka att den blir så olik sig själv bara genom ett tavel- och visarbyte!
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Grymt!
Som du säger, två olika klockor.

Vet du varför visarna skiljer sig åt?
Tycker visarna till den vita är snyggare, skulle det inge funka köra dem med svart tavla? Vad tror du?
Som jag fått det förklarat är att visarna till svarta tavlan skall göra att de inte ser ut att sitta fast i centrum, utan mer flyta. Dock ser vi ju på Palenkovich sista bild att de inte riktigt stämmer med de svarta nyanserna.
Hur som en grym klocka! Bra vinterkläder!
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Som jag fått det förklarat är att visarna till svarta tavlan skall göra att de inte ser ut att sitta fast i centrum, utan mer flyta. Dock ser vi ju på Palenkovich sista bild att de inte riktigt stämmer med de svarta nyanserna.
Hur som en grym klocka! Bra vinterkläder!
Antog att det var så, men håller med dig att det inte riktigt får den effekten. Inte alls faktiskt.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lillan?.. LILLAN?..! Va faan! De där är ingen "Lillan" det är en manlig Rolle så det så!!


För övrigt så kommer jag göra likasamma fast tvärt om i vår.. Blir en vitt tavla på min Exp II:a inför nästa sommar.. Nästan ett måste Mette ett orange RubberB också..:)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
2 in 1. Väldigt smart :) vad kostade kalaset? Kan vara värt att köpa en exp2 med 2 tavlor!


3900 för hela paketet inkluderande byte.

Som jag fått det förklarat är att visarna till svarta tavlan skall göra att de inte ser ut att sitta fast i centrum, utan mer flyta. Dock ser vi ju på Palenkovich sista bild att de inte riktigt stämmer med de svarta nyanserna.
Hur som en grym klocka! Bra vinterkläder!


Mm, tror man eftersträvat just den effekten, särskilt vad gäller GMT-visaren. Detta förklarar ju varför den orangea färgen börjar en bra bit upp på visaren.

För övrigt så kommer jag göra likasamma fast tvärt om i vår.. Blir en vitt tavla på min Exp II:a inför nästa sommar.. Nästan ett måste Mette ett orange RubberB också..:)

Do it, du kommer inte ångra dig en sekund! Givetvis byter jag också tillbaka till vitt när våren börjar närma sig sommaren..
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Det blir en helt annan klocka med svart tavla, mer stealth ;)
Men den vita är riktigt underbar på sommaren eller vintern. Känns som exp2:an är hemma i de två årstiderna, skönt med lite omväxling.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Så snyggt och mångsidigt, gillar och därför sugen på en själv!
Undrar hur vitas visare hade sett ut på svarta tavlan, coolt!
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Snygg som attan! Kul med variationen också. Tänker i samma bana med min orangea PO fast ang bezeln då:)

Den där GMT- visaren är ta mig fan den snyggaste av dom alla:D
 

corbendallasx

Friends of KS
Kul med två klockor i en ju!
Fick du pris på vad det skulle kosta nu när du har alla delarna själv och bara behöver få ihop bytet?

/N. yfiken i en strut
 
Topp