• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ha mobiltelefonen nära klockan på nattduksbordet?

Hej alla, det här är säkert en jättekonstig fråga, men jag ställer den ändå.
Om man har en automatare, är det smart att ställa den vid t.ex mobiltelefonen på nattduksbordet när man sover?
Jag tänkte på det här med magnetism, det är ju inte bra för klockor har man ju hört. Eller överdriver jag?
 

JoeBravoe

Cartier
"Smart" skulle jag inte tycka att det är om man vet om att magnetismen inte är bra. Samtidigt så tvivlar jag på att en telefon kan orsaka problem.
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Även om det skulle vara så att telefonen påverkar så känns frågeställningen som de gamla "vågar jag använda min klocka"-trådarna :D
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Hej alla, det här är säkert en jättekonstig fråga, men jag ställer den ändå.
Om man har en automatare, är det smart att ställa den vid t.ex mobiltelefonen på nattduksbordet när man sover?
Jag tänkte på det här med magnetism, det är ju inte bra för klockor har man ju hört. Eller överdriver jag?


Ingen risk att det händer något, de flesta moderna klockor hanterar de flesta vardagliga magnetfälten (Dator, högtalare, telefon osv..) rätt bra.
Känner du dig orolig kring det har Rolex och Omega modeller som hanterar mer än nog.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Lästa i Omegas egen tidning (där dom Iofs promotar sitt nya urverk 8900 som klarar starka magnetiska fält väldigt hårt) att just högtalare och sufsplattor ska man försöka undvika med ”vanliga” klockor...

Absolut att det är hårdvinklat, men ingen rök utan eld.

Om man ändå vill vara på den säkra sidan, och skydda såväl telefonen som klockan, lägg dom inte PÅ varandra så är det ingen fara alls :)
 

Rixard

Cartier
Men värt att komma ihåg att tex. en iPad med Apples egna Smart Cover innehåller magneter. Huruvida dessa magneter kan ställa till det för klockan är inget jag testat i praktiken..
Detta är nog största risken, magneter i mobilskal. I själva telefonen så lär det inte finnas så starka magneter att detta påverkar din klocka.

Jag har själv starka magneter i ett av mina skal till min surfplatta och de skulle jag absolut vara försiktig med.
 

Makkanxd

Rolex
Köp en omega så är du safe ;)
IMG_3147.JPG

#15000gauss
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Hej alla, det här är säkert en jättekonstig fråga, men jag ställer den ändå.
Om man har en automatare, är det smart att ställa den vid t.ex mobiltelefonen på nattduksbordet när man sover?
Jag tänkte på det här med magnetism, det är ju inte bra för klockor har man ju hört. Eller överdriver jag?
Nattduksbordet???? Man har väl klockan på armen?o_O
 

BrianFallon

KS Explorers Club
Hoppas att det är OK att man hoppar in i tråden men med en liten annan synvinkel på risken med magnetism. Jag har en namnbricka på mig när jag jobbar, en som fästs genom en magnet på baksidan av t.ex. t-shirten. Jag upplever magneten som väldigt kraftig, bör jag vara orolig för mina klockors skull när jag viftar min hand uppe i höjd med namnbrickan?

Mvh, Idrottslararen.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Hoppas att det är OK att man hoppar in i tråden men med en liten annan synvinkel på risken med magnetism. Jag har en namnbricka på mig när jag jobbar, en som fästs genom en magnet på baksidan av t.ex. t-shirten. Jag upplever magneten som väldigt kraftig, bör jag vara orolig för mina klockors skull när jag viftar min hand uppe i höjd med namnbrickan?

Mvh, Idrottslararen.
Ja, du kan inte använda klocka helt enkelt.
 

Fcs

Breitling
Hej alla, det här är säkert en jättekonstig fråga, men jag ställer den ändå.
Om man har en automatare, är det smart att ställa den vid t.ex mobiltelefonen på nattduksbordet när man sover?
Jag tänkte på det här med magnetism, det är ju inte bra för klockor har man ju hört. Eller överdriver jag?
Ska inte vara några problem för klockan.
 

saf

Omega
Oj intressant! Överlag inte bra att ha mobilen bredvid huvudet när man sover så jag skulle oroa mig för det och inte klockan.
 

Hugii

Audemars
Jag blir mörkrädd..... här springer ni runt med mobilen i byxfickan och oroar är för huvudet och klockan!!!
 
  • Like
Reactions: Bas
Topp