• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hackande sekundvisare ?

mace

Cartier
2-Faktor
Hej!

Jag har nyligen införskaffat en nytt ur, Oris Bc3 Aviation. Supernöjd med köpet

Jag har länge velat ha ett automatiskt ur med hänsyn till flytande sekundvisare men på mim flyter den inte lika mjukt, utan med "hack". Jag länkar till en video som jag har tagit med en helt stillastående kamera.

https://dl-web.dropbox.com/get/Publ...w6kNEkjLRIu8yMiwPnKsNIsg&_subject_uid=9077202

Normalt?

Får inte filmen att fungera, dropbox säger att behörighet saknas.

Men alltså, små hack ser du alltid. Ett snabbt verk rör sig med åtta hack per sekund, fullt synligt för ögat. Finns långsammare men också snabbare.

Rör det sig med ett hack per sekund ska du bli orolig.

(PS. Begreppet "Hackande sekundvisare" är egentligen tjusigt, det betyder att den stannar när du drar ut kronan.)
 

P-A

Sir Spamalot
Oris har väl aldrig gjort en med kvarts?
De kämpade sig igenom kvartsdöden.


Anledning till de utters små hacken är att kraften från fädern ut till sekund/minut/Tim-visarna styrs genom haken (ser ut som ett ankare) som stoppar och ett kugghjul flera ggr/sekund för att inte släppa ut hela kraften direkt. Haken styrs i sin tur av balansen (där man även ställer in om klockan ska gå fortare eller långsammare)

Man kan se på vissa gamla klockor att haken är trasig på att så fort man drar upp dem så snurrar visarna som galningar.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Sekundvisaren på en automat mekanisk klocka "flyter" aldrig helt och hållet utan hoppar med pyttesmå hack. Storleken på hacken beror på klockans gångfrekvens. Kan vara upp till 10 små hack per sekund. Ju fler hack per sekund desto mer ser det ut som att visaren "flyter". Skillnaden mot quartz är att på quartz hoppar sekundvisaren en sekund i taget, vilket ögat uppfattar väldigt tydligt.
mvh
garfield
 

max

Dancing Queen
Sitter ett 2893-2 verk i dedär rackarna, vilket slår med 28800 "hack" per timme, alltså 8 slag per sekund, det är den absolut vanligaste frekvensen hos en automatisk klocka så du behöver inte oroa dig.
Här finns lite literatur om du vill läsa lite om ditt urverk (dock versionen utan gmt-funktion men samma bas)
http://www.chronometrie.com/eta2892/eta2892.html


Välkommen till klockträsket :D
 
  • Like
Reactions: P-A
Topp