• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Haj eller aligator?

Vilket band?

  • Haj

    Röster: 12 38.7%
  • Aligator

    Röster: 13 41.9%
  • Någonting annat

    Röster: 6 19.4%

  • Totala väljare
    31

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag tänkte köpa något roligt band till min 30-tals silverdressare och funderar på dessa två.
Vad tycker ni, ska det bli haj, aligator eller någonting annat?
Väljer man svaret någonting annat får man gärna komma med förslag.

Båda banden är av märket Hirsch, har måtten 20/16 och är av modellen "open end".
(min klocka har fasta luggar).


Aligator
aligator silver.JPG

Haj
haj silver.JPG


silverklocka.JPG
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Röstade haj men hade kanske tyckt att ett svinläder hade känts mer rätt. Fundera sedan på ifall du vill ha ett så brett band, kan vara snyggare med ett lite smalare enligt mig.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Röstade haj men hade kanske tyckt att ett svinläder hade känts mer rätt. Fundera sedan på ifall du vill ha ett så brett band, kan vara snyggare med ett lite smalare enligt mig.


Jag har funderat i de banorna jag med.
Vill gärna ha ett band som smalnar av rejält då klockan inte är speciellt stor (33mm). Borde jag satsa på att försöka hitta ett 20/14 istället?
Tanken är att klockan ska passa till kostym, du tror inte svinläder upplevs lite för "robust"?

Gillade tanken på att ha ett hajband :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har funderat i de banorna jag med.
Vill gärna ha ett band som smalnar av rejält då klockan inte är speciellt stor (33mm). Borde jag satsa på att försöka hitta ett 20/14 istället?
Tanken är att klockan ska passa till kostym, du tror inte svinläder upplevs lite för "robust"?

Gillade tanken på att ha ett hajband :)

Tänkte snarare på bredden 20 mm, tjuvtesta 18 mm.
Vet inte riktigt vad jag anser om robustheten, brukar fokusera på matchningen framför vad uret skall användas till.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Röstade haj, då det redan ser ut att ha passande patina. Kan vara snyggt med att det blir en distinkt matt kontrast mot boettfinishen, vilket lyfter fram klockan mer.
 

_jonte

Patek
Håller med om smalare band, tex 18/14. Tror ett mellan- eller ljusbrunt passar bäst. Raka kanter, söm, och inte för dressat. Typ det aurum föreslår då helt enkelt.. :)
Underbar klocka! Får du inte ordning på bandval, så kan du sälja den till mig istället!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Håller med om smalare band, tex 18/14. Tror ett mellan- eller ljusbrunt passar bäst. Raka kanter, söm, och inte för dressat. Typ det aurum föreslår då helt enkelt.. :)
Underbar klocka! Får du inte ordning på bandval, så kan du sälja den till mig istället!


Fast tanken är att den ska vara dressig... 30-tal, silverboett och utan vare sig stöt eller tillstymmelse till vattenskydd inbjuder liksom inte till några Ramboaktiviteter. :)
Den är en av de få klockor som sitter riktigt säkert i min låda!

Edit: Ska dock testa med ett 18mm perlon och se hur det ser ut mellan luggarna.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Haj känns väldigt oetiskt :mad: av samma anledning gillar jag inte rocka t.e.x


NOS 70-tal, så djuret har inte sprattlat på ca 40 år.

Jag har ingen aning om hur det var på den tiden, men idag så använder väl alla respekterade tillverkare skinn som är certifierat för att motverka utfiske?
Jag har full förståelse för din motsättning mot att använda skinn från fridlysta/utfiskade djur, men om det sker på bekostnad av ett djur som inte är i farozonen måste det väl vara lika bra/dåligt som att använda t.ex. kohud?
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Jag hade valt ett blankt reptilband i mocca med mindre textur än krokodilbandet. Det skulle ge den rätta Dandy feelingen för ett Art Deco ur. Jag håller med Aurum om att pröva med ett 18 så att de fina bandbyglarna kommer till sin rätt. ;)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Förstår inte riktigt vad du menar med blankt i mocka? felskrivning?
Själv tycker jag hajen vinner av de två som presenteras här, mest på grund av att det inte är matt.


He he..Jag menar (på katalogspråk) kulören mocca d v s mörkbrunt; kaffefärgat. Så skulle jag ha skrivit kanske. Ursäkta vettu... ;)
 
Topp