• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hala fram era Kaliber 11:or!

Wettex

Cartier
Har inte alls läst på så mycket om kaliber 11. Det jag vet (tror jag vet) är i alla fall att det var det första kronografverket som var automatiskt (minirotor). Kom 68-69 nån gång och Jack Heuer har väl tagit åt sig den mesta av äran. Har dock för mig att det var nåt slags sammarbete. Hade väl kunnat googlat lite och letat på internet.... men tycker det vore synd att inte utnyttja kunskapen på forumet.

Så visa era kaliber 11 dinkor och berätta gärna vad ni vet om verket..

Här är min Chrono-Matic från -69 ref: 2112 lite annorlunda. 19 mm mellan lugsen också bara för att krångla till det.

IMG_0033.JPG
IMG_0002.JPG
IMG_0020.JPG
IMG_0018.JPG
IMG_0021.JPG
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Tuff och fint skick på den.
Angående första automatiska kronografverket så har väl Heuer, Zenith och även Seiko hävdat att de var först. Läste lite mer ingående om detta för ett tag sedan och tydligen var Seiko eventuellt först, medan Heuer släppte sitt bara några månader senare och slog på stora trumman och således fick mer genomslag. Finns nog många sidor av detta.

Intressant läsning:

http://www.onthedash.com/docs/Project99.html
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tuff och fint skick på den.
Angående första automatiska kronografverket så har väl Heuer, Zenith och även Seiko hävdat att de var först. Läste lite mer ingående om detta för ett tag sedan och tydligen var Seiko eventuellt först, medan Heuer släppte sitt bara några månader senare och slog på stora trumman och således fick mer genomslag. Finns nog många sidor av detta.

Intressant läsning:

http://www.onthedash.com/docs/Project99.html

...och Zenith var det första riktiga automatiska kronografverket, dvs helintegrerat?
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
...och Zenith var det första riktiga automatiska kronografverket, dvs helintegrerat?


Ingen aning? Problemet var väl marknadsföringen ibland...

Determined to be the first to make their announcement, on January 10, 1969, Zenith-Movado held a small press conference in Switzerland, at which they showed a working prototype of their automatic chronograph (or perhaps two or three samples). This was a local press conference, covered only in local and regional newspapers in Switzerland, and news of Zenith's automatic chronograph did not receive broad media attention.
With the name, "El Primero", Zenith declared that it was the first to produce an automatic chronograph. In fact, the Zenith was the third automatic chronograph to achieve serial production.
In any event, Zenith reinforced its claim to having the first automatic chronograph by calling its new watch the "El Primero" (the "first"). However, these "El Primeros" only became available to the public in October 1969, making them the third brand to arrive on the market (as described below). Still, we can be certain that in January 1969, the Zenith-Movado team publicly announced and showed a working sample of the first automatic chronograph.
Whereas the Chronomatic was as a modular movement, the Zenith movement (caliber 3019 PHC) was a traditional integrated movement, with a classic column wheel. The movement ran at a high beat of 36,000 vibrations per hour, allowing timing of intervals as short as one tenth of a second. The Zenith chronograph used the customary tri-compax layout for a 12-hour chronograph, with a date window located between four and five o'clock.
 

Wettex

Cartier
Tuff och fint skick på den.
Angående första automatiska kronografverket så har väl Heuer, Zenith och även Seiko hävdat att de var först. Läste lite mer ingående om detta för ett tag sedan och tydligen var Seiko eventuellt först, medan Heuer släppte sitt bara några månader senare och slog på stora trumman och således fick mer genomslag. Finns nog många sidor av detta.

Intressant läsning:

http://www.onthedash.com/docs/Project99.html

Tack för komplimang och tack för info. Väldigt intressant läsning.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Har inte alls läst på så mycket om kaliber 11. Det jag vet (tror jag vet) är i alla fall att det var det första kronografverket som var automatiskt (minirotor). Kom 68-69 nån gång och Jack Heuer har väl tagit åt sig den mesta av äran. Har dock för mig att det var nåt slags sammarbete. Hade väl kunnat googlat lite och letat på internet.... men tycker det vore synd att inte utnyttja kunskapen på forumet.

Så visa era kaliber 11 dinkor och berätta gärna vad ni vet om verket..

Här är min Chrono-Matic från -69 ref: 2112 lite annorlunda. 19 mm mellan lugsen också bara för att krångla till det.

IMG_0033.JPG
IMG_0002.JPG
IMG_0020.JPG
IMG_0018.JPG
IMG_0021.JPG
Vilken otroligt snygg och tuff klocka. Gamla Breitlings går inte av för hackor.
 
Topp