• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Halios 1000m, "Puck"

Jockinho

Patek
2-Faktor
Tänkte jag skulle printa ned lite tankar och någon form av minirecension av min ganska nya Halios 1000m. Förhoppningsvis lite roligt läsning för någon :)

Modellnamn:
Puck
Tillverkare:
Halios
Årsmodell:
2000-tal
Urverk:
Eta 2824-2
WR:
1000m

dc7Pul7.jpg


Om märket
Halios är ett kanadensiskt märke med säte i Vancouver som har funnits på marknanden i ett par år. De har hunnit släppa 6st modeller varav jag ägt två av dem, den första Halios Holotype samt nu en Puck. Holotype köpte jag direkt från Halios och min åsikt då, och vad jag fortfarande kan läsa, är en trevlig ägare med bra bemötande och roliga klockor.

Eftersom Halios Holotype är en av de klockor jag saknar mest (av otaliga flipps) så kändes det roligt testa och se vad pucken har att erbjuda.

Boett, baksida och krona
Det första som slår en när man ser Pucken är just dess boett vilket såklart bäst beskrivs som en puck, därav dess smeknamn. Med sina 47mm är det en stor klocka, inte blir den mindre av en tjocklek på ca 16mm. Tack och lov saknar den luggar och dess mått på längden är inte större än 44mm. Dvs. den är ex. kortare än många dressur. Detta gör att den inte upplevs fullt så stor som 47mm kan vara. Det är dock en klocka som inte lämpar sig så bra under en skjortmanschett alternativt en tajt jackärm, så bärs nog bäst under vår/sommar...

Boetten är helt borstad, finishen är fin och det går inte klaga på något. Baksidan är helt platt och bidrar tillsammans med den korta längden till att den sitter skönt på handleden. Baksidan i sig är inget att hoppa av glädje för, har testat många mikrodykare och just baksidorna brukar ha en rolig och lite udda design. Här är det inget sådant, iof kanske passar bra till en tooldykare men lite tråkigt tycker jag personligen.

Kronan är däremot ett nöjte att hantera, enkel att skruva ut och in. Känns stabil! I sitter ett standard eta 2824-2.

PYdJLx5.jpg


iCDSiaT.jpg


Tavla, visare och bezel
Perfektion! Jag anser att Halios i princip skapade den perfekta tavlan och visarna till denna. Stora index på en mattsvart nästan grå tavla och visare med massor med lume! Att Halios dessutom har bland de trevligare loggorna i mikrodykarsegmentet gör inte saken sämre. Visarna är borstade, utom sekundvisaren som är vit. Tycker det passar perfekt och ger en liten extra dimension då de är fina att titta på.

Bezeln är matt med tydlig borstning vilket jag tycker ger ett rejält lyft mot en vanlig standard svart, känslan i den är helt ok. Inte perfekt, lite "spel" finns men den duger. Orange triangel tillför lite färg vilket jag gillar. Hela bezeln är lumad och lyser starkt natten lång.

5A0wHAB.jpg


Länk och gummi
Pucken levereras med en 24/24mm länk samt ett bonettogummi. Båda två känns som perfekta komplement och av bra kvalité. Med länk blir klockan dock väldigt tung, på gummi betydligt lättare. Det enda minuset är att gummit saknar signerat spänne samt att det är polerat men det går att leva med. Funkar ok på läder med för lite variation, och nog säkerligen bra på mesh (som kommer att beställas till i sommar).

wdyOhA9.jpg


H5hPUj4.jpg


Summa summarum
Jag tycker personligen Halios har skapat en riktigt bra klocka med fin finish, trevliga spec. och udda design. För mig är detta nog en keeper då den trots sin tilltagna storlek bärs förvånasvärt bra på handleden. Kvaliten är dessutom i topp vad gäller mikromärken, har hunnit testa ett par och tillsammans med Helson levererar Halios väldigt mkt för pengen. Inte minst begagnat.

Nu saknar den bara en Holotypekompis, vem har en borstad till salu för billig peng ;)

Tack för titten och hoppas posten gav lite glädje åt någon :)

//Jocke
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Ser schysst ut, kul att du är så nöjd! :)
Jag var själv på väg att köpa den minst tre-fyra gånger när den låg ute till salu.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Härlig dykare helt klart! Den ser mycket större ut en vad den känns på armen, kanske var den som väckte mitt ploprof-sug ;D
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Härlig dykare helt klart! Den ser mycket större ut en vad den känns på armen, kanske var den som väckte mitt ploprof-sug ;D

Precis, väl på armen gör den korta längden stor skillnad på en smal handled iaf, precis som på ploprof. Lycka till i det letandet, ploppen är min absoluta favoritklocka alla kategorier :)
 

Kibbbe

Breitling
Gillar att den på något sätt känns diskret trots det "stora & runda med en höjd". Hehe Ja, svårt att förklara. Snygg klocka!
 
Topp