• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hallå, uretvintage!

David

Bödeln
Okej att det framgår att tavlan inte är original, men seriöst, det här eländet tjänar ingen på.

1250_001_front.jpg


http://www.uretvintage.se/rolex-daytona-pv-53873.html

(För att förtydliga, en "aftermarket"-tavla med text och logga är en varumärkesförfalskning i min bok.)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ändå lite kul, kronskydden rök ju med. Någon av de lite kända firmornas verk. JLCn var klart värre.
 

Portofino

Panerai

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Hur funkar det då? Är det en originaltavla som är ommålad? För annars skulle det ju vara en varumärkesförfalskning?
 

Portofino

Panerai
Hur funkar det då? Är det en originaltavla som är ommålad? För annars skulle det ju vara en varumärkesförfalskning?
Finns lite olika sätt att komma runt det där. Skulle den däremot skickas till Rolex av något skäl, så säger de att den är fejk. Du kan få tillbaka den men Rolex har rätt att ta bort alla Rolexmarkeringar. I detta fall betyder det att tavlan scratchar de och eventuellt kronan också. Med all rätt.
 

Isodor

Audemars
En fråga:

Skulle Rolex AD serva en Rolex (eller annat märke) som innehar ommålade / aftermarket tavlor etc..? Tänker mig t.ex Bamford.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Finns lite olika sätt att komma runt det där. Skulle den däremot skickas till Rolex av något skäl, så säger de att den är fejk. Du kan få tillbaka den men Rolex har rätt att ta bort alla Rolexmarkeringar. I detta fall betyder det att tavlan scratchar de och eventuellt kronan också. Med all rätt.


Så, om Rolex anser att det är fejk så är det ju fejk. Då är det ju inte ens något att diskutera… Och då blir det ju "lite pinsamt" att uretvintage kränger klockor med fejkdelar….
 

Englunds

Breitling
Jag säger inte att du har fel men jag har mycket svårt att tro (beroende på vad servicen innefattar) att en AD skulle tacka nej till pengarna en service drar in på att t.ex serva själva utverket bara för att personen i fråga har bytt tavla.

Mycket möjligt att det finns en officiell policy som säger det men när man väl står där tackar säkert personalen för förtroendet och tar emot uret för en lättare service och pengar i kassan trots ful aftermarket tavla. Någon som arbetar för en AD får gärna bidra med deras erfarenhet i ämnet.

//Jon
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag säger inte att du har fel men jag har mycket svårt att tro (beroende på vad servicen innefattar) att en AD skulle tacka nej till pengarna en service drar in på att t.ex serva själva utverket bara för att personen i fråga har bytt tavla.

Mycket möjligt att det finns en officiell policy som säger det men när man väl står där tackar säkert personalen för förtroendet och tar emot uret för en lättare service och pengar i kassan trots ful aftermarket tavla. Någon som arbetar för en AD får gärna bidra med deras erfarenhet i ämnet.

//Jon


Kanske kan ROB-1832 ge klarhet i frågan?
 

David

Bödeln
Jag kan garantera att en Rolex-AD som är rädd om sin verksamhet inte gör det.

Rikki skrev:
Ok here's the rules one more time as a Rolex parts account holder I am not allowed to work on altered from original Rolex watches unless I bring them back into original condition. I also cannot sell parts other than to install them during a service. I don't make the rules but Rolex allows me to make a decent living who am I to argue with that.

http://www.rolexforums.com/showpost.php?p=3960384

(Däremot har jag inte sett några trovärdiga bekräftade exempel på att Rolex skulle våldföra sig på, eller försöka sig på att beslagta, "aftermarket" eller modifierade delar. Det de gör är att skicka tillbaka den orörd, eller kräva att ägaren betalar för att få den återställd till acceptabelt skick.)
 

Portofino

Panerai
En AD skulle möjligtvis kunna serva den. Men Om klockan av ngn anledning skulle hamna hos Rolex säger de fejk och tar fram slipen. Jag har visserligen hört, Rob får gärna rätta mig här om jag har fel, att om du köpt en Rolex och sedan byter tavla eller ring så att klockan "förvandlas" till en referens som inte finns blir Rolex inte glada. Jag snackade med en Rolex AD och de sa att det de gör innan de skickar en sådan klocka till Rolex är att de byter tillbaka till ursprungstavlan eller krans innan de skickar. För att undvika problem och dröjsmål. Låter underligt, jag vet, men Rob får gärna rätta mig om det inte stämmer.
 
Topp