• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Halsband guld 18k köpråd

Alx

Omega
Halloj! Hoppas kunna få lite hjälp av er på forumet som har koll på smycken i guld.

Är sugen på att köpa ett guldhalsband. Var inne snabbt i en butik och testade en Pansarlänk. Jag tänker att det både ska fungera som smycke men också en liten ”försäkring” som man har med sig runt halsen. Dock förstår jag att smycken inte är någon bra investering i sig.

Den jag provade var den som länkas:
Varumärke
Guldfynd
Ädelmetall
18K guld
Kedjemodell: Pansar
Detaljer: Ihålig
Vikt ca (gram): 7,5
Bredd (mm): 3,75
Längd (cm): 50,0

Känns som 50 cm längd och ca 4 mm bredd var lagom. Dock är frågan om man ska försöka köpa en som inte är ”ihålig”?

Tycker priserna/gram är rätt häftiga på smycken. Hittade en sida som säljer begagnade som de gått igenom. https://haileysjewelryhouse.se/. Har ni några erfarenheter? Verkar vara halva priset ungefär.

Luddigt inlägg, men hoppas ni kan bistå med lite råd och tips i den här djungeln:)
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Jag kan inte supermycket om ämnet men jag tycker att 10k kronor för 7.5g 18k är sinnessjukt. Det blir 1333kr grammet.

Känns som kedjor som t.ex Guldfynd tar sjuka överpriser.
 

Alx

Omega
Jag kan inte supermycket om ämnet men jag tycker att 10k kronor för 7.5g 18k är sinnessjukt. Det blir 1333kr grammet.

Känns som kedjor som t.ex Guldfynd tar sjuka överpriser.
Kan bara hålla med. När man är i butiken är det lite svårt att få koll på det. Men kollade man på den andra sidan jag länkade ligger det på 580-650 kr/g. Det känns mer rimligt även fast det tar emot då om man ska sälja tillbaka det i sin tur är det väl ytterligare en halvering ;)
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Halloj! Hoppas kunna få lite hjälp av er på forumet som har koll på smycken i guld.

Är sugen på att köpa ett guldhalsband. Var inne snabbt i en butik och testade en Pansarlänk. Jag tänker att det både ska fungera som smycke men också en liten ”försäkring” som man har med sig runt halsen. Dock förstår jag att smycken inte är någon bra investering i sig.

Den jag provade var den som länkas:
Varumärke
Guldfynd
Ädelmetall
18K guld
Kedjemodell: Pansar
Detaljer: Ihålig
Vikt ca (gram): 7,5
Bredd (mm): 3,75
Längd (cm): 50,0

Känns som 50 cm längd och ca 4 mm bredd var lagom. Dock är frågan om man ska försöka köpa en som inte är ”ihålig”?

Tycker priserna/gram är rätt häftiga på smycken. Hittade en sida som säljer begagnade som de gått igenom. https://haileysjewelryhouse.se/. Har ni några erfarenheter? Verkar vara halva priset ungefär.

Luddigt inlägg, men hoppas ni kan bistå med lite råd och tips i den här djungeln:)
Köp ett solitt halsband , kolla tradera o blocket ,
Köp säljaren , betala max 600kr grammet
Minst 18 k
50cm är kort , jag är stor / lång skulle inte köpa något kortare än 62-64 cm.
Testa före köp
 

Alx

Omega
Köp ett solitt halsband , kolla tradera o blocket ,
Köp säljaren , betala max 600kr grammet
Minst 18 k
50cm är kort , jag är stor / lång skulle inte köpa något kortare än 62-64 cm.
Testa före köp
Men ett halsband på över 60 cm hamnar väl väldigt långt ner? Det beror väl förvisso på vilken stil man har i övrigt.
 

Milanoo

Omega
Är lite i samma sits, sugen på en kedja men måste minst va 60 lång då jag är 190 lång och väger 90. 50 cm blir ganska tight för mig.
Kolla sefina.se brukar finnas mängder där.
 
  • Like
Reactions: Alx

Alx

Omega
Hittade ett gammalt guldhalsband med vikt på ca 7g. Är det värt att krångla med att sälja det privat eller ska man försöka skicka in det?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Hittade ett gammalt guldhalsband med vikt på ca 7g. Är det värt att krångla med att sälja det privat eller ska man försöka skicka in det?
Guldbrev är bara lurendrejeri, skicka inte dit i alla fall. Finns säkert en och annan ärlig skicka-in-ditt-guld, men jag är inte övertygad.
Är du i Sthm har Kaplans bra priser, och tar du presentkort hos dem räknar de upp 10% (gjorde iaf förut). Sedan brukar de ha mycket begagnat i butiken, så det blir nog bästa affären.

Undvik ihåligt. Du kommer att bli missnöjd på sikt.
 

Alx

Omega
Guldbrev är bara lurendrejeri, skicka inte dit i alla fall. Finns säkert en och annan ärlig skicka-in-ditt-guld, men jag är inte övertygad.
Är du i Sthm har Kaplans bra priser, och tar du presentkort hos dem räknar de upp 10% (gjorde iaf förut). Sedan brukar de ha mycket begagnat i butiken, så det blir nog bästa affären.

Undvik ihåligt. Du kommer att bli missnöjd på sikt.
Tack för ditt svar. Har en bra bit till Sthlm tyvärr så jag får kika på andra ställen. Guldbrev hade bäst pris på 434 kr/g, därefter Guldcentrum och guldexperten på 428 kr/g.

Vad har du hört om Guldbrev som gör att det känns osäkert?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Tack för ditt svar. Har en bra bit till Sthlm tyvärr så jag får kika på andra ställen. Guldbrev hade bäst pris på 434 kr/g, därefter Guldcentrum och guldexperten på 428 kr/g.

Vad har du hört om Guldbrev som gör att det känns osäkert?
Läs det finstilta på guldbrev. Det pris du läser bygger på att du skickar in en större mängd.
Konsumentombudsmannen har ”varit på dem” ett antal gånger om det.

Kolla med din lokala guldnasare. Säger du att du vill köpa en ny kedja, eller om denne till och med säljer begagnat så kan du för det allra mesta få bra pris på inbyte.
Detta råd gäller då hos ”riktiga” guldsmedsbutiker, inte typ Guldfynd (son generellt är ohemult dyra på guldkedjor).
 
  • Like
Reactions: Alx

Alx

Omega
Var inne i ytterligare en butik idag och provade en ankarkedja som var flackslipad istället. Blev positivt överraskad. Kanske lite mer bling och sticker ut, men samtidigt roligt med något annat än den vanliga pansarlänken. Vad har ni för tankar kring den?
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Guldbrev är bara lurendrejeri, skicka inte dit i alla fall. Finns säkert en och annan ärlig skicka-in-ditt-guld, men jag är inte övertygad.
Är du i Sthm har Kaplans bra priser, och tar du presentkort hos dem räknar de upp 10% (gjorde iaf förut). Sedan brukar de ha mycket begagnat i butiken, så det blir nog bästa affären.

Undvik ihåligt. Du kommer att bli missnöjd på sikt.
Vet du om Tavex är bra?
Dagens pris för 18k är 426kr, som jag har förstått det får man det priset oavsett hur mycket man säljer.


8A5F7D3B-11B9-482B-804F-34010CBFB4FE.jpeg
 
  • Like
Reactions: Alx

Strindberg

Patek
2-Faktor
Vet du om Tavex är bra?
Dagens pris för 18k är 426kr, som jag har förstått det får man det priset oavsett hur mycket man säljer.


8A5F7D3B-11B9-482B-804F-34010CBFB4FE.jpeg
Det är i alla fall ett ytterst pålitligt företag. Tror att de brukar betala bra också, men har inte järnkoll.
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Det är i alla fall ett ytterst pålitligt företag. Tror att de brukar betala bra också, men har inte järnkoll.
Jag har tänkt sälja av ca 150g guld inom några månader, troligtvis till dom. Hör av mig i tråden med en mini-recension på upplevelsen om det blir av. Tavex är som du säger ett pålitligt företag.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Jag brukar kolla pantbanken.se, dock inte köpt därifrån än, men går att få till bra pris om du hittar en i ok skick och orkar buda på auktion. Man kan hitta kedjor i rätt fint skick om man orkar vänta och då kan man hamna på runt 400-500kr grammet för ett fint ex, t.ex:

 
  • Like
Reactions: Alx

Strindberg

Patek
2-Faktor
Var inne i ytterligare en butik idag och provade en ankarkedja som var flackslipad istället. Blev positivt överraskad. Kanske lite mer bling och sticker ut, men samtidigt roligt med något annat än den vanliga pansarlänken. Vad har ni för tankar kring den?
Jag gillar flacklipad ankar.
Som du säger blir det lite mer bling, men inte för mycket. Kör det själv som halskedja, och pansar runt handleden. Ankar runt handled tycker jag är sådär.
 
Topp