• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Halvgammal halt Santos

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har suttit på denna Santos ett tag nu men börjar bli sugen på att fixa den. Det är två problem, boetten är gjord för länk så bandstiftshålen ligger för nära boetten och balansaxeln är kass. Så vad vill jag ha sagt? Jo, visst ser santosen bra ut på hästrumpa? Får ta tag i detta nu. Ingen som sitter med lämplig borr?

image.jpg
 

plattfot

Rolex
Har suttit på denna Santos ett tag nu men börjar bli sugen på att fixa den. Det är två problem, boetten är gjord för länk så bandstiftshålen ligger för nära boetten och balanaxeln är kass. Så vad vill jag ha sagt? Jo, visst ser santosen bra ut på hästrumpa? Får ta tag i detta nu. Ingen som sitter med lämplig borr?

image.jpg


Ser bra ut! Du tror inte det skulle funka med böjda stift - för curved ends? Synd att ta till borren.
Kronan - original?

Är balansaxeln av? böjd ? sliten?
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Det är verkligen svintight, vilket är synd. Försökte mig på att göra ett band, men gick bet.
Vill nog inte sätta borren i min dock.

Är din automatare alltså, ska det inte stå automatic på urtavlan då, eller finns det olika tavlor månne?
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
dryftade borrande av bandstiftshål med nån gråhårig urmakare härförleden, ...krävs tydligen nån specialborrmaskin som borrar åt båda hållen samtidigt med boetten fixerad, fanns ett exemplar i Bienne o ett i nån källare i Geneve tydligen..., och 12 år i skola för arga gnomer i Jurabergen för att kunna köra dem... ...så det är nog bara att dra upp boetten i pelarborren på högskolan o gå på utifrån... men det är ju tooligt med genomgående juh... ;)

va är det för verk? 2892, 2824? edit... q.... :confused:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är verkligen svintight, vilket är synd. Försökte mig på att göra ett band, men gick bet.
Vill nog inte sätta borren i min dock.

Är din automatare alltså, ska det inte stå automatic på urtavlan då, eller finns det olika tavlor månne?

Har inte tittat så noga på dem, men inte brukar väl Cartier märka dem med mer än Cartier? Min har ingen länk så den är band eller inget...
dryftade borrande av bandstiftshål med nån gråhårig urmakare härförleden, ...krävs tydligen nån specialborrmaskin som borrar åt båda hållen samtidigt med boetten fixerad, fanns ett exemplar i Bienne o ett i nån källare i Geneve tydligen..., och 12 år i skola för arga gnomer i Jurabergen för att kunna köra dem... ...så det är nog bara att dra upp boetten i pelarborren på högskolan o gå på utifrån... men det är ju tooligt med genomgående juh... ;)

va är det för verk? 2892, 2824? edit... q.... :confused:

Jag bryr mig inte om hur hålen ser ut, jag vill bara kunna ha den på handleden. Testade utan pelarborr, gick inte bra... Klok som jag är utfördes testet inte på Cartiern.

Verket är något automatiskt damverk från eta. Har det nedskrivet någonstans. Reservdelar finns det gott om så det är inget problem, bandhornen är.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Min är ju kvartsare och har ingen text förutom Cartier.

Men har sett dessa:

image.jpg


Tycker definitivt du ska försöka få på ett band på den, ser bra ut!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Min är ju kvartsare och har ingen text förutom Cartier.

Men har sett dessa:

image.jpg


Tycker definitivt du ska försöka få på ett band på den, ser bra ut!

Där ser man, annars är de som sagt rätt snåla med text och tur är väl det tycker jag. Min är ju generationen innan din som är kantigare. Ser rent och fint ut. Hade tex min Americaine varit märkt Quartz hade den gått bort helt.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Har inte tittat så noga på dem, men inte brukar väl Cartier märka dem med mer än Cartier? Min har ingen länk så den är band eller inget...

Jag bryr mig inte om hur hålen ser ut, jag vill bara kunna ha den på handleden. Testade utan pelarborr, gick inte bra... Klok som jag är utfördes testet inte på Cartiern.


...mycket förståndigt... ett annat hardcore-alternativ är ju att löda dit fasta bandstift? begränsar väl iofs utbudet av fina band kanske?:)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hehe...

Tror jag kan leva med vinkeln faktiskt, kan man hitta tillräckligt små borr? Och kan man sätta dem i en vanlig pelarborr?


Vet inte, borde nog inte vara något problem att få tag på en tillräkligt liten. Jag köpte nyligen någon dremelhistoria och då följde det med en borr som verkar vara runt 1mm, borde väl vara ganska lagom?

här är ett borrkit med start på 1.0mm, men borde gå att få tag på styckvis också. Du får knata in på närmsta järnhandel och fråga.
http://www.jula.se/borrsats-hss-19delar-033319

Kanske är ett läge att fråga McGyver om råd?! :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vet inte, borde nog inte vara något problem att få tag på en tillräkligt liten. Jag köpte nyligen någon dremelhistoria och då följde det med en borr som verkar vara runt 1mm, borde väl vara ganska lagom?

här är ett borrkit med start på 1.0mm, men borde gå att få tag på styckvis också. Du får knata in på närmsta järnhandel och fråga.
http://www.jula.se/borrsats-hss-19delar-033319

Kanske är ett läge att fråga McGyver om råd?! :)
Hmmm, undra om det var 1,0 mm jag kollade på tidigare. På gränsen till att vara för stor, men det funkar kanske. Har redan tillfrågat herrn men han var inte jättetaggad.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hmmm, undra om det var 1,0 mm jag kollade på tidigare. På gränsen till att vara för stor, men det funkar kanske. Har redan tillfrågat herrn men han var inte jättetaggad.


Du får borra snett i samma vinkel in i någon annat provstycke först, så du ser hur stort hålet faktiskt blir...

Hittade mindre gjorda för elektronik här, vet inte om de passar i din borr.

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/monsterkort/bearbetning/kretskortsborrset-p40349
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Btw, urverket är väl ett ganska standard eta? Enklaste borde vara att bara köpa och byta ut hela balansen. Men det där har du ju redan koll på! ;)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Hmmm, undra om det var 1,0 mm jag kollade på tidigare. På gränsen till att vara för stor, men det funkar kanske. Har redan tillfrågat herrn men han var inte jättetaggad.

T.ex. Tools för ju Dormers sortiment och dom kan säkert få tag i tex. Coromant eller motsvarande. Då går det garanterat att få tag på löjligt små dimensioner av borr. Kostar en slant, men det kan det säkert vara värt.

Dock är vinkeln ett större problem om det nu inte ska borras lugholes.

Edit: ser vass ut på skinn!
 
Snyggt attan på skin!​
Vettefan om jag skulle vågat borra i en pelarborr och i så fall inte med borr, vandringsspår på boetten känns ju inte kul. Koordinatbord osv känns ju som ett måste, och gärna kanske göra "förhålet" med en microfräs eller något så att det verkligen blir rätt.​
 
Topp