• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Halvlänk till Speedmaster 1498

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Hej har stött på ett stort problem. Har införskaffat en ny länk till min speedmaster som tidigare satt på band. Armbandet är märkt 1498/640 vilket är korrekt för min modell och produktions år.

Nu till problemet. Jag lyckas inte få armbandet att sitta bra. Först minskade jag mikro justeringen på claspen som tyvärr endast har 1 hack vilket fortfarande var alldeles för stort. Jag tog då bort 1 länk och justerade ut mikro justeringen men då vart armbandet på tok för tight.
Vad jag behöver är en halv länk.

Så nu vänder jag mig till alla kunniga, finns det halvlänkar till 1498 armbandet? Och vart tusen får jag i så fall tag på en.
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack där fanns det gott om information. Så det verkar inte finnas nån halvlänk. Får bli gymmet helt enkelt!
Njaaaeee.. Det finns halvlänkar som egentligen ska höra till en annan länk.
Jag hade samma problem som du med min Speedy. Hittade information på nätet om någon som använt en annan Omega halvlänk. Peter på Rob E beställde hem länkbiten och nu sitter den perfekt!
Jag kan inget om ref nr på länkar så 1498 säger mig inget. Min Speedy är modellen precis innan de började med skruvade länkar.
Men tolkar jag Jokks inlägg här ovan rätt så kan du ju köpa en 1499 bit.. Eller fattar jag fel?!
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Njaaaeee.. Det finns halvlänkar som egentligen ska höra till en annan länk.
Jag hade samma problem som du med min Speedy. Hittade information på nätet om någon som använt en annan Omega halvlänk. Peter på Rob E beställde hem länkbiten och nu sitter den perfekt!
Jag kan inget om ref nr på länkar så 1498 säger mig inget. Min Speedy är modellen precis innan de började med skruvade länkar.
Men tolkar jag Jokks inlägg här ovan rätt så kan du ju köpa en 1499 bit.. Eller fattar jag fel?!
Om jag läser rätt så finns ingen halvlänk till varken 1499 eller 1498. Men då har du en Speedy med länk som är 20mm hela vägen? 1498/1499 är 20mm vid endlänkarna och 18mm vid claspen. Så tror inte samma halvlänk fungerar ! :(
 
Topp