• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Halvt OT: Backup för foto (och filmklipp)

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Halvt OT är det för att vi älskar ju att fotografera våra små älsklingar.
Finns ingen här som inte har mobilen fylld med klockbilder i kamerarullen.

Frågan är bara, var ska vi backa upp allting?
Har testat att bygga något eget, men har gett upp... Gillar inte heller de galleri-mjukvaror som finns att installera.
Jag har gott om utrymme för att backa upp allting på min Dropbox, men det känns inte helt optimalt - helst inte då jag vill kunna komma åt snabbt och titta på fotona OCH filmklippen, från vilken enhet som helst.

Flickr släppte ju på tyglarna vid årsskiftet, 1 Tb gratis åt allt och alla. Jag valde faktiskt att säga upp min Pro-prenumeration sedan 8 år tillbaka. 1 Tb, ingen gräns på bildstorlek (eller jo, 200 mb eller något) och max 3 min HD-video.
Dessutom laddar Flickr-appen till iOS upp bilderna automatiskt. Filmklippen får man dock köra upp via dator.

Är Flickr svaret? Finns det andra tjänster som fixar allt automatiskt från mobilen, har jag missat något i mitt sökande?

Tl;Dr: Var ska jag backa upp min bilder och filmer?

Fungerar inte iCloud bra för detta? Det verkar ju som att du är Mac-användare. Fast det kanske drar iväg med pengar om man behöver 1TB.

Raidad NAS för backup? Jag kör Synology med deras DS Cloud app. På datorn dedikerad mapp med omedelbar synk.

Lika smidigt som Dropbox men med full kontroll, dock inte skyddad mot brand och stöld här hemma...

Om man inte gillar molntjänster vad är det bästa sättet att spara bilder på då? Jag kör ner dom på datorn förstås och när jag orkar flyttar jag dom till en extern hårddisk. Finns det något annat eller bättre sätt att göra det på?

Raidad NAS för backup? Jag kör Synology med deras DS Cloud app. På datorn dedikerad mapp med omedelbar synk.

Lika smidigt som Dropbox men med full kontroll, dock inte skyddad mot brand och stöld här hemma...

Men finns det en app för automatisk upload från mobil osv.?
Hur kan man komma åt bilderna från mobil, dator osv.? Visas det snyggt och optimerat för enheten?

Jag läser in bilderna i Macen där jag kör Time Machine på en extern disk. Dessutom har jag två extra externa diskar dedikerade till bilder där jag manuellt en gång i månaden kopierar över hela bildbiblioteket. Vill inte förlora mina 30K+ bilder, framför allt inte de 10K som jag digitaliserat från neg och dia.

Backup är inga svårigheter.
Det svåra är att backa upp ...och samtidigt kunna komma åt bilderna/filmerna snabbt och lätt från både mobil och dator.

Men finns det en app för automatisk upload från mobil osv.?
Hur kan man komma åt bilderna från mobil, dator osv.? Visas det snyggt och optimerat för enheten?
Yes automatisk uppladdning av iPhonens kamerarulle via deras app DS photo+

Ser ut såhär i appen(bara en bild synkad):

y8ybygaq.jpg

Kommer även åt bilderna via NASens gränssnitt eller exempelvis en nätverksmapp på datorn.

Tyvärr går det bara att direkt dela till Picasa, Facebook och Twitter.

Yes automatisk uppladdning av iPhonens kamerarulle via deras app DS photo+

Ser ut såhär i appen(bara en bild synkad):

y8ybygaq.jpg

Kommer även åt bilderna via NASens gränssnitt eller exempelvis en nätverksmapp på datorn.

Tyvärr går det bara att direkt dela till Picasa, Facebook och Twitter.

Trevligt. Kan appen autouploada hela kamerarullen? D.v.s. inte bara bilder en och en.

Trevligt. Kan appen autouploada hela kamerarullen? D.v.s. inte bara bilder en och en.
Självklart. Jag har inga bilder av värde så jag synkar inte min lur. Startade funktionen nu och då väljer man om man vill synka hela rullen eller börja "från och med nu". Synkningen i sin tur sker omedelbart så fort det landar ett nytt foto i "kamerarullen".

Kör detta på tjejens telefon och det är klockrent.

Jag kör med photobucket. Kostar några kronor/år, men jag gillar upplägget tillräckligt mycket för att tycka att det är värt det.

Jag kör med photobucket. Kostar några kronor/år, men jag gillar upplägget tillräckligt mycket för att tycka att det är värt det.

Tycker att Photobucket verkar sjukt bloatat... Verkar inte heller gå att kopiera direktlänk till biler, man svingas tillbaka till någon HTML-historia.

Tycker att Photobucket verkar sjukt bloatat... Verkar inte heller gå att kopiera direktlänk till biler, man svingas tillbaka till någon HTML-historia.

Jag kan direktlänka mina gamla bilder, men inte de nya. Fattar inte riktigt varför. Antingen är det en inställning, eller så har de ändrat i systemet för alla nya bilder som läggs upp.

Jag har testat tre olika vägar. Stabila molntjänster i betalversioner där jag testat en hel del olika. Dropbox är den jag trivts bäst med då den ofta finns med inbyggt stöd i andra appar/tjänster.

Skulle jag sätta upp en NAS hemma skulle jag bygga den kring en avdankad PC och systemet Freenas. Stabilt, skalbart och möjligt att skräddarsy efter behov.

Tredje alternativet är Owncloud. Installeras som tjänst på Linux och blir en privat motsvarighet till Dropbox.

Jag har testat tre olika vägar. Stabila molntjänster i betalversioner där jag testat en hel del olika. Dropbox är den jag trivts bäst med då den ofta finns med inbyggt stöd i andra appar/tjänster.

Skulle jag sätta upp en NAS hemma skulle jag bygga den kring en avdankad PC och systemet Freenas. Stabilt, skalbart och möjligt att skräddarsy efter behov.

Tredje alternativet är Owncloud. Installeras som tjänst på Linux och blir en privat motsvarighet till Dropbox.

Ska testa Owncloud på en av mina servers. Tack för tipset!

http://kamerarulle.se/owncloud/
Aaand I'm up and running. :)

Fick en mycloud från WD nyligen. du synkar den med ditt wifi och sen har du appar till dina gadgets. Verkar grym, lanserades helt nyligen. Jag fick den första som levererades i Sverige. Har dock inte kopplat in den ännu eftersom jag har en nas-lösning och måste lura ut hur allt skall sättas upp så det inte blir kaoz. Det blir ju en molnlösning men lokalt liksom. Jag gillar tänket.

Jag kör på en nas och på en extern server som står hos föräldrarna för mina foton, servern är en vanlig dator med ftp-mjukvara.

Tillbaka
Topp