• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hamilton Khaki field 38mm Vs Victorinox officer's Automatic 40mm

Hamilton Khaki field 38mm Vs Victorinox officer's Automatic 40mm

• Hamilton Khaki field 38mm

Röster: 27 96.4%
  • Victorinox officer's Automatic 40mm

Röster: 1 3.6%

• Totala väljare
    28
  • Enkät stängd .

A95

Basic
Hej!
Befinner mig i ett läge där jag måste välja en klocka. Men jag gillar dem båda, eftersom jag själv inte kan välja behöver jag er hjälp.

*Vilken är snyggare?
*Vilken kommer sitta bättre på handleden? (Min handled är 17,5cm i omkrets)
*Vilken kommer tåla mer stryk i längden?

41oF8IihFEL.jpg

VS

hamilton-H70455533.jpg

Hamilton är snyggare tycker jag.
Hur de sitter måste du nog prova.
De tål nog ungefär lika mycket.

Testa båda i butik. Lycka till

• Like
Reactions: A95
Hamilton är snyggare tycker jag.
Hur de sitter måste du nog prova.
De tål nog ungefär lika mycket.

Testa båda i butik. Lycka till
Har letat en tid efter Hamilton i butik, men har inte hittat någon än. (Befinner mig i Skaraborg) Tror inte att det finns någon butik i närheten som har den.
Annars tack för svaret.

• Like
Reactions: NRE
Har letat en tid efter Hamilton i butik, men har inte hittat någon än. (Befinner mig i Skaraborg) Tror inte att det finns någon butik i närheten som har den.
Annars tack för svaret.
Dom finns knappt i butik i Sverige. Möjligen någon enda AD men tror inte det. Har funnits någon tidigare men tror som sagt inte det finns längre. Dock finns många bra handlare på C24 tex Olferts. Vill kika på en innan så är vi nog många på forumet som kan ställa upp på en provning över en kopp kaffe. Beroende på plats förstås...

• Like
Trevliga klockor båda två. Personligen hade jag nog kört på Victorinoxen p.g.a. storleken och då jag föredrar gummiband, men detta är ju högst subjektiva preferenser. Ta den du tycker är snyggast eller läs lite tester och och gör ett rationellt val :)

• Like
Hamilton som märke ger mig mer pga bättre historia av klocktillverkning men det är ju ett lite halvskakigt argument egentligen

• Like
Jo och som svar på frågan.... Så skulle jag gå på Hamilton då det är en modell som har stark historisk koppling samt är väldigt känd o populär i klocknörds kretsar. Det är en modell du kommer känna är "rätt" även om du köper fler klockor framöver. Båda kommer sannolikt att sitta bra på dig. Vet inte måtten på Victorinox men 40 borde funka bra på din handled. Det kommer Hammyn att göra också men om du inte är van vid lite mindre storlekar finns kanske risk att du själv upplever den som liten. Den är ganska lång i lug till lug ca 48 så jag tror den kommer passa alldeles utmärkt rent objektivt. Så antagligen blir det mer en fråga om vilken storlek du själv föredrar. 40 ser klart större ut än 38 om man jämför samma modell. Skillnaden är ganska stor på Hamilton i 38 o 40 tex. Jag som har 16,5 cm handled bytte från 40an till 38an o för mig är den perfekt.

• Like
Jo och som svar på frågan.... Så skulle jag gå på Hamilton då det är en modell som har stark historisk koppling samt är väldigt känd o populär i klocknörds kretsar. Det är en modell du kommer känna är "rätt" även om du köper fler klockor framöver. Båda kommer sannolikt att sitta bra på dig. Vet inte måtten på Victorinox men 40 borde funka bra på din handled. Det kommer Hammyn att göra också men om du inte är van vid lite mindre storlekar finns kanske risk att du själv upplever den som liten. Den är ganska lång i lug till lug ca 48 så jag tror den kommer passa alldeles utmärkt rent objektivt. Så antagligen blir det mer en fråga om vilken storlek du själv föredrar. 40 ser klart större ut än 38 om man jämför samma modell. Skillnaden är ganska stor på Hamilton i 38 o 40 tex. Jag som har 16,5 cm handled bytte från 40an till 38an o för mig är den perfekt.
Tackar för en väl informerade beskrivning!
Kikade precis på rösterna och så tror jag att jag har bestämt mig för vilken jag ska ha.

Tillbaka
Topp