• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hamilton Khaki Flight Timer

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Jag fick upp ögonen för Hamilton Khaki Flight Timer efter att jag sålde min Sjöö Sandström UTC Skydiver. Jag älskade verkligen SS:n – brutal design, 100M vattenbeständighet och mycket användbara funktioner. Men den gick ju inte bära med mina tunna armar! Nu är det nog få armar den skulle passa på, jag är en sådan som tycker stora klockor riskerar se fåniga ut och den 44,2mm stora Skydivern är inget undantag om man inte råkar ha rediga stockar till underarmar.

1656405723857.png


Upptäckten skedde genom att jag verkligen saknade funktionerna hos anadigi-urverket E20.321 från ETA som sitter i Skydivern och sökte på vilka fler modeller som använder samma. Jag fick träff på någon Certina och någon Tag Heuer, men inget kändes riktigt rätt. De flesta var också för stora. Men så fann jag denna genom en diskussion på ett engelskpråkigt forum – snygg design, samma funktionaliteter och blott 40mm stor!

1656405771654.png


Funktionaliteten skiljer dock lite mot Sjöö Sandströms. Man har utvecklat klockan i samarbete med Air Zermatt och lagt till funktioner jag inte ens förstår när jag läser om dem, men det ska ha med lyft och landningstider, totala flygtider och även flight by sight- och flight by instrument-tider. Därför har den extra knappen tillkommit på vänster sida, vilket endast kontrollerar dessa funktioner.


Utöver dessa extra funktioner har den två tidzoner, UTC-tid, kronograf med splittid, evighetskalender med veckovisning (underbart!), timer, engångs- och återkommande larm och en batterisparfunktion där skärmen är släckt och visarna parkerade på 12. Skärmarna är bagrundsbelysta och lyser efter ett tryck på kronan så länge du aktivt använder knapparna. En tacksam funktion för mig som är småbarnsförälder och i värsta fall är uppe fyra gånger om natten och vill ha koll på hur fördärvad min dag efter kommer vara. (Ursäkta suddig bild).

1656406553482.png



Designmässigt är den som sagt perfekt för mig, storleksmässigt på 40mm och en höjd på ca 14mm. Kronorna är inte screw-down (trots utseendet) men erbjuder ändå 100M vattenbeständighet. Något jag inte riktigt vet om jag vågar utmana! Trots att jag köpte klockan ny så tillverkades den bara ett fåtal år från 2011 och jag vet inte hur packningarna mår. Som de allra flesta klockor ska man inte röra kronorna under vatten för att garantera att det håller tätt och eftersom de inte är gängade skulle jag vara orolig att råka komma åt en knapp när jag badar. Vridringen är vridbar i bägge riktningar och av nedräkningsmodell, vilket skiljer mot dykarur som visar förfluten tid. Jag måste säga att efter drygt en vecka så är nedräkningsfunktionen för mig mer användbar än att se förfluten tid. Samma sak går såklart göra även på en dykarring, men inte lika intuitivt.

1656407731265.png


De tunna visarna har en lume längst ut, men det lyser i princip ingenting. Precis efter att man laddat upp dem och mörklagt så lyser de, men tappar snabbt och lyser inte länge. Varför man valt att ha lume vet jag inte, enklast är att tända bakgrundsbelysningen med en knapptryckning och enkelt läsa av digitaltiden. Jag måste också nämna indexen. Jag vet inte hur de har skapat ytan men de upplevs nästan helt spegelblanka. De glittrar och glänser även i de mest ljusfattiga förhållandena. Om man nu inte ska ha lumade index och visare så tycker jag detta är riktigt häftigt och det passar modellen väl. Jag har vid ett flertal tillfällen kommit på mig själv med att sitta och betrakta dem i olika vinklar. Fantastiskt läckert!

Armbandet är mjukt och följsamt och har ett enkelt viklås. Länkarna sitter ihop med en pressad pinne genom en glidhylsa i mittenlänken som var lite kämpigt att få ur. Det känns dock bra att man behöver använda en hel del kraft för att pressa i dem, jag är inte orolig att länken ska gå isär! Det finns ett par kortare länka på vardera sida, samt ett stegs mikrojustering vid spännet vilket var fullt tillräckligt för att få den perfekt inställd för min handled. Låset känns väldigt tryggt, det låser runt en rejäl klackad knopp.

1656408924822.png


Jag skulle dock gärna testa gummiarmbandet som kommer med ett smäckert dubbelt viklås och en riktigt snygg lösning för att ställa in utan att kapa gummit, vi får väl se om jag kan hitta ett någonstans. Finns även i svart.

1656409091355.png


I stort är jag mycket nöjd med mitt köp. Jag lyckades som sagt hitta en NOS-klocka och hos en italiensk handlare som gav mig 15% rabatt, vilket gjorde att priset hamnade på 8500kr, levererat och klart. Ett pris som egentligen är helt fantastiskt. Man får så enormt mycket klocka för pengarna och andra märken med samma urverk kostar minst dubbla pengen. Jag skulle tro att den kommer bli ett stadigt inslag i min rotation. Jag har märkt att jag väldigt gärna sträcker mig efter en kvartsklocka för att slippa ställa in tid och datum (vilket är anledningen till att jag använder min Explorer II så sällan, det är ett helvete att behöva snurra fram datumet varje gång).
 
Senast ändrad:

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Jag har blivit ombedd att lägga upp lite jämförande bilder för storleksreferens, så här kommer några hastade bilder. Som ni ser gör den tunna vridringen att den upplevs stor, men i praktiken är den ganska liten och bandhornen är korta. Den är dock ganska tjock, men trots att jag brukar vara ganska känslig för tjocka klockor så upplevs den inte tjock på armen.

IMG20220628184231.jpg


IMG20220628184104.jpg



IMG20220628183943.jpg


IMG20220628184841.jpg
 

Fisherking

Rolex
2-Faktor
Tänkte sälja min S&S Royal steel chronograph för att skaffa en skydiver men tyckte också att den var för stor så slog till på en flight timer. 40 mm sitter attans skönt på min handled.
IMG_1882.jpeg
 
Topp