• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Handa i norrland eller stora staden

exaudi

Omega
Hej klockvänner!

jag står inför mitt första "riktiga" klockköp, en AT 8500.
Efter att ha läst mycket om klockan och även känt på den hos flera olika AD, samt läst här på forumet så känner jag starkt att det är hos en svensk AD som jag vill införskaffa den.
Med forumets rekommendationer och efter eget besök så känns Rob E som ett väldigt gott val av inköpsställe och det är vad jag siktar på. Dock sitter jag en bra bit från huvudstaden och funderar över om de där fördelarna som har omnämnts verkligen blir lika påtagliga när butik och urmakare inte är runt hörnet, även om den såklart är mer lokal än en AD i Italien. Jag tänker här på saker som trycktest, länkförändringar etc... sånt som jag förstår man kan få god hjälp med om man just handlat klockan i den butiken.
Mitt alternativ i detta skulle vara min lokala urmakare/butik där de inom ramen för sin kedja mycket väl kan ta hem klockan och där jag i så fall skulle förvänta mig den typ av service av småärenden som jag nämner, antingen gratis eller prisreducerat, för att det skulle vara aktuellt. Innan jag slutgiltigt bestämmer mig är det så klart något jag tänker att jag kollar av med dem.
Sedan är det de lite större grejerna, som fullständig service eller när oturen är framme, om det är relevant att tänka sig att det är den lokala urmakaren man går till med den här typen av klocka, eller om det finns en expertkunskap hos (i det här fallet) Rob E som kanske är svårslagen? Något som kanske väger upp hela den där "perks" biten av att handla runt hörnet.

Den stad som med rimligast avstånd finns att tillgå är Östersund och Starlanders Ur, som är en del av Klockmaster. Jag vet att det finns en del Östersundsbor på forumet, så kanske att det till och med finns någon med lokalkännedom och erfarenhet i frågan som kan vara behjälplig. I övrigt, alla tankar och funderingar mottages tacksamt.

Efter sökningar har jag inte kunnat hitta att frågan behandlats i tidigare tråd.
 

exaudi

Omega
Gör en liten bump på min fråga och passar på att notera hur jag lyckades stava fel i inget mindre än rubriken :facepalm:

Vad gäller den allmänna frågan om fördelen med att handla hos Rob så gissar jag att @Spencer66 kanske skulle kunna vara mig behjälplig?

I det mer specifika ärendet avseende den lokala AD'n här i norra inlandet så kanske @Donkii @Gentle_Giant @Charles_ @Mkarlsson eller @gunnholt kan hjälpa mig med mina funderingar (i all enkelhet de jag hittade i GTG tråden) :)

Hoppas alla har en lika solig helg som inlandet kan uppvisa idag!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det finns ingen lokal AD för Omega i Östersund.

Starlanders tar en beställning och agerar mellanhand. Så i detta fall ser jag faktiskt ingen anledning till att gynna den lokala handlaren och det säger jag också pga dess inkompetens då de försökt knacka ut stift ur länkar som ska skruvas osv.. skulle inte lägga någon större tillit till dem. Närmsta AD hittar du i Sundsvall eller Trondheim så handla där du känner för helt enkelt :)
 

exaudi

Omega
Tack!
Jag håller verkligen med om stödet till lokal handlare, men utan egen erfarenhet av denna så låter det lite scary om det är som du säger @Donkii , det relativiserar ju vilken "service" de kan tillhandahålla. Då jag heller inte vet hur långvarig jag blir här uppe så kanske Sundsvall eller Stockholm ändå inte är fel, så har man relativt långt/nära oavsett var man råkar bo.
Jag har faktiskt varit och klämt på klockan i Trondheim och fick ett väldigt gott bemötande där, så det är också ett alternativ.
Tack för synpunkterna, får fundera ett varv till :)
 
Sveriges nordligaste AD för Omega är Kent Watch Jewellry i Sundsvall, 19 mil från Östersund. Om du har vägarna förbi så kan ett besök vara mödan värt; personligen skulle jag bara köpa en Omega av en handlare som vet vad denne säljer. Omega ställer särskilda krav på sina AD's och de ska ha en utbildningsnivå därefter (även om det stundom fallerar - ungefär som flickan hos den dåvarande AD'n i Luleå som förvånat undrade om det var något fel på en klocka jag skulle lämna in för service eftersom sekundvisaren, som det inte var något fel på, gick i slow-motion, som hon uttryckte det).

Så skippa Östersundshandlaren och satsa på Sundsvall eller Stockholm. Däremot kan du ju alltid lämna in klockan till din lokala handlare när det är dags för service, de får inte själva röra den men kan agera förmedlare gentemot Swatch Group Nordic. Smidigt och bra.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

exaudi

Omega
Tack @Undersköterskan , låter väldigt vettigt. Jag kan verkligen ta mig vägen förbi Sundsvall utan större problem och det låter som sunt resonemang.
För även om Rob E hissas mycket här på forumet så är det ju en oerhörd nackdel om man har 4h+ till butiken :)
 

exaudi

Omega
Och viktigast av allt; paketöppningstråden när du inhandlat klockan :)

Vilken version av AT 8500 funderar du över ?

Vänligen
Forumets undersköterska
Självklart blir det en paketöppning :)

Det ser ut att bli samma som du har, AT 8500 41,5 blå/grå. Såg vilken skillnad det var i tavlorna när jag hade dem bredvid varandra; med den äldre (Bond) versionen som ju är mycket mer uppenbar i sin blåfärg.
I tanke och fundering har jag gått från SMP > Moonwatch > Speedmaster '57 > AT - och landat i denna som en given allroundklocka med fantastisk insida. Stort tack till din tråd i ämnet, befäste mycket!
 
Självklart blir det en paketöppning :)

Det ser ut att bli samma som du har, AT 8500 41,5 blå/grå. Såg vilken skillnad det var i tavlorna när jag hade dem bredvid varandra; med den äldre (Bond) versionen som ju är mycket mer uppenbar i sin blåfärg.
I tanke och fundering har jag gått från SMP > Moonwatch > Speedmaster '57 > AT - och landat i denna som en given allroundklocka med fantastisk insida. Stort tack till din tråd i ämnet, befäste mycket!

Ja, när det gäller mångsidighet är AT'n svårslagen. Omega har lyckats väl med den blå tavlan också; älskar hur olika ljusförhållanden kan få den att skifta karaktär - den kan framstå i allt från sobert svart till gnistrande blått beroende på hur ljuset träffar tavlan. Hoppas du kommer att bli belåten och ser fram emot en kommande paketöppningstråd :)

Vänligen
Forumets undersköterska
 

exaudi

Omega
Ja, när det gäller mångsidighet är AT'n svårslagen. Omega har lyckats väl med den blå tavlan också; älskar hur olika ljusförhållanden kan få den att skifta karaktär - den kan framstå i allt från sobert svart till gnistrande blått beroende på hur ljuset träffar tavlan. Hoppas du kommer att bli belåten och ser fram emot en kommande paketöppningstråd :)

Vänligen
Forumets undersköterska

Just nu har jag försök söka mig fram till vad som kan vara de mest passade NATO alternativen och kanske även om det är värt att investera i omegas läderband med viklås. Kostnad och variation är ju klart mer tilltalande med NATO och jag ser att du använder det en del. Fastande mycket för det mjuka och mörkt bruna bandet du hade i en bild i omegatråden, som ju då tyvärr inte gick att få tag i just nu. :-/
Tänker hur som att det säkert kan vänta lite tills klockan är inhandlad, så kan man titta på fler alternativ då. Just nu kan jag känna att den är svår att leta, mycket för att tavlan är så svår att fånga rättvisande på bild.
 
Njo, jag får å andra sidan en del skäll för att jag kör med NATO till det mesta. Till AT'n är nog ändå länk alternativt läderrem läckrast. Om du kör på rem så satsa absolut på Omegas eget viklås; det kräver förvisso läderremmar som är anpassade just efter viklåset men sådana remmar finns det gott om online (där du kan spara en hygglig slant gentemot AD) - det finns bl.a original Omega-remmar hos ACE Jewelers m.fl. men också remmar från andra tillverkare särskilt framtagna till Omegas viklås. En brun, svart eller för all del blå läderrem skulle passa fint till klockan.

Jag har några oanvända soft-weave NATO i chestnut/mörkbrunt, som på bilden i Omega-tråden, och om du vill ha ett sådant (då de inte tycks gå att köpa på nätet längre) när du fått klockan så bara hojta till så bjuder jag på en sådan rem - håller med om att det passar bra till AT'n :)

Vänligen
Forumets undersköterska
 

exaudi

Omega
Njo, jag får å andra sidan en del skäll för att jag kör med NATO till det mesta. Till AT'n är nog ändå länk alternativt läderrem läckrast. Om du kör på rem så satsa absolut på Omegas eget viklås; det kräver förvisso läderremmar som är anpassade just efter viklåset men sådana remmar finns det gott om online (där du kan spara en hygglig slant gentemot AD) - det finns bl.a original Omega-remmar hos ACE Jewelers m.fl. men också remmar från andra tillverkare särskilt framtagna till Omegas viklås. En brun, svart eller för all del blå läderrem skulle passa fint till klockan.

Jag har några oanvända soft-weave NATO i chestnut/mörkbrunt, som på bilden i Omega-tråden, och om du vill ha ett sådant (då de inte tycks gå att köpa på nätet längre) när du fått klockan så bara hojta till så bjuder jag på en sådan rem - håller med om att det passar bra till AT'n :)

Vänligen
Forumets undersköterska
Låter fantastiskt! Ska helt klart hojta :)

Ja, har också kunnat läsa mig till att just den kombinationen kan vara lyckad, med ett originalviklås plus alternativa remmar. Tack för tipset på sajt, ska kolla in det. Har googlat en del, men som med det mesta på området så är det en djungel innan alla pusselbitar fallit på plats :)

Edit: finns det någon sökterm som kan göra Google glad om jag vill hitta just remmar anpassade efter viklås, men som inte är omega original?
 
Senast ändrad:

Dr.Rolex

Omega
Jag bor i Sundsvall och kan starkt rekommendera Kent! Var där förra sommaren och testade lite Omegor, bland annat en blå 41,5 AT som dom hade inne (dom brukar ha rätt god uppställning av klockor hemma). Jättetrevlig personal och förstås extra kul om självaste Kent är inne. Har inte handlat några dyrare klockor därifrån men däremot en del billigare och servicen är alltid på topp! Dessutom kul om dom får fortsätta vara AD för Omega. Tänk att dom en gång i tiden hade Rolex... =)
 

exaudi

Omega
Jag bor i Sundsvall och kan starkt rekommendera Kent! Var där förra sommaren och testade lite Omegor, bland annat en blå 41,5 AT som dom hade inne (dom brukar ha rätt god uppställning av klockor hemma). Jättetrevlig personal och förstås extra kul om självaste Kent är inne. Har inte handlat några dyrare klockor därifrån men däremot en del billigare och servicen är alltid på topp! Dessutom kul om dom får fortsätta vara AD för Omega. Tänk att dom en gång i tiden hade Rolex... =)
Tack för det @Dr.Rolex stärker mig i motivationen :) har aldrig besökt butiken i fråga, så jag ser fram emot att kunna hitta dit inom det närmaste. Uppmärksamhet på paketöppningstråden kan vara rekommenderat ;)

Och visst är det så, att det finns en AD norr om Dalälven (Trondheim ej inräknat) är verkligen positivt, håller med dig helt och fullt att det är något som verkligen behöver finnas kvar.
Kan inget om rolex historia i Sverige så det var nyheten för mig att de varit AD I Sundsvall, tråkigt att det inte fick finnas kvar då.
 
Topp