• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Handelsbolag vs Enskild firma

mofo

Audemars
2-Faktor
Tjena,
Jag har sedan någon månad varit tränare och killen som driver företaget undrar nu när jag tänkte fakturera honom :)

Så nu till min fråga..
Jag gör detta mest som en rolig grej och om sen att min klockbudget utökas med några tusen är najs, hade helst plockat ut en klumpsumma en gång om året.
Jag kommer i princip inte ha några utgifter alls, kanske några tusen/år.

Jag "jobbar" för tillfället 1.5-2 timmar i veckan, kommer nog vara så att detta dubblas nästa år, vad ska jag starta för företag?
Är det egentligen stor skillnad mellan Enskild firma och Handelsbolag, fördelar/nackdelar?
väl mött
mofo
 

Calfen

Panerai
Man brukar säga att AB lider med ett mindre anvar vid konkurs. fördelar mid enskildfirma är enkelheten!
 

Urtyp

Audemars
Handelsbolag = Minst två personer. Det låter som om du tänker starta firman solo så det blev ett enkelt val. ;)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Kör ett EF om det endast är den verksamhet du pratar om ovan. HB behöver du en till person för och AB känns överkurs om det inte handlar om större risk eller mer pengar.
 

BoEtt

Rolex
Enskild firma är det bästa och enklaste alternativet om du inte har så stor omsättning. Du deklarerar intäkterna via din vanliga deklaration. Bokföring är ett måste.
Det här: https://bolagskraft.se/fakturera-utan-foretag/ kanske kan vara ett alternativ om du inte har så mycket och vill slippa bokföringen.
Jag har aldrig testat det själv men har flera kollegor som använt det innan de startade upp ett bolag.
 
H

Hysteria

Guest
Som andra i tråden, kör enskild. AB är värt först när du kommer upp runt 300k i årlig omsättning.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Tjena,
Jag har sedan någon månad varit tränare och killen som driver företaget undrar nu när jag tänkte fakturera honom :)

Så nu till min fråga..
Jag gör detta mest som en rolig grej och om sen att min klockbudget utökas med några tusen är najs, hade helst plockat ut en klumpsumma en gång om året.
Jag kommer i princip inte ha några utgifter alls, kanske några tusen/år.

Jag "jobbar" för tillfället 1.5-2 timmar i veckan, kommer nog vara så att detta dubblas nästa år, vad ska jag starta för företag?
Är det egentligen stor skillnad mellan Enskild firma och Handelsbolag, fördelar/nackdelar?
väl mött
mofo
Har du bara en kund?
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Skippa egen firma om du har en enda kund och så få timmar att fakturera och kör istället via något faktureringsbolag. Du kan ju kolla med den som ska betala om du kan ta betalt för ett kvartal eller mer på en gång också för att minimera jobbet för alla inblandade. Mu vet jag inte vad det handlar om för summor du ska fakturera eller vad köparen har för ekonomi, men det kan ju gå att få hela året på en faktura.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Kör enskild firma och dra av så mycket du kan, skrivare, kamera, kontorsmaterial, träningskläder etc.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Har du bara en kund?
Ja, jag är tränare i en förening, som sagt detta är mest för skojs skull.

Skippa egen firma om du har en enda kund och så få timmar att fakturera och kör istället via något faktureringsbolag. Du kan ju kolla med den som ska betala om du kan ta betalt för ett kvartal eller mer på en gång också för att minimera jobbet för alla inblandade. Mu vet jag inte vad det handlar om för summor du ska fakturera eller vad köparen har för ekonomi, men det kan ju gå att få hela året på en faktura.

Jag vet att det kommer bli lite fler timmar framöver och som jag förstod det på honom går det bra om jag fakturerar en gång om året..
Inga stora summor jag kommer fakturera.
Företaget jag kommer fakturera går det bra för inga konstigheter där..

Kör enskild firma och dra av så mycket du kan, skrivare, kamera, kontorsmaterial, träningskläder etc.

Jag tänkte lite så också att jag kan dra av lite av sakerna jag behöver under träning osv...

Ska snacka med svärmor i veckan och se vad hon säger, hon driver lite företag.
Tack för er input
 
H

Hysteria

Guest
Skippa egen firma om du har en enda kund och så få timmar att fakturera och kör istället via något faktureringsbolag. Du kan ju kolla med den som ska betala om du kan ta betalt för ett kvartal eller mer på en gång också för att minimera jobbet för alla inblandade. Mu vet jag inte vad det handlar om för summor du ska fakturera eller vad köparen har för ekonomi, men det kan ju gå att få hela året på en faktura.
Du är ändå bra på att ge dåliga råd, det får man ge dig.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Du är ändå bra på att ge dåliga råd, det får man ge dig.

Tycker inte de få kronorna man kan spara genom kreativa avdrag väger upp att lära sig bokföring eller betala någon för den, behöva vänta på skatteåterbäringen och om man skulle bli av med sitt vanliga jobb, riskera en massa problem med a-kassan. Inte för en faktura om året.
 
Topp