• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Handla en Planet Ocean via Chrono24 - stämplade cert?

FredrikF

Basic
2-Faktor
Hej!

Är sugen på att köpa en Omega Planet Ocean 8900 43,5 mm och har fastnat för ett par annonser via Chrono24. Exempelvis denna (https://www.chrono24.se/omega/seamaster-planet-ocean--id15426980.htm) där säljaren som är stationerad i Storbritannien men min fundering är om dessa gråhandlare har stämplade cert rent generellt, är det någon som vet? Kikar man på listpris här på hemmaplan ligger en ny PO kring 68k men de billigaste försäljarna på Chrono24 som säljer PO i nyskick inom EU/GP ligger kring 46.

Tar tacksamt emot svar, tack på förhand!

Det är klart att vissa är stämplade men jag skulle nog våga påstå att majoriteten inte är det då ADn i fråga förmodligen inte vill skylta med att de rear ut klockor genom bakdörren. Jag tror dessutom inte att säljaren i fråga finns i UK utan snarare Litauen/Polen och att man anger UK för att få fler träffar bland sökresultaten på Chrono24. De har ju dock ett snittbetyg på 4.9/5 med 104 recensioner så du behöver nog inte vara särskilt orolig för att bli blåst men om det är viktigt för dig med stämplat cert så kan du ju alltid fråga innan du beställer.

Hej!

Är sugen på att köpa en Omega Planet Ocean 8900 43,5 mm och har fastnat för ett par annonser via Chrono24. Exempelvis denna (https://www.chrono24.se/omega/seamaster-planet-ocean--id15426980.htm) där säljaren som är stationerad i Storbritannien men min fundering är om dessa gråhandlare har stämplade cert rent generellt, är det någon som vet? Kikar man på listpris här på hemmaplan ligger en ny PO kring 68k men de billigaste försäljarna på Chrono24 som säljer PO i nyskick inom EU/GP ligger kring 46.

Fråga handlaren.

Tänk på att du utan problem borde kunna pruta ner priset hos en svensk AD till, säg, 58k (jag blev erbjuden just det priset på just en sådan klocka nyligen, och då var det ändå inte en klocka i lager, utan de skulle beställa hem den från Schweiz).

Hej!

Som andra redan konstaterat så varierar det. Jag har nästan alltid fått det stämplat korrekt men någon gång tomt. Dock är ju en del av dom som är billiga faktiskt också AD för vissa märken. Just Omega här jag ingen koll på men leta upp säljarens webb o kolla. Står det att dom är AD så är det ju lugnt.

Ni som handlar på Chrono24 vilka länder föredrar ni att handla från?
Jag har kikat på en klocka som har flera säljare i Italien, Tyskland och England. Uppfattar att det kan tillkomma extra moms från Tyskland. Några andra tankar?

Jag har kikat på en klocka som har flera säljare i Italien, Tyskland och England. Uppfattar att det kan tillkomma extra moms från Tyskland. Några andra tankar?
Det normala är att tyskarna inkluderat den extra momsen i priset. Jag ger oftast handlat från Tyskland o aldrig haft några problem. Även från Italien Nederländerna och Lichtenstein. För Lichtenstein skall man räkna med att lägga på svensk moms vilket gör att dom nästan aldrig blir billigast

Har uppfattat det som att dom har 19% i moms och att import till Sverige innebär ytterligare 6%.
Att handla från Tyskland känns annars som ett av dom "säkraste" länderna.
Antingen betalar man tysk moms, eller så betalar man svensk moms. Man kan inte betala tysk moms och sedan ett pålägg för att komma upp till den svenska momssatsen.
Grundregeln i EU är att man betalar moms i säljarens land. Om säljaren säljer väldigt mycket till Sverige (jag har tyvärr inte koll på var gränsen går) ska de betala moms i Sverige. Detta gäller exempelvis Amazon, men knappast en urhandlare.

Jag väntar på en Omega från en brittisk säljare från c24 just nu. De utgår från England men skickar klockorna från sitt lager någon annan stans i europa. Enligt tidigare köpare så har de fått cert stämplat från Italienska ADs och allt har varit som det ska med garantier :)

Antingen betalar man tysk moms, eller så betalar man svensk moms. Man kan inte betala tysk moms och sedan ett pålägg för att komma upp till den svenska momssatsen.
Grundregeln i EU är att man betalar moms i säljarens land. Om säljaren säljer väldigt mycket till Sverige (jag har tyvärr inte koll på var gränsen går) ska de betala moms i Sverige. Detta gäller exempelvis Amazon, men knappast en urhandlare.
Om butiken säljer till Sverige för mer än ca 300k/år (vilket man väldigt snabbt kommer upp i med lite mer exklusiva klockor) så är de skyldiga att momsregistrera sig i Sverige och som köpare betalar man då svensk moms på 25% oavsett vilket land säljaren befinner sig i. Om säljaren väljer att inte göra detta så är det tekniskt sett du som köpare som är skyldig att se till att momsen betalas även om jag misstänker att det inte kontrolleras särskilt hårt.

Hej!

Jag drog hem en helt ny Omega Aqua Terra från chrono24 för två veckor sedan.
Monaco watches, hade precis som du hört om icke ifyllda cert osv. Därför frågade jag om det. Inga problem fick jag veta. Klockan skickades enligt tracking nr från Torino i Italien, landade hemma hos mig dagen efter. Allt i sin ordning.
kontentan,
Fråga säljaren skriftligt, uppfyller de inte kraven har du goda grunder till retur med hjälp av chrono24.

Jag har köpt från Italien och Frankrike. Funkat bra.

Skal ikke väre noe problem, men prata med säljaren innan så du er sikker. Alltid bra å kolla at leverans tidene faktisk stemmer og at den full sett. Veldig mange skriver 2-6 dager, men om du frågar tar det 4-6 veckor. Så lenge du bestiller fra en handler innom EU skal det ikke väre noen problem.
Har kjöpt en Panerai fra en tysk handlare, men certet var stemplet av Italiensk AD og den skickades från Monaco. Kjöpte en Omega fra en handlare i Belgien, den skickades direkt från handlaren, men cert var stemplet i Spanien.

Vad innebär det i praktiken att certet är stämplat?

vad får man för problem om det inte är stämplat?

(dumma frågor kanske, men är lite newbie)

Handlaren brukar nog ge garanti i fallet ostämplat cert? Men då måste man gå via dom vi ev issues. Men man skall veta att Omegas garanti är hela fem år. Man får också ett lägre andrahandsvärde med ostämplat cert.

Var tvungen fråga för det finns ju hela registret från att ingen handlare ens vill ta i den till att det inte spelar ngn roll alls...

Har precis fått hem en AT 41mm köpt via Chrono24 av WatchesWorld UK och det funkade mycket bra från första kontakt till levererad klocka. Jag gav drygt 40k inklusive frakt vilket får anses vara ett riktigt bra pris för en ny klocka fullset. Cert är stämplat av Bartorelli.
C5AA426F-A095-4A2C-BD35-80866B7CDAC3.jpeg

Hej,
Såg att tråden var relativt fräsch så passar på att fråga.

Köpte nyligen en Panerai från Chrono24 (gråhandlare som verkade seriösa) där "original box, original papper" var kryssat.
Väl hemma i Sverige från Tyskland inser jag att certet verkar "korrekt" men det är ingen text på det.
Efter att läst denna tråd verkar det vara lugnt? Eller är det olika för olika märken?

Tacksam för svar av någon som har bättre koll än mig.

Hej,
Såg att tråden var relativt fräsch så passar på att fråga.

Köpte nyligen en Panerai från Chrono24 (gråhandlare som verkade seriösa) där "original box, original papper" var kryssat.
Väl hemma i Sverige från Tyskland inser jag att certet verkar "korrekt" men det är ingen text på det.
Efter att läst denna tråd verkar det vara lugnt? Eller är det olika för olika märken?

Tacksam för svar av någon som har bättre koll än mig.
Lägg upp en bild.

Tillbaka
Topp