• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Handla från Japan

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Någon som har några tips på hur man kan bära sig åt för att handla från Japan när säljaren inte skeppar utrikes? Alternativt kan visa mig någon tråd där detta avhandlas, har sökt men inte funnit. Säljaren skriver i mail, nästan så att jag får känslan av att han försöker tipsa på ett försynt, japanskt vis att ”please let us note for your information,
we do not accept return / exchange of any item purchased / sent through import agent.” Antar att han menar något liknande de ”brevlådor” man kan skriva sig på när man handlar från USA? Har letat här med och lärt mig att om man vill importera begagnade japanska bilar finns det många som kan hjälpa till, men inte mycket mer.
Någon som har någon erfarenhet eller konkreta förslag?
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jag har varken erfarenhet eller konkreta förslag, men jag undrar om de inte även kan mena "gråhandlare"? Man kan t.ex. köpa Orient på uret.se, men garanti, ev. returer, osv, är till dem, inte Orient själva.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Jag har varken erfarenhet eller konkreta förslag, men jag undrar om de inte även kan mena "gråhandlare"? Man kan t.ex. köpa Orient på uret.se, men garanti, ev. returer, osv, är till dem, inte Orient själva.
Ska jag vara helt transparent så är det i det här fallet ett par jeans det handlar om :). Made in US, slut hos den amerikanske tillverkaren sedan länge men finns kvar hos deras representanter i Japan, men dessa har bara köpt rättigheterna att sälja i just Japan.
Frågeställningen är ju dock applicerbar på såväl klockor som annat, och vad gäller klockor är ju grå-handlare ett alternativ.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Finns ju ett antal japanska forwardingtjänster:
Exempelvis Tenso, Fromjapan och zenmarket.
Själv har använt Timepeaks, som enbart är för klockor, och det var inga som helst problem.

Hur det funkar med ev returer har jag däremot ingen aning om.
 
Topp