• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Handla i USA

Tome

Cartier
Ska till Florida om en vecka och tänkte besöka Tourneau och Panerai Boutique. Nån som har några tips om vad man bör tänka på vid inköp i USA? Funderar på att ta en ev inköpt klocka på armen, cert i fickan, och be dom skicka lådan till min hemadress. Vill inte få 25% moms plus tull (ibland 17%, osäker på klockor) vid landning...
 

M021

Rolex
2-Faktor
Betalar du med visa så måste man ofta betala state tax, ett altenariv är
Banköverföeing, då slipper du den i vissa fall, ibland kan det lösas genom att skicka mellan staterna till ditt hotel t ex.
Har du otur kan du skattas i Sverige, har inte hänt mig än så länge, senast klockan på armen, lådan i bagaget och certifikatet i Carry on.

beror mkt på av vem du handlar pch i vilken stat,

Lycka till!
 

Tome

Cartier
Tackar! Har förstått att det inte är så utbrett med tax free som i resten av världen. Har aldrig tänkt på det trots att jag åker dit ofta. Men med dyrsre prylar är det ju mer intressant. Bra tips med banköverföringen, ska fundera på hur jag kan lösa det. Tyvärr är jag endast i en stat den här gången.
 

carlanton

Audemars
Någon som har koll på hur det fungerar om jag är amerikansk medborgare bosatt i Sverige?


Med dubbla pass ska det väl inte vara något problem? Fast det beror säkert på vad det finns avtal mellan länderna. Alltså borde du ju (om det nu är du som har amerikanskt medborgarskap) istället kunna köpa grejer i Sverige och få tillbaka momsen när du flyger "hem" till USA. Så vet jag att man tidigare kunde göra vid ryska gränsen om man hade ryskt pass och var registrerad som boende i Ryssland.
 

Rivalen

Rolex
Ueberförsiktig skickar cert och kvitto i rek brev och box som used box i paket. Med enbart amerikanskt pass, så undrar jag om du kan slippa USA tax, men å andra sidan blir det väldigt trovärdigt att du som amerikan har en klocka köpt i USA om det skulle diskuteras.

I Europa lär finnas ett samarbete mellan tullarna så att en klocka köpt i stan i Finland av en schweizare - begär tillbaks momsen på Vantaa - kan gå en rapport till schweiziska tullen som står och väntar, eller omvänt om du spm t ex svensk handlar i Schweiz. Finns utvecklingar att göra på det, men kan inte tro att amerikanska tullen ger sig tid till sånt.
 

Eidet

Breitling
Hur ser processen ut för att slippa sales tax vid köp av klocka i USA ? Du tar med dig ditt svenska pass, men är det någon dokumentation som ska fyllas i som förmedlas vidare eller så?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Inte för att lägga sordi på stämningen men vad ni diskuterar är hur man kringgår lagen vilket bryter mot en av de få regler vi har. Därför ber jag er upphöra med detta.

Mvh

Spencer66
Admin
 
Topp