• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Handpenning och problem med återbetalningen!

KenKun

Patek
2-Faktor
Vad är grejen med medlemmar som vill ha tips och råd, men som inte ger tillbaka. Man hjälper ju indirekt AD:n att låsa upp andras pengar vid returer.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Men jag har bestämt mig att jag tar mig till butiken i morgon igen och tar på mig dom hårda silkesvantarna! Känner mig lite mer på hugget och motiverad nu iaf!

Så jag återkommer med lite mer fakta/info när jag fått svar! Vill självklart inte skapa någon dålig stämning att jag inte går ut med namn. Men alla kan göra fel även jag ;)
 

zazuki

Omega
När jag var i butiken dagen efter blev jag informerad att han inte kunde returnera beloppet för det var för stort plus att det kunde uppfattas som tvättning av pengar!? Så han måste be revisorn göra utbetalningen konstigt men sant!
Det är ju fortfarande deras problem och inte ditt. Tycker att du ska skrika lite på de.
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Tre månader inte stabilt, men handpenning brukar väl inte återbetalas? Då försvinner ju lite utav grejen men det.
Exakt, handpenningen skall ju förbrukas om man backar ur. Men i detta fall tror jag mer det nyttjas som att kund comittar att köpa klockan. I detta fall har ju AD inte fått hem någon klocka. Fortfarande dock good will från AD som rullar tillbaka affären sakta. Mycket sakta.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Skit i hävet av köpet, klockan är ju hur cool som helst. Ring butiken säg att du ändrat dig igen och köp klockan!
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Stoppa mig om ni har hört den här förut - en svensk, en norsk och revisorn skulle göra upp om en klockaffär...

Skämt åsido, stå på dig så hoppas jag det hela löser sig så snart som möjligt.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
För att vara tydlig med vad som gäller för alla med handpenningen: En affär eller affärspartner du lämnar en handpenning/förskott till har ingen rätt till den om man avbryter avtalet i sin helhet. Det dem däremot har rätt till är att med hjälp av förskottet återställa sin ekonomi till den punkt som var innan avtalet ingicks. De får alltså kvitta av beställningskostnader, arbetskostnader, lagerkostnader, etc i teorin. Källa på detta är 41 § i KKöpL om ni vill ha det gällande konsumenter :) Detta kallas det negativa kontraktsintresset och är en ganska basic princip inom avtalsrätten.

Men man kan definitivt avtala om att handpenningen förverkas om parten drar sig ut, det är vanligt vid stora kommersiella avtal där det är stora pengar som går åt under förberedelserna.
 

Daniel J

Omega
För att vara tydlig med vad som gäller för alla med handpenningen: En affär eller affärspartner du lämnar en handpenning/förskott till har ingen rätt till den om man avbryter avtalet i sin helhet. Det dem däremot har rätt till är att med hjälp av förskottet återställa sin ekonomi till den punkt som var innan avtalet ingicks. De får alltså kvitta av beställningskostnader, arbetskostnader, lagerkostnader, etc i teorin. Källa på detta är 41 § i KKöpL om ni vill ha det gällande konsumenter :) Detta kallas det negativa kontraktsintresset och är en ganska basic princip inom avtalsrätten.

Men man kan definitivt avtala om att handpenningen förverkas om parten drar sig ut, det är vanligt vid stora kommersiella avtal där det är stora pengar som går åt under förberedelserna.

Går det att avtala bort om det finns reglerat i kköpl?
 

Rivalen

Rolex
Om man har skriftligt, t ex mail, på att köpet skall återgå och handpenningen återbetalas, så gäller väl den överenskommelsen. Återstår frågan om hur lång tid det får ta. Regleras tiden för att återbetala i lag?

Att revisorn skulle vara någon slags förmyndare över bolaget låter inte troligt. De skall göra revision av redovisningen. inte blanda sig i bolagets drift mer än som samtalspartner/bollplank. Hänvisandet till revisorn och penningtvätt etc låter nästan som att bolaget är på obestånd. Rådfråga en jurist hur du bäst säkrar din fordran med hänsyn till den dokumenttion du har om vad som överenskommits.

Svårt att förstå att du gång efter gång påpekar att du skall handla där igen. Varför? När jag hade fått mina pengar skulle jag aldrig sätta min fot där igen.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Först och främst ber jag om ursäkt om jag har upprört någon inte alls min min mening.

Gillar inte att krypa till korset och det gör jag inte den här gången häller.
Dock har jag lärt mig en läropeng.

När detta är sagt så har alla kommentarer påverkat mig enormt mycket vakna i morse med en helt annan inställning. Jag är fan lite korkad som har låtit mig hållas ekade ditti mitt huvud plus många sura miner på KS. Inte bra!

Eftter ett samtal så tog jag mig till butiken innan stängning igen. Inga sura miner och inga cigg på kontot! Men det blev en annan JLC istället. Så nu är jag nöjd och glad!

image.jpeg

image.jpeg
 
Senast ändrad:

kalufsen

Panerai
Först och främst ber jag om ursäkt om jag har upprört någon inte alls min min mening.

Gillar inte att krypa till korset och det gör jag inte den här gången häller.
Dock har jag lärt mig en läropeng.

När detta är sagt så har alla kommentarer påverkat mig enormt mycket vakna i morse med en helt annan inställning. Jag är fan lite korkad som har låtit mig hållas ekade ditti mitt huvud plus många sura miner på KS. Inte bra!

Eftter ett samtal så tog jag mig till butiken innan stängning igen. Inga sura miner och inga cigg på kontot! Men det blev en annan JLC istället. Så nu är jag nöjd och glad!

image.jpeg

image.jpeg
Grattis, mycket fin och skönt med ett gott slut :)
 
Topp