• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Handskar vid bilkörning. Varför?

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ser många bilder här på KS och på Insta där folk använder handskar när de kör bil. En del bär dem även utanför bilen.

Jag förstår inte riktigt grejen. Fyller de någon som helst funktion eller är det bara ett modestatment?

Lånad bild som exempel:
image.jpeg
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ser många bilder här på KS och på Insta där folk använder handskar när de kör bil. En del bär dem även utanför bilen.

Jag förstår inte riktigt grejen. Fyller de någon som helst funktion eller är det bara ett modestatment?

Lånad bild som exempel:
image.jpeg
Kör man hårt fyller de funktion. Bättre grepp och därmed kontroll på bilden, sparar även på händerna då man inte behöver greppa lika hårt. Med det sagt så är det enbart en modeaccessoar då nästan ingen kör sin bil så hårt.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Kör man hårt fyller de funktion. Bättre grepp och därmed kontroll på bilden, sparar även på händerna då man inte behöver greppa lika hårt. Med det sagt så är det enbart en modeaccessoar då nästan ingen kör sin bil så hårt.
Att Kimi, Alonso och de andra grabbarna i F1 (och andra bilsporter) behöver dem förstår jag, men för att ratta en BMW 520 till jobbet?

Själv associerar jag bilhandskar med äldre damer :)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Att det skulle vara löjligt är ett löjligt påstående. Antingen gillar man känslan men skinnhandsken mot rattens skinn eller så gör man det inte...
"På gränsen till" är nyckelordet. Jag gillar själv känslan att ratta min 70-tals Saab i handskar, var inte meningen att trampa på några ömma tår. Det är bara att jag fler än en gång sett personer dubbelparkera sin Porsche, Merca eller nyare BMW på Rörstrandsgatan; hoppar ur och tar en kaffe på uteservering fortfarande bärandes bilhandskar.
 

Lolle

Panerai
På bana så kör jag med handskar för funktionens skull på gata är väl handskar en retroflört med gamla tiders skinnhandskar lite som Steve McQueen, italienska sportbilsförare etc.

Bruksbil kör jag inte med handskar punkt - bilderna på Instagram mm är väl helt enkelt för att få fram en känsla på bilden "all for show" ;)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ok, jag ser var detta är på väg. Jag känner mig utpekad :)
Jag bär väldig ofta handskar i när jag kör bil, även när inte kylan inte är huvudorsak. Jag har alltid gillat handskar på vid bilkörning och då i tunt skinn för bra känsla. Så läge jag inte blir svettig om händerna.
Bra grepp. Spar lädret i ratten. Skönt. Och visst, även estetiskt och lite retroromantiskt från femtio, sextio och sjuttiotalet likt bilden ovan och gör bilden snyggare. Jag fortsätter med mina handskar vad ni än säger :cool:

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


/Rozzy
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Bilhandskar är ju till för trä- och bakelitrattar (nu på senare år även kolfiberrattar). Allt annat ser förjävla fjantigt ut. Lite som grabbar som har bälte och hängslen samtidigt, funktionen är minimal. Fast tror de att det ser fräckt ut så ska de ju givetvis köra på det.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
"På gränsen till" är nyckelordet. Jag gillar själv känslan att ratta min 70-tals Saab i handskar, var inte meningen att trampa på några ömma tår. Det är bara att jag fler än en gång sett personer dubbelparkera sin Porsche, Merca eller nyare BMW på Rörstrandsgatan; hoppar ur och tar en kaffe på uteservering fortfarande bärandes bilhandskar.
Låter lite som folk jag sett bära moderna Rolexur.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Har ingen i bekantskapskretsen som kör med handskar någonsin, förutom min gamla mor, så nu funderar jag på om det är samma män som envisas med att ha en liten handväska också?

accessories-man-bag-detail-on-the-runway-at-the-louis-vuitton-autumn-picture-id461967982


Låter lite som folk jag sett bära moderna Rolexur.
Att bära en modern Rolex är att betrakta som ganska normalt så jag förstår inte din liknelse?
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Ser inget fel i att bära handskar vid bilkörning, eller handväska för den delen, om man så önskar.

Exempelbilden i det första inlägget visar ju annars handskar ihop med en motorcykel. Kör själv hoj och skulle aldrig köra utan handskar då jag sett hur det kan se ut om man struntat i dom och gått omkull. Flyger i handskar också, som nedan under INOX-passarounden. Då utgör handskarna ett brännskadeskydd i en heltäckande klädsel. Skulle känna mig naken utan.

Kort sagt, vill man bära handskar, så gör det.

image.jpeg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
"På gränsen till" är nyckelordet. Jag gillar själv känslan att ratta min 70-tals Saab i handskar, var inte meningen att trampa på några ömma tår. Det är bara att jag fler än en gång sett personer dubbelparkera sin Porsche, Merca eller nyare BMW på Rörstrandsgatan; hoppar ur och tar en kaffe på uteservering fortfarande bärandes bilhandskar.
Coolt om man kör gammal 60-tals bil!
Ocoolt om det är en modernare bil.

Ingenting för mig :)

Kör du modern bil med mockaratt, vilket vissa 'sportigare' modeller av nämnda märken faltiskt har, så kommer ratten att bli kal/blank/förstörd om du inte använder handskar. Avvägningen är att köra med handskar och låta vissa titta snett på en eller att byta ratt med jämna mellanrum...

Jag tycker man får göra som man vill! :)

På bana är det, enligt mig, nödvändigt av flera skäl, dels säkerhetsmässigt, pga flamskyddsmedel (efter som man så klart kör nomexhandskar och inte skinn, dels pga av att jag de facto brukar ge mig själv blåsor i händerna när jag rattar aktivt.

Ser inget fel i att bära handskar vid bilkörning, eller handväska för den delen, om man så önskar.

Exempelbilden i det första inlägget visar ju annars handskar ihop med en motorcykel. Kör själv hoj och skulle aldrig köra utan handskar då jag sett hur det kan se ut om man struntat i dom och gått omkull. Flyger i handskar också, som nedan under INOX-passarounden. Då utgör handskarna ett brännskadeskydd i en heltäckande klädsel. Skulle känna mig naken utan.

Kort sagt, vill man bära handskar, så gör det.

image.jpeg

Grym bild! :)

Vad är det du flyger?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Kör du modern bil med mockaratt, vilket vissa 'sportigare' modeller av nämnda märken faltiskt har, så kommer ratten att bli kal/blank/förstörd om du inte använder handskar. Avvägningen är att köra med handskar och låta vissa titta snett på en eller att byta ratt med jämna mellanrum...

Jag tycker man får göra som man vill! :)

På bana är det, enligt mig, nödvändigt av flera skäl, dels säkerhetsmässigt, pga flamskyddsmedel (efter som man så klart kör nomexhandskar och inte skinn, dels pga av att jag de facto brukar ge mig själv blåsor i händerna när jag rattar aktivt.



Grym bild! :)

Vad är det du flyger?

Absolut, men nu har jag läder ratt. Och helt ärligt även med mocka ratt så hade jag inte använt det.
Bättre att bara hålla rent på grejerna så dom inte blir hala.
Som du säger, på bana kör man med riktiga handskar och inte några retro skinnhandskar.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ser inget fel i att bära handskar vid bilkörning, eller handväska för den delen, om man så önskar.
Exempelbilden i det första inlägget visar ju annars handskar ihop med en motorcykel. Kör själv hoj och skulle aldrig köra utan handskar då jag sett hur det kan se ut om man struntat i dom och gått omkull. Flyger i handskar också, som nedan under INOX-passarounden. Då utgör handskarna ett brännskadeskydd i en heltäckande klädsel. Skulle känna mig naken utan. Kort sagt, vill man bära handskar, så gör det.
Tycker man ska skilja lite på en nödvändig funktion och en kosmetisk funktion. Att ratta sin Volvo med läderratt och handskar på blir ju bara komiskt :D
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Absolut, men nu har jag läder ratt. Och helt ärligt även med mocka ratt så hade jag inte använt det.
Bättre att bara hålla rent på grejerna så dom inte blir hala.

Hur rent du än håller det så blir det så här till slut - går mycket fortare utan handksar (ja, det här är alltså en ratt i hel-mocka från början - inte min - har aldrig haft en ratt i mocka):

S5030498.jpg


Vid just detta tillfälle är det HKP 16 (Blackhawk), handskarna är i Nomex och skinn. Tunna och med bra grepp om reglagen, skyddar mot brand.

Ah! Stenhårt.

Själv kan jag bara drömma om det, men just av det skälet (drömmandet alltså) så sitter jag faktiskt med den här på armen idag:

image.jpeg
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Hur rent du än håller det så blir det så här till slut - går mycket fortare utan handksar (ja, det här är alltså en ratt i hel-mocka från början - inte min - har aldrig haft en ratt i mocka):

S5030498.jpg




Ah! Stenhårt.

Själv kan jag bara drömma om det, men just av det skälet (drömmandet alltså) så sitter jag faktiskt med den här på armen idag:

image.jpeg

Aha så tänker du!
Absolut, då hjälper det inte att hålla rent. Men det händer väl förr eller senare på mocka ratt ändå :/
Det ska va läder!
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Om vi blir lite vuxna och skyfflar "löjlighetspratet" åt sidan så har det med material och enligt mig tjocklek på ratt och växelspaksknopp att göra.

En alcantara/mockaratt blir glatt och risig av fettet i händerna som sagt innan.

Slippa handsvett mot gamla bakelitrattar är också skönt!

Sen är en fördel att man inte kan messa while driving, 100% körning som gäller! Personligen kör jag bara med handskar på bana eller när man glassar vintagebil.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Om vi blir lite vuxna och skyfflar "löjlighetspratet" åt sidan så har det med material och enligt mig tjocklek på ratt och växelspaksknopp att göra. En alcantara/mockaratt blir glatt och risig av fettet i händerna som sagt innan. Slippa handsvett mot gamla bakelitrattar är också skönt!
Sen är en fördel att man inte kan messa while driving, 100% körning som gäller! Personligen kör jag bara med handskar på bana eller när man glassar vintagebil.
Men en majoritet av de bilder jag ser med handskar på har helt vanliga läderrattar i vanliga svensson-bilar.
 
  • Like
Reactions: JLW

Zed

Swissera
Professional Dealer
Använder handskar vid längre aktiva körningar och långkörningar. Handsvett sabbar lädret och mockan på ratten annars.
 
Topp