• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har den första och enda dagens klocktråd gjort sitt?

David

Bödeln
Jag har hört mumlandet i förbifarten ett gäng gånger, bland annat av John R i OTv, det är helt enkelt inte särskilt roligt att följa dagens klocktråd.

Varför? Jag tror det är för att man inte alltid har tid och lust att delta, man vill ju få uppdateringar för sådant som är relevant just nu, inte om man deltog för två veckor sedan. Det blir som ett kontinuerligt protokoll över fikamöten istället för en spontandiskussion om klockor med en kopp kaffe, där den som varit på tjänsteresa måste läsa ikapp.

Det har gjorts ungefär 20 inlägg i tråden per dag sedan den startades för tre månader sedan, det känns lite skralt med tanke på antalet aktiva medlemmar.

Jag tycker att upplägget på TRF, där de ändå haft "nya plattformen" redan från början, är mycket bättre trevligare:
http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=265771
http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=265614

Där är det förstås istället trist att man bara visar upp sin klocka och säger hej, det blir sällan några roliga "fikadiskussioner". Jag tror att en dagens tråd per dag skulle vara perfekt på KS.

*kliver ner från såpboxen*
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag håller absolut inte med iom att dessa trådar skulle med stor chans tränga undan viktigare och intressantare trådar. I mitt tycke är dagens klocka bara en tråd för dem som inte orkar posta ett riktigt inlägg.. Titta hur det fungerar på VRf, en dagensklocka i veckan och då på fredagar det var även så tidigare på TTT. Jag anser att det gått inflation i dagensklocka och skulle snarare tycka att det endast skall postades i den en gång i veckan.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Spara den eviga och kör en fredagstråd. Då slipper vi spammet men vi har fortfarande en riktig tråd i veckan. Bästa av två världar.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Kan bara hålla med - enda dagens klocktråd suger oerhört hårt. För mig är den i princip helt ointressant....inget man orkar med då ingen heller lägger ner någon själ i det......tycker man missar en hel del diskussioner som min namne skriver.....

Tyvärr tror jag att vår Patron ser det som ett personligt nederlag om den skulle göras om....så det är inget jag sätter mitt hopp till....även om jag tycker att en omröstning är på sin plats......
 

David

Bödeln
Spencer66 skrev:
Jag håller absolut inte med iom att dessa trådar skulle med stor chans tränga undan viktigare och intressantare trådar.

Den tidigaste tråden som syns på förstasidan är snart ett dygn gammal, det är alltså max två trådar som skulle halka till nästa sida.

Vad kan vara viktigare och intressantare än att prata om klockan man har på sig för dagen?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
David skrev:
Spencer66 skrev:
Jag håller absolut inte med iom att dessa trådar skulle med stor chans tränga undan viktigare och intressantare trådar.

Den tidigaste tråden som syns på förstasidan är snart ett dygn gammal, det är alltså max två trådar som skulle halka till nästa sida.

Vad kan vara viktigare och intressantare än att prata om klockan man har på sig för dagen?


I stort sett allt..
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
David skrev:
Spencer66 skrev:
Jag håller absolut inte med iom att dessa trådar skulle med stor chans tränga undan viktigare och intressantare trådar.

Den tidigaste tråden som syns på förstasidan är snart ett dygn gammal, det är alltså max två trådar som skulle halka till nästa sida.

Vad kan vara viktigare och intressantare än att prata om klockan man har på sig för dagen?
Ett av skälen att den blivit tristare är att många av oss har en favorit i samlingen som man antagligen håller hårt i och att inte alla har stora samlingar... Jag tycker en fredagsklocka (alltså en gång i veckan) låter som en bra ide'
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Jag förstår inte hur en tråd skulle bli mer intressant bara för att man styckar upp den i 365 delar.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Håller med David till 100%. Vilket jag med all önskvärd tydlighet demonstrerade vid starten av detta eminenta forum.
Går jag till mig sälv så har jag kanske slängt in 2 dagensklocka i den stora tråden, om man bortser på de bilder på spännen jag postade i protest.. :cool:
Ser fram emot en daglig dagensklocka tråd.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Tror ni som vill gå tillbaka till det gamla gör en tankevurpa! Det var inte fler inlägg i genomsnitt på dagensklocka i gamla TTT. Det varierade mellan 5-35 inlägg men ofta inte mer än 10-15. I den första och enda dagensklocktråd har det varit en snittpostning på 21 per dag vilket är högre än det gamla systemet. Att det sitter nostalgiker som blickar bakåt med sepiafärgade glasögonlinser och drömmer om den tid som flytt är en helt annan fråga.. Den största var den sista och den var en specialhyllning och drog ihop 82.
 

David

Bödeln
Spencer66 skrev:
Tror ni som vill gå tillbaka till det gamla gör en tankevurpa! Det var inte fler inlägg i genomsnitt på dagensklocka i gamla TTT. Det varierade mellan 5-35 inlägg men ofta inte mer än 10-15.

Vänta nu, menar du att ambitionsnivån inte är högre än gamla TTT? Med de måtten mätt är 21 ett katastrofalt resultat.

Det handlar inte om att göra något "som det var förr", utan att göra något bättre. Dagens klocktråd är idag sämre.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
David skrev:
Spencer66 skrev:
Tror ni som vill gå tillbaka till det gamla gör en tankevurpa! Det var inte fler inlägg i genomsnitt på dagensklocka i gamla TTT. Det varierade mellan 5-35 inlägg men ofta inte mer än 10-15.

Vänta nu, menar du att ambitionsnivån inte är högre än gamla TTT? Med de måtten mätt är 21 ett katastrofalt resultat.

Det handlar inte om att göra något "som det var förr", utan att göra något bättre. Dagens klocktråd är idag sämre.

Vi har högre aktivitet men som jag också skrev så tycker jag inte den tråden tillför speciellt mycket. Den kan ju även vara direkt tråkig för de som kanske bara har två tre klockor ock därför får hålla tillbaka sin aktivitet där.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag som inte var aktiv på TTT och heller inte hänger på något annat klockforum kan ha lite svårt att förstå varför det ska finnas en jättelång tråd för daglig, lågaktiv postning under detta tema. Risken är att det blir lite som andra jämnbeiga trådar på andra forum (typ cykelspottingtråden på fixedgear, dagens pendling på happymtb etc): en tråd som visserligen alltid finns på första sidan men som endast följs i sin helhet av ett litet inbitet fåtal och som många struntar i efter ett tag.

Fredagsklockan låter väl som en kanonidé. Om det ökar till 40-50 poster per fredag är det lagom mycket att kolla igenom på kvällen och kommenterandet i tråden hinner dö ut lagom till söndagen. Följande fredag kan man antingen återuppväcka den gamla eller starta en ny. Dagligt postande tror jag kan funka när forumet är större, eller våra klocklådor fått växa till lite. ;) Just nu skulle det nog bli 365 korta beiga trådar istället för en lång.

Och om man råkar låna en JLC gyrotourbillon av en polare en vanlig sketen onsdag, finns det ju inget hinder för att ta en bild och slänga in en spontan "kolla in den här, hörni!"-tråd.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
papadok skrev:
Jag som inte var aktiv på TTT och heller inte hänger på något annat klockforum kan ha lite svårt att förstå varför det ska finnas en jättelång tråd för daglig, lågaktiv postning under detta tema. Risken är att det blir lite som andra jämnbeiga trådar på andra forum (typ cykelspottingtråden på fixedgear, dagens pendling på happymtb etc): en tråd som visserligen alltid finns på första sidan men som endast följs i sin helhet av ett litet inbitet fåtal och som många struntar i efter ett tag.

Fredagsklockan låter väl som en kanonidé. Om det ökar till 40-50 poster per fredag är det lagom mycket att kolla igenom på kvällen och kommenterandet i tråden hinner dö ut lagom till söndagen. Följande fredag kan man antingen återuppväcka den gamla eller starta en ny. Dagligt postande tror jag kan funka när forumet är större, eller våra klocklådor fått växa till lite. ;) Just nu skulle det nog bli 365 korta beiga trådar istället för en lång.

Och om man råkar låna en JLC gyrotourbillon av en polare en vanlig sketen onsdag, finns det ju inget hinder för att ta en bild och slänga in en spontan "kolla in den här, hörni!"-tråd.


Ja det kanske inte är en så dum ide att bara ha fredagens klocka
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
...den långa tråden är helt ointressant... jag postade faktiskt första gången häromdan, för att vinna det cooola rockabandet... ...läst den har jag aldrig gjort...

fredagstråd däremot - en fest för sinnet! - endagarstrådar blir naturligt en fokalpunkt där alla tittar på samma sak samtidigt!

"eviga tråden" är mer som kinesisk vattentortyr, en droppe nu och då som jag helst vill slippa...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
[/quote]Vi har högre aktivitet men som jag också skrev så tycker jag inte den tråden tillför speciellt mycket. Den kan ju även vara direkt tråkig för de som kanske bara har två tre klockor ock därför får hålla tillbaka sin aktivitet där.[/quote]

Varför skulle man hålla igen i dagensklocktråd bara för att man har 1-2 dinkor? En ny bild, är en ny bild! Sen kan man ju byta band mm. i all oändlighet :)

Vet inte om separata dagensklocktråd kommer bli så mycket roligare, men testar man inte, så kommer vi aldrig få svaret. Det kanske inte blir ett dugg bättre, men det kan knappast bli mycket tråkigare än nuvarande!

Bara mina 2 cents



/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det står naturligtvis alla helt fritt att starta en fredagsklocketråd om man känner för det...det är väl bara att testa och se om det funkar. ;)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Jag röstar för att köra en fredagstråd och försöka få nytt liv i den vanliga.

Poll?
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Måste bara fråga om det är ditt eget öga på din presentationsbild "papadok" ? :cool:

papadok skrev:
David skrev:
papadok skrev:
Och om man råkar låna en JLC gyrotourbillon av en polare

Får jag bli polare med dina polare?

Just det kanske mest var ett exempel, för att visa att att spännande saker förstås kan visas utan särskilda dagens-klockatrådar, men visst får du det! (Det mest spännande jag verkligen lånat är en bond-omega.)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
JakobZ skrev:
Jag röstar för att köra en fredagstråd och försöka få nytt liv i den vanliga.

Poll?

Det innebär att vi bara en gång i veckan postar dagens klocka. Inte som idag, vi kör samma modell som VRF och TZ-UK och raderar om någon postar någon annan dag.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Denke skrev:
Det står naturligtvis alla helt fritt att starta en fredagsklocketråd om man känner för det...det är väl bara att testa och se om det funkar. ;)

...skönt med denna policyförändring från patron... ...när jag försökte det i början av KS liv (fred 7 sept) så dödades den tråden utan pardon... lite så kinesisk dissident-stylee 1947... :D
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Lite sent in i matchen, kanske, men jag har alkdrig gillat "den enda bamsetråden om...".
Tycker de snabbt tappar fart & intresse. Hade vi miljoner (nåja) "Dagens"-trådar så fattar jag att man vill minimera antalet sådana för att inte "riktiga" trådar ska drunkna, men jag gillar en för varje dag där man kan kontemplera lite & även snacka lite skit.

Så på det faller min "röst"! (inte för detta är en omröstning, men ändå...)

En "Fredagsklocka"-/"Fredagsskål"-tråd kanske vore ett lagom substitut, dock. Då får man fundera till det lite etxra viklken klocka man ska ta... (av "alla" tre...)
 
Topp