• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har din klocka en intressant bakgrund?

Buckshot

Panerai
Jag var ledig häromdagen och satt och slösurfade. Jag hade en klocka på mig som jag köpte begagnad. Den luktade skunk. Jag kom på att googla en tidigare ägare till klockan. Hans namn kom upp i en mordutredning.:wideyed:
Nu var inte han gärningsmannen så denna historien blev inte så intressant.
Men frågan är om ni har någon klocka med en intressant historia?
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
[QUOsjuk="saferide, post: 1228008, member: 2883"]Inte lika coolt kanske, men min far köpte sin Omega Seamaster (som han sedan gett till mig) när han var FN soldat i Kongo och jag tänker på Pulp Fiction varje gång jag tar på den :)[/QUOTE]
Jag skulle säga att det är en jäkligt cool story och skulle mer än gäna höra mer om när/hur/"varför" din far köpte den i Kongo. Låter som en tidningsmurvel men jag tror det finns en hel del att berätta där :)
 

Ponlarsson

Panerai
[QUOsjuk="saferide, post: 1228008, member: 2883"]Inte lika coolt kanske, men min far köpte sin Omega Seamaster (som han sedan gett till mig) när han var FN soldat i Kongo och jag tänker på Pulp Fiction varje gång jag tar på den :)
Jag skulle säga att det är en jäkligt cool story och skulle mer än gäna höra mer om när/hur/"varför" din far köpte den i Kongo. Låter som en tidningsmurvel men jag tror det finns en hel del att berätta där :)[/QUOTE]
Forumets egen murvel håller med :D
 

saferide

Omega
Har forskat lite tidigare och tydligen köpte han den runt 1961 på militärbasen Kamina Base i Katanga för runt 25 dollar (!). Oklart varför han passade på att köpa en i mina ögon dressare på en sådan plats, men antar att det var ont om Casio G-Shocks ;)
 

saferide

Omega
Med dagens perspektiv så tycker jag nog det... Passar väldigt fint till kostym hur som helst, och inte mitt första hands val ifall jag behövde gräva ståvärn.
 

saferide

Omega
Hur kan man inte gilla en sådan dock?
 

Bilagor

  • DSC_0420.JPG
    DSC_0420.JPG
    141 KB · Visningar: 91

ScubaKing

Audemars
Vet inte om det räknas som "speciell bakgrund". Men jag köpte en Breitling Chronomat Limited Edition på 90-talet (1995).
Det var ingen speciell limited edition utan en hyllning till antal år Breitling kört Chronomaten eller dylika, vet inte om det var antal år Breitling funnits.
Snygg klocka med pilotlänken, enkel vit tavla.

Vet inte exakt vad just den modellen heter idag. Köpte den av en kille på Östermalm (Grevgatan), gav 7000 kr. Den var lite skadad på ena hornet och hade ett litet jack i tavlan precis under Breitling märket. Med box och papper.

Sålde den sedan något eller några år senare till en kille i Dalarna för dryga 8500 kr.

Sex år (6 år!!!) senare så nappar jag på en annons på samma typ av klocka från en kille i Sundsvall. Han ville ha 17.000 kr för den men släppte den för 15 vid snabb affär. Jag slog till och ser att klockan har precis samma skador som den klockan jag sålde hade, ett jack under märket och ett märke i ena hornet.

Frågade var klockan kom ifrån och det visade sig att han köpt den från en kille i Tyskland. Visar sig när jag ser dokumenten att det är samma klocka jag själv sålde!

Vad är oddsen liksom :D

Så kan det gå, och jag förlorade givetvis en massa pengar på hela historien o_O
 
Senast ändrad:

ScubaKing

Audemars
Yes hittade den :D, denna var det :
Chronomat 10th anniversary special edition
Limited edition of 1994 pieces
Base watch
A13050 stainless steel; B13050 steel/gold accents; D13050 steel/gold; K13048 yellow gold; all silver face
Date of production 1994
This Chronomat celebrates the 10th anniversary of its inception. It came with a special display box, and its dial offers design elements that will be later seen on all Chronomat models, like the applied White Gold or Yellow Gold logo, and ridges around the subdials.

chronomat_se_10yr.jpg

 

PCB

Audemars
köpte en breitling ifån en gubbe i göteborg (were else:)`) han hade köpt den ny 1992,,
blev sittande i telefonen i 45 minuter och fick historier från hela värden ,som han och klockan varit med om,
varenda repa och ding hade han bakgrunden till,,mc-olyckor,poolkanter i brazilien mm.mm
han kanske var mytoman ,men om inte ,känns det rätt kul med lite historier bakom ett ur.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Har forskat lite tidigare och tydligen köpte han den runt 1961 på militärbasen Kamina Base i Katanga för runt 25 dollar (!). Oklart varför han passade på att köpa en i mina ögon dressare på en sådan plats, men antar att det var ont om Casio G-Shocks ;)
25 dollar låter som välinvesterade pengar :)
 

Patrik Sinn

Cartier
2-Faktor
Intressant för någon kanske, på certifikatet till min YM 16622 står namnet Daniel Majstorovic, uttagen i Malmö 2004 och det var väl då han spelade där. Kanske finns fler med samma namn men det kanske är en gammal fotbollsklocka......
 
Topp