• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har dom klockor i Amsterdam (bildtung!)?

laketwig

Patek
2-Faktor
Inspirerad av en tidigare tråd (https://klocksnack.se/threads/windowshopping-in-amsterdam.12223/) som RicVin lade upp, gav jag min fru en kortsemester i Amsterdam som julklapp. Sagt och gjort, i lördags bar det av:

Adam 1.jpg

Adam 2.jpg


Amsterdam är inte bara en fanstastiskt vacker stad att gå runt i (även om alla kanaler ser rätt lika ut efter ett par dagar ...), man kan spana klockor också. Tur att min fru också har ett visst intresse. ;)

Blev först lite besviken på utbudet, men man kunde i alla fall ha köpt många:

Adam Skräp 1.jpg

Adam Skräp 2.jpg

Adam Skräp 3.jpg


Dom hade STORA klockor också:

Adam Oversize.jpg


Som tur var fanns det även seriösa handlare:

Adam Schaap.jpg


Provade så mycket som min fru orkade med (dom hade även smycken, så det blev en stund). Fick bl a äntligen prova en Black Bay på armen, tyvärr bara på läder.

Nästa affär tilltalade mig ännu mera (minns ej namnet):

Adam IWC 1.jpg

Adam IWC 2.jpg

Adam IWC 3.jpg


Dom hade även ett stort utbud av nedsatta (beg?) klockor:

Adam Beg 1.jpg

Adam Beg 2.jpg


Var även in ett par gånger på varuhuset de Bijenkorf som påminner om NK. Trevlig och stor klockavdelning, där en av expediterna som langade fram klockor åt mig blev sugen på min reseklocka, dvs min 16 år gamla Beitling Aerospace.

Slutligen var det läge för ett besök hos den bästa affären av dom alla, dvs Gassan:

Adam Gassan.jpg

Adam Ga IWC.jpg


Notera Pariserhjulet som speglar sig i bilden. Bra stort och satt på plats på mindre än två dagar. Hur som helst provades det klockor en bra stund på Gassan också. Har till och med haft ett par Rolex på armen ... :)

En sista klockspaning gjordes på flygplatsen före hemresan:

Adam Gassan Schipol.jpg


Där var utbudet lite begränsat (dom har flera affärer på Schipol), men den vackra blåa Rolex YM har jag i alla fall tittat på.

Blev det någon klocka då? Nix! Letar fortfarande efter en seriös dykare och är fortfarande lika förvirrad om vad jag vill ha. Ett par kandidater på listan har i alla fall strukits, så lite nytta gjorde det.

Säger som RicVin, Amsterdam är ett trevligt ställe. Har passerat Schipol många gånger men inte klivit av förrän nu. Väl värt ett besök, oavsett klockjakt eller inte.

Tack för titten och glad påsk på er!
 

Ryttaren

Rolex
Trevliga bilder, tackar. Den nya piloten med vintage stuk bredvid 3777:an såg riktigt fin ut, synd att de är så stora.

Annars är nya lilla Ingyn i vitt riktigt lockande.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Trevliga bilder, tack :)
Har själv funderat på att nästa storköp kanske blir på Shiphol men man har ju hört att det inte riktigt går att lita på att klockan man vill ha verkligen finns där när man kommer.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Om den ser ut som på bilden i verkligheten så ändras min årliga klockplan antagligen :)

Om det däremot är den bruna så är besvikelsen total, den är skitful.
 

naggge

Panerai
Mycket trevlig stad, var själv där fredag-måndag. Orkade dock inte spana samma mängd klockor som dig :)
Du skulle tagit en runda vintage också, fanns mycket fint runtom i stan.
 

sveol

Cartier
Tack för reportaget. Var också I Amsterdam i förra veckan, men inte hann jag se på klockor förutom på Schiphol. Fanns annat att glo på ;-)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Härligt jobbat! Kul läsning, schyssta bilder och trevligt reportage laketwig :D ! Hoppas frugan blev nöjd med julklappen trots allt väntande ;)

Kan bara hålla med, blev kär i Amsterdam då jag var där och jobbade i 3 månader år 2000, en av mina favvo städer faktiskt . Sist men inte minst, klart du skall ha en YM med blå tavla för dom är så sjukt snygga i mina ögon.

 

KMS

Rolex
Kul med bilder! Var i Hamburg för inte så länge sen, men vågar liksom inte dra fram ifånen å fota (något jag måste arbeta på:))
 
Topp