• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har du också känt dig bakfull av alkoholfri öl?

Aquastaren

Silver
Alltså, jag har en vit månad och på en kräftskiva och en middag har jag druckit 4-5 alkoholfria öl av olika märken. Vaknat upp dagen efter med huvudvärk och lite lätt allmänt illamående. Som om jag hade druckit starköl och kanske tagit någon whisky eller så.

Diskuterade det med en kompis idag som själv gjort samma iakttagelser och helt enkelt konstaterat att han blir bakis av alkoholfri öl.

Är det fler som har samma erfarenheter?
Någon bra förklaring på vad det beror på?

Inte så enkelt att du bara varit uppe sent, käkat lite annat än du brukar och sovit mindre än vanligt? Bakis utan alkohol låter onekligen osannolikt.

Lätt huvudvärk, lite trött, dåligt utsövd. Allmänt kass. Inga sena tider eller annan mat som motiverar det. Samma sak för mig och kompisen. Snackade med en kille som brygger öl och han tror ev att de har i andra ingredienser än i vanlig öl för att få det att smaka rätt.

Rätt säker på att alkoholfri öl tillverkas som alla annan öl, men den kokas för att bli av med alkoholen. Så några andra ingredienser som man skulle bli bakis av tror jag inte det ska finnas.

Lågalkoholöl kan tillverkas genom att efter avslutad bryggning koka ölen. Eftersom alkohol förångas redan vid 78,3 C, kan denna ledas bort i gasform och resterande vätska användas. Man kan kalla det omvänd destillering. De flesta bryggerier använder dock vacuumdestillering. Detta för att bevara smaken i ölen på ett bättre sätt. Genom att utsätta drycken för lägre tryck kan alkoholmolekylerna förgasas vid lägre temperatur. Denna metod använder vi på Carlsberg Sverige och eftersom denna metod innebär mindre värme bevaras smaken bättre. Ölen filtreras genom ett filter, så finmaskigt att bara vatten- och alkoholmolekyler kan passera igenom.
Alkoholen destilleras sedan ut ur vattnet, varpå vattnet återförs till den filtrerade vätskan på andra sidan filtret.

Kan väl fortfarande finnas alkohol kvar även i 0.0%. Vem vet hur noga vissa tillverkare är och systembolaget har ju 0.5% som alkoholfritt.

Kan väl fortfarande finnas alkohol kvar även i 0.0%. Vem vet hur noga vissa tillverkare är och systembolaget har ju 0.5% som alkoholfritt.

Lutar åt denna teori. Har druckit allehanda öl som saluförs i handeln som alkoholfria. Har sedan morgonen efter vaknat upp - ändå - med de svagaste symptomen på att jag druckit alkoholhaltig dryck dagen innan.

Lågalkoholöl kan tillverkas genom att efter avslutad bryggning koka ölen. Eftersom alkohol förångas redan vid 78,3 C, kan denna ledas bort i gasform och resterande vätska användas. Man kan kalla det omvänd destillering. De flesta bryggerier använder dock vacuumdestillering. Detta för att bevara smaken i ölen på ett bättre sätt. Genom att utsätta drycken för lägre tryck kan alkoholmolekylerna förgasas vid lägre temperatur. Denna metod använder vi på Carlsberg Sverige och eftersom denna metod innebär mindre värme bevaras smaken bättre. Ölen filtreras genom ett filter, så finmaskigt att bara vatten- och alkoholmolekyler kan passera igenom.
Alkoholen destilleras sedan ut ur vattnet, varpå vattnet återförs till den filtrerade vätskan på andra sidan filtret.
Tack för informationen!
Varför tror du jag blivit bakis?

Tack för informationen!
Varför tror du jag blivit bakis?
Ja säg det?
Om vi tittar på definitionen av "bakfylla" är du inte drabbad av det.

Vad är bakfylla? Det är det som kommer efter att alkoholen har lämnat kroppen. Illamående, ångest, nedstämdhet, en öm kropp, ont i huvudet, trög i tanken och så vidare, symtomen kan vara många. Förklaringen ligger i att alkohol är vattenlösligt och invaderar därför varenda cell i vår kropp.

Ja säg det?
Om vi tittar på definitionen av "bakfylla" är du inte drabbad av det.

Vad är bakfylla? Det är det som kommer efter att alkoholen har lämnat kroppen. Illamående, ångest, nedstämdhet, en öm kropp, ont i huvudet, trög i tanken och så vidare, symtomen kan vara många. Förklaringen ligger i att alkohol är vattenlösligt och invaderar därför varenda cell i vår kropp.
Nja, som jag skrev så har jag haft de flesta av symptomen, just därför jag reagerat. Likaså kompisen.

Det finns nog bara två rimliga förklaringar. Antingen har du åkt på den extremt ovanliga egenheten att ölen var felmärkt, vilket har hänt vid flera gånger tidigare (dvs öl med alkohol märkt som alkoholfri), alternativt placebo. Det finns knappast någon annan substans i öl som skulle resultera i en baksmälla.

Att man mår dåligt dagen efter en kräftskiva eller annan stor middag även om man inte druckit ngn alkohol ser jag inte som speciellt konstigt; man äter massor o trycker i sig en massa annat "skit" som kroppen inte är van vid och då mår man kasst dagen efter.

Det finns nog bara två rimliga förklaringar. Antingen har du åkt på den extremt ovanliga egenheten att ölen var felmärkt, vilket har hänt vid flera gånger tidigare (dvs öl med alkohol märkt som alkoholfri), alternativt placebo. Det finns knappast någon annan substans i öl som skulle resultera i en baksmälla.
Inte felmärkt, det kan jag garantera. Körde bil hem nykter som aldrig förr.
Någon form av inbillad bakfylla, ja kanske. Kroppen är märklig.

Att man mår dåligt dagen efter en kräftskiva eller annan stor middag även om man inte druckit ngn alkohol ser jag inte som speciellt konstigt; man äter massor o trycker i sig en massa annat "skit" som kroppen inte är van vid och då mår man kasst dagen efter.
Visst en middag med mycket mat och mindre sömn påverkar. Men så var det inte andra gången.

Jag får göra ett experiment, äta vanlig middag, dricka 4-5 alkofria öl, sova som vanligt och se hur jag mår dagen efter.

Frugan som är överkänslig mot alkohol, har fått reaktioner på "alkoholfri" cider som det står 0.005% alkohol på 🙃

Jag fick ruskiga migränattacker av öl i ungdomens dar när jag skulle börja dricka, flera fester i rad där huvudvärken kom redan efter första flaskan, inte dagen efter utan relativt omgående vid intag, så jag har hållt mig från det sen dess.
Vad görs öl av? Du kanske reagerar på ingredienserna i ölet, oavsett alkohol mängd.

Humle (kopplat till känslighet för gråbo och pollen), vete, och gluten är inte helt ovanliga att kunna ge reaktioner för vissa öldrickare.

Fats den jag har närmast som är humlekänslig får mer klåda och känningar i halsen än bakfyllesymptom av vissa öl.

Frugan som är överkänslig mot alkohol, har fått reaktioner på "alkoholfri" cider som det står 0.005% alkohol på 🙃
Intressant, om det verkligen är 0,005% alkohol i den och det är vad som gav upphov till reaktionen borde hon även reagera på olika livsmedel som mejeriprodukter som ibland innehåller upp till 0,1% alkohol typ Kefir🙃

Känns som fel forum att spekulera i. Uppsök husläkare/vårdcentral, kanske ligger något allvarligare bakom det tex. allergier, dold sjukdom etc. så får du möjligtvis svar på frågan och har ryggen fri istället för spekulation och gissningar. Hoppas du mår bättre med tiden.

Efter att ha läst era inlägg och funderar vidare så är jag mer övertygad att det inte bara är alkohol som gör att man mår dåligt dagen efter en sen middag eller fest. Man äter mycket och sent vilket påverkar sömnen samt att man också lägger sig sent vilket sammantaget ger en kort och dålig sömn. Sömnen och maten kanske var och en har lika stor inverkan som alkoholen?

Teoretisk borde man kunna vara allergisk mot malt, humle, jäst eller gluten i öl, men tänker då att det snarare borde ge symtom som klåda eller kanske nästäppa. Bakiskänsla dagen efter tror jag fortfarande om nåt skulle kunna bero på dålig sömn och annan mat än man brukar käka dagen innan.

Jag fick ruskiga migränattacker av öl i ungdomens dar när jag skulle börja dricka, flera fester i rad där huvudvärken kom redan efter första flaskan, inte dagen efter utan relativt omgående vid intag, så jag har hållt mig från det sen dess.
Vad görs öl av? Du kanske reagerar på ingredienserna i ölet, oavsett alkohol mängd.
Trist. Nej, svept rätt många öl i mina dar utan någon dylik reaktion.

Tillbaka
Topp