• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har en trasig Rolex Oyster Perpetual Date 1978

sthlmization

Breitling
Hej,
Ny på forumet, hittade hit först idag!
För att göra en lång historia kort,
Jag fick min pappas gamla Rolex (bifogar bild på modellen, ej min klocka) som jag använt under ca 2 år. Dessförinnan har han använt den flitigt under ca 30 år. Klockan har fungerat utmärkt men krävt standardservice samt byten av glas.
Klockan är numera ur funktion då kronans "pigg" in till urverket har gått av. Det går alltså inte att ställa om tiden eller datum. Nymans ur i Stockholm säger att en reparation kommer att kosta mellan 10.000-15.000 kr där det även ingår en "renovering" av uret.
Nu kommer mitt dilemma,
Uret har ett affektionsvärde för mig eftersom det är min pappas gamla trotjänare men trots detta är denna summa inget jag kommer att lägga på klockan om det inte är värt det. Med andra ord kan en reparation vara aktuell om klockans värde efter reparation är väsentligt högre än reparationskostnaderna.
Hur hade ni gjort i denna situation? Finns det något värde i trasiga Rolexklockor eller är det reparation eller kast som gäller?
Ställ gärna kompletterande frågor om det behövs, är ingen klockexpert nämligen så vet inte riktigt vilka uppgifter som behövs för att beskriva klockan.
Vore tacksam för svar!
Hälsningar David.
 

Bilagor

  • ur.jpg
    ur.jpg
    48.6 KB · Visningar: 478

forsii

Omega
Jag är inte överdrivet belyst men håller med ovanstående talare. Låter som väldigt mycket pengar för en sådan reparation. Frågade du vad det skulle kosta utan denna "renovering" som skulle göras i samband med reparationen?
 

sthlmization

Breitling
När jag tänker efter håller jag med om att det är extremt dyrt. Problemet är väl att man måste gå till en auktoriserad Rolexåterförsäljare? Ska helt klart kolla upp det där med "renoveringen" också.
Kollar jag på liknande klockor går de för ca 25-30k men då är de i mycket bra skick.
 

Knypplarn

Cartier
Den prisbilden låter ju helt orimlig. Utan att veta hur allvarligt felet är låter det som något som borde kunna åtgärdas vid en vanlig service som snarare kostar 5-8k.
 

Schildfat

Cartier
Ingen anledning och gå till en AD då du inte är under garanti längre ifall den är från -78. Kan nog betta att någon erfaren urmakare på en mindre urbutik kan ordna urverket för många tusenlappar mindre :)
 

wadstroem

Cartier
Så du tänker att du vill sälja klockan omgående efter reparation/service, eller talar du om värde rent långsiktigt? Om den har ett affektionsvärde så kan det ju vara nice att få den reparerad så att du faktiskt kan använda den, och samtidigt veta att om du i framtiden vill sälja så kan du göra det till ett bra pris då service tenderar att höja värdet. Framförallt i och med att den är "defekt" utan reparation.
 

sthlmization

Breitling
Tack för svar!
På Nymans hemsida står det att endast renovering för min klocktyp kostar 6000. Alltså räknar de 6000 plus kronan.
Håller med om att de har en sjuk prissättning. Ska definitivt kolla med en annan verkstad och se vad de säger.
Ja asså jag vill ju använda den. Men för att lägga ner mycket pengar på klockan vill jag ändå minst få tillbaka det om jag skulle sälja. :)
 

Knypplarn

Cartier
Tack för svar!
På Nymans hemsida står det att endast renovering för min klocktyp kostar 6000. Alltså räknar de 6000 plus kronan.
Håller med om att de har en sjuk prissättning. Ska definitivt kolla med en annan verkstad och se vad de säger.
Ja asså jag vill ju använda den. Men för att lägga ner mycket pengar på klockan vill jag ändå minst få tillbaka det om jag skulle sälja. :)
Vid service brukar alla delas som behöver bytas ut ingå i servicepriset (finns säkert en del undantag, framförallt när det kommer till yttre delar av klockan), lämna in den och be om en offert så har du ett konkret förslag att ta ställning till. Som sagt 5-8k rimligt, 9-10k kanske men är snarare servicepris för ett ur med flera/svåra komplikationer, mer än så känns på tok för dyrt. Posta gärna bilder på den aktuella klockan om du har möjlighet så vi får en uppfattning om det faktiska skicket.
 

wadstroem

Cartier
Tack för svar!
På Nymans hemsida står det att endast renovering för min klocktyp kostar 6000. Alltså räknar de 6000 plus kronan.
Håller med om att de har en sjuk prissättning. Ska definitivt kolla med en annan verkstad och se vad de säger.
Ja asså jag vill ju använda den. Men för att lägga ner mycket pengar på klockan vill jag ändå minst få tillbaka det om jag skulle sälja. :)

Efter reparation och service så kommer du garanterat att få minst det du kostat på den tillbaka, inga tvivel om den saken. Den ser ut att vara i bra skick, och om du har dokumentation så höjer det värdet ytterligare.

Edit. Såg nu att det inte var din specifika klocka på bilden, så kan inte uttala mig om skicket. Men pengarna tillbaka, det får du.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Klart du ska renovera klockan. Låter på priset som den kräver mycket jobb. Prova att lämna den till DrWatch. Han har servat flera av mina klockor. Grundpris för service av en Rolex är 3900 kr.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Begär en offert på vad som ingår , och fundera på vilket av sakerna som offereras som du vill köra på.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Hej,
Ny på forumet, hittade hit först idag!
För att göra en lång historia kort,
Jag fick min pappas gamla Rolex (bifogar bild på modellen, ej min klocka) som jag använt under ca 2 år. Dessförinnan har han använt den flitigt under ca 30 år. Klockan har fungerat utmärkt men krävt standardservice samt byten av glas.
Klockan är numera ur funktion då kronans "pigg" in till urverket har gått av. Det går alltså inte att ställa om tiden eller datum. Nymans ur i Stockholm säger att en reparation kommer att kosta mellan 10.000-15.000 kr där det även ingår en "renovering" av uret.
Nu kommer mitt dilemma,
Uret har ett affektionsvärde för mig eftersom det är min pappas gamla trotjänare men trots detta är denna summa inget jag kommer att lägga på klockan om det inte är värt det. Med andra ord kan en reparation vara aktuell om klockans värde efter reparation är väsentligt högre än reparationskostnaderna.
Hur hade ni gjort i denna situation? Finns det något värde i trasiga Rolexklockor eller är det reparation eller kast som gäller?
Ställ gärna kompletterande frågor om det behövs, är ingen klockexpert nämligen så vet inte riktigt vilka uppgifter som behövs för att beskriva klockan.
Vore tacksam för svar!
Hälsningar David.
David,

10-15 tkr låter orimligt för en service, inklusive ställaxel. Har du fått ett kostnadsförslag, eller bara en prisindikation i butiken?

Gå till Rob Engström och be att få prata med någon av urmakarna i butiken. Lämna klockan till dem och be om ett prisförslag på service och reparation. Var beredd att betala något för nedlagt arbete om du inte accepterar förslaget. Med tanke på historiken så anser jag att klockan är väl värd att låta serva. Den kan vanligen gå fint i 7-10 år efter service. Du får nya packningar och glas och en klocka redo för många år till.

Det enda fördyrande jag kan komma på, är om klockan även behöver ny balansaxel och krona (vilken man vanligen alltid byter vid service), det är därför du ska be att få prata med någon av urmakarna, så kan de förklara vad de byter och varför.

Låt den inte ligga... Sälj den inte...

Mvh A
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
David,

10-15 tkr låter orimligt för en service, inklusive ställaxel. Har du fått ett kostnadsförslag, eller bara en prisindikation i butiken?

Gå till Rob Engström och be att få prata med någon av urmakarna i butiken. Lämna klockan till dem och be om ett prisförslag på service och reparation. Var beredd att betala något för nedlagt arbete om du inte accepterar förslaget. Med tanke på historiken så anser jag att klockan är väl värd att låta serva. Den kan vanligen gå fint i 7-10 år efter service. Du får nya packningar och glas och en klocka redo för många år till.

Det enda fördyrande jag kan komma på, är om klockan även behöver ny balansaxel och krona (vilken man vanligen alltid byter vid service), det är därför du ska be att få prata med någon av urmakarna, så kan de förklara vad de byter och varför.

Låt den inte ligga... Sälj den inte...

Mvh A
Bifall, be dom byta ställaxeln och återmontera din krona.
Vad du än gör sälj den inte
 

poormans

Rolex
jag skulle kolla runt lite hos andra urmakare

jag har senaste åren fått rent ut sagt löjliga prisförslag som i vissa fall antagligen skulle klassas som bedrägeri ifrån både rob engström och nymans på klockor som ej ens behövde service eller delarna till att börja med

cheers
christian
 

sthlmization

Breitling
Stort tack för alla svar!
Problemet som jag glömde skriva i trådstarten är att den varit inlämnad hos Nymans för kostnadsförslag. Där de sade att man behövde skicka klockan till Schweiz för att få den reparerad. Detta kan antingen vara pga. att klockan är så pass defekt eller så är det helt enkelt rena bedrägerierna. Det var där min prisindikation kom ifrån.
 

sthlmization

Breitling
Vid service brukar alla delas som behöver bytas ut ingå i servicepriset (finns säkert en del undantag, framförallt när det kommer till yttre delar av klockan), lämna in den och be om en offert så har du ett konkret förslag att ta ställning till. Som sagt 5-8k rimligt, 9-10k kanske men är snarare servicepris för ett ur med flera/svåra komplikationer, mer än så känns på tok för dyrt. Posta gärna bilder på den aktuella klockan om du har möjlighet så vi får en uppfattning om det faktiska skicket.
Ska absolut bifoga bilder på den aktuella klockan när jag kommer hem till huvudstaden den 10 mars! Haha hoppas ni håller ut tills dess!
 

Crazyflatte

Breitling
Tycker att det låter orimligt dyrt, servade en äldre Rolex hos Bergströms ur för några veckor sedan. 5500 vill jag minnas att det kostade och då bytte dom några delar. Kolla runt på andra ställen ;)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Min åsikt:
10k, ok....men låter dyrt
15k är trams
Skicka till Swiss är trams
Anlita Drwatch, typ trams
Gå till Rob och få ett vettigt förslag
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Gå till Rob Engström och snacka med Peter eller nån av urmakarna. De har eget urmakeri där, och kan Rolex.

EDIT: Innebär att klockan behöver ej skickas till Swiss. Troligen tog Nymans med kostnad för transport i kostnadsförslaget.
 

Hjalmiz

Breitling
Ja det låter välldigt dyrt.
Jag servade en över 30årig DJ för ett par år sedan hos RE som var i ganska trist skick. Där gjorde dem byte av flera delar inklusive krona och balansaxel samt städade lite fuktskada, justering samt packningar osv . Vill Minnas att jag betalade 7000 kr för det. Tycker den varianten du har är en av de absolut snyggaste DJ rolex som finns. Den har en så otroligt fin balans mellan "finklocka" och sportighet. Lycka till med den.
 
Topp