• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har fått Rolex Explorer II på hjärnan - Lite frågor...

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Den enda klocka jag skulle kunna tänka mig att göra mig av med GMT:n för i dagsläget är en Explorer II. Drömmen som förmodligen aldrig kommer bli sann är en 1655:a. Den är helt enkelt för dyr.

Vilken ref kommer närmast 1655 till utseende? Gillar vintage så gammalt vore bra.
Hur ser utvecklingen av Explorer II ut? Årtal, ref osv.
Prislägen är också väldigt intressant info!

Mvh

LongCon
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Närmast 1655 är nog 216570 (gmt-visaren) :D Dock är det så långt ifrån vintage du kan komma. I övrigt har ju exp 2 sett mer eller mindre likadan ut sen den lanserades. Tritium vs lume är väl typ skillnaden.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Fryken skrev:
Närmast 1655 är nog 216570 (gmt-visaren) :D Dock är det så långt ifrån vintage du kan komma. I övrigt har ju exp 2 sett mer eller mindre likadan ut sen den lanserades. Tritium vs lume är väl typ skillnaden.

Tack för infon!

Där vinner ju tritium alla dagar i veckan! Vilken ref har det?
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
LongCon skrev:
Fryken skrev:
Närmast 1655 är nog 216570 (gmt-visaren) :D Dock är det så långt ifrån vintage du kan komma. I övrigt har ju exp 2 sett mer eller mindre likadan ut sen den lanserades. Tritium vs lume är väl typ skillnaden.

Tack för infon!

Där vinner ju tritium alla dagar i veckan! Vilken ref har det?

Efter 1655 heter alla (med något litet undantag tror jag) 16570 fram till 216570. De slutade väl med tritium i början av 2000-talet om jag inte minns fel. Enkelt att se på tavlan - om det står "T <25" så är det tritium. :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Fryken skrev:
LongCon skrev:
Fryken skrev:
Närmast 1655 är nog 216570 (gmt-visaren) :D Dock är det så långt ifrån vintage du kan komma. I övrigt har ju exp 2 sett mer eller mindre likadan ut sen den lanserades. Tritium vs lume är väl typ skillnaden.

Tack för infon!

Där vinner ju tritium alla dagar i veckan! Vilken ref har det?

Efter 1655 heter alla (med något litet undantag tror jag) 16570 fram till 216570. De slutade väl med tritium i början av 2000-talet om jag inte minns fel. Enkelt att se på tavlan - om det står "T <25" så är det tritium. :)

Tack än en gång!
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Fryken skrev:
LongCon skrev:
Fryken skrev:
Närmast 1655 är nog 216570 (gmt-visaren) :D Dock är det så långt ifrån vintage du kan komma. I övrigt har ju exp 2 sett mer eller mindre likadan ut sen den lanserades. Tritium vs lume är väl typ skillnaden.

Tack för infon!

Där vinner ju tritium alla dagar i veckan! Vilken ref har det?

Efter 1655 heter alla (med något litet undantag tror jag) 16570 fram till 216570. De slutade väl med tritium i början av 2000-talet om jag inte minns fel. Enkelt att se på tavlan - om det står "T <25" så är det tritium. :)

Mellan 1655 och 16570 var 16550, som i det närmaste är identisk med 16570.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Singular skrev:
Fryken skrev:
LongCon skrev:
Fryken skrev:
Närmast 1655 är nog 216570 (gmt-visaren) :D Dock är det så långt ifrån vintage du kan komma. I övrigt har ju exp 2 sett mer eller mindre likadan ut sen den lanserades. Tritium vs lume är väl typ skillnaden.

Tack för infon!

Där vinner ju tritium alla dagar i veckan! Vilken ref har det?

Efter 1655 heter alla (med något litet undantag tror jag) 16570 fram till 216570. De slutade väl med tritium i början av 2000-talet om jag inte minns fel. Enkelt att se på tavlan - om det står "T <25" så är det tritium. :)

Mellan 1655 och 16570 var 16550, som i det närmaste är identisk med 16570.

Ska genast googlas. Tack!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Köp en 1655:a, du kommer inte bli nöjd med substituten..

Min saknar en kompis på forumet..

B813466A-D086-4CEF-9B7D-A950DFF3E42E-3047-00000E2974BDCD8C_zps64c8e736.jpg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Spencer, det blir för dyrt men är som sagt en dröm. Lägger jag dom pengarna på en klocka i dagsläget blir det till att få ha barnen varannan vecka... ;)

Är det endast 1655 som har målade index och plexi?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
LongCon skrev:
Spencer, det blir för dyrt men är som sagt en dröm. Lägger jag dom pengarna på en klocka i dagsläget blir det till att få ha barnen varannan vecka... ;)

Är det endast 1655 som har målade index och plexi?

Ja och ja.

Som sagt; köp vad du verkligen vill ha. I det här fallet är det dessutom mycket pengar, men knappast oöverkomligt.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag får helt enkelt köra 1675 tills jag kommit på hur jag skall övertyga mig själv men främst sambon varför jag skall lägga 100 laxar på ett ur. I dagsläget bara att glömma...

Tack för all input!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
LongCon skrev:
Jag får helt enkelt köra 1675 tills jag kommit på hur jag skall övertyga mig själv men främst sambon varför jag skall lägga 100 laxar på ett ur. I dagsläget bara att glömma...

Tack för all input!

Oftast är det bara frågan om omprioriteringar, en resa till solen i två veckor med två barn går ju ledigt på 50 tkr. Konstigt nog har folk inget problem med det däremot 25 tkr på en klocka som också finns kvar! Världen är galen :mrgreen:
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Spencer66 skrev:
LongCon skrev:
Jag får helt enkelt köra 1675 tills jag kommit på hur jag skall övertyga mig själv men främst sambon varför jag skall lägga 100 laxar på ett ur. I dagsläget bara att glömma...

Tack för all input!

Oftast är det bara frågan om omprioriteringar, en resa till solen i två veckor med två barn går ju ledigt på 50 tkr. Konstigt nog har folk inget problem med det däremot 25 tkr på en klocka som också finns kvar! Världen är galen :mrgreen:

Visst går det ekonomiskt om jag prioriterar det. Bara tanken på:

"Älskling, det blir ingen resa till USA för att träffa din bror och hans barn i år. Jag tänkte köpa en klocka istället..."
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Den dagen jag får prova en 16570 och den uppfyller förväntningarna blir det köp. Verkar vara en grym allround klocka.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Riktigt sjysste Micke dock bor jag i Borås. Men du får hemskt gärna beskriva hur du upplever den. Känsla, kvalité, storlek osv.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Någon som har koll på priserna för Explorer 2:an, tänker närmast på 16570?
Blir inte riktigt klok på prisbilden. Slitna ex dyrare än nyare/finare ex. Vad bör man räkna med för att få hem ett vettigt ex och vart bör man leta?
 

David

Bödeln
C

Crowolf

Guest
Men är det bara jag som tycker GMTn är snyggare? Skulle aldrig byta...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Crowolf skrev:
Men är det bara jag som tycker GMTn är snyggare? Skulle aldrig byta...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Gmtn kanske är klassiskt snyggare men Explorern är helt klart ballare. :)

Tycker även att Rolex gjorde helt rätt som gjorde nya Explorer 2 42mm. Med nya gmt-visaren, det större caset och maxi dial är den helt enkelt top notch!
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Har själv haft svårt för Explorern men på senaste tiden har den växt på mig och jag gillar verkligen den nya med svarta tavlan, förstår att du står inför ett knepigt val.

rolex216570.jpg


1000w
 
Topp