• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har jag gjort dåligt affär, Pantbank???

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
har ringt pantbanken idag och dem tyckte att det går bra att reklamera klocka om man är missnöjd, dem tyckte även att klockor kan gå lite olika från person till person och rekommenderade mig att en urmakare borde kolla på klockan om det räcker med ruckning eller om det är service behov,
jag kommer under helgen att uppsöka någon urmakare och se vad är det som gäller, jag gillar klockan och om det går att få den att gå rätt med ruckning så behåller jag den, men har ingen lust att lägga ut ytterligare 5000 på service.
kan man se med timegrapher om det föreligger någon service behov samt var kan man göra det, kan man gå till närmaste urmakare eller måste det vara breitling butik??? bor söder om Stockholm om ni kan rekommendera någon urmakare:
tack
Du har köpt en 8 år gammal klocka och vill absolut inte behöva betala för service. Smart drag? Du låter inte direkt som en rolig köpare att ha att göra med.
 

oggemon

Omega
Jag respekterar ditt köp. Hoppas ruckningen löser problemet :) annars fundera på att serva den. Det kommer vara värt om du tycker om klockan!
 

spamb

Breitling
dessvärre gillar jag klockan väldigt mycket och ska kolla imorgon vad en service går på. hamnar man på 3-4t så tar jag det, men går det uppåt 7-8 så lämnar jag tillbaks den heller köper jag en klocka som är inte i behov av service och med all tillbehör för ca 25t
 

JohnDoe

Rolex
Tror du på fullt allvar att du hittar en för 25 som inte ska servas? Kan inte så mycket om just Breitling men en snabb googling visar att Chronomat Evolution var deras "flaggskeppsmodell" och den du köpt är troligtvis den modell som fanns mellan 2005-2007 (http://www.breitlingsource.com/watch_details/Chronomat_3.html). Dagens motsvarande modeller har listpriser på 70-80k och finns på uret.se runt 60-65k om det inte är ädelmetaller. Klockor som är i den pris/åldersklass du letar efter är med största sannolikhet inte servade. Är extremt sällan jag ser en nyservad beggad klocka på annons. Det är helt enkelt en dålig affär att serva en klocka innan du säljer den eftersom du ytterst sällan får igen pengarna för servicen. Så ska du köpa en beggad klocka och det inte står nyservad hos AD med garanti så måste du utgå från att den måste servas inom kort. Tänk på det som en bil.
 

Salle

Omega
har lämnat in den idag på klockmäster globen och hoppas det löser sig med en ruckning, ska passa och polera upp den samtidigt.
 

Salle

Omega
tror dem sa service går på ca 6000 kr. om klockan går bra så ruckar dem den endast, annars är det service som gäller och då ingår också polering
 

Salle

Omega
Nej. Det finns en tråd tidigare. Råkade ha två konto. fråga inte hur det vet inte jag själv. och är inloggad automatisk på spamb från jobbdator, måste ha haft nåt gammalt konto eller skapat nytt när jag inte kom ihåg mitt ordinarie login.:)
 

jabla

Sarlacc
Ja...

Det här måste vara ett av det kortsiktigaste köpen jag har hört om på länge. Köper en 7 år gammal klocka , blir chockerad att sen tappar 20 sek per dag trots att det står "okänd servicehistorik", är för snål att serva den men kan däremot tänka sig en polering.

Allt här låter så sjukt dumsnålt..
Posör? ;)
 

Salle

Omega
Ok nu är ni lite orättvisa som dömmer mig utan att veta allt. Om ni köper en klocka som ni ser endast på en enda bild. Där säljaren medvetet inte säger att länken är för kort. Att klockan behöver servas. Att nån har försökt slippa bort serienummer samt värst av allt att hella klockan har nån försökt polera själv så mer än halva klockan är matt istället för blank. Mig skulle det alldrig falla in att inte säga hela sanning när jag säljer nåt. Eller menar ni att ni säljer era klockor och och inte tar up allt och sedan skyller på att köparen ska räkna med sånt när dem köper en klocka som är gammal
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Ok nu är ni lite orättvisa som dömmer mig utan att veta allt. Om ni köper en klocka som ni ser endast på en enda bild. Där säljaren medvetet inte säger att länken är för kort. Att klockan behöver servas. Att nån har försökt slippa bort serienummer samt värst av allt att hella klockan har nån försökt polera själv så mer än halva klockan är matt istället för blank. Mig skulle det alldrig falla in att inte säga hela sanning när jag säljer nåt. Eller menar ni att ni säljer era klockor och och inte tar up allt och sedan skyller på att köparen ska räkna med sånt när dem köper en klocka som är gammal
Måste ha missat att du har nämnt detta? Tidigare klagade du väl bara på gången??

Om det är så illa. Lämna tillbaka den då?
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Ok nu är ni lite orättvisa som dömmer mig utan att veta allt. Om ni köper en klocka som ni ser endast på en enda bild. Där säljaren medvetet inte säger att länken är för kort. Att klockan behöver servas. Att nån har försökt slippa bort serienummer samt värst av allt att hella klockan har nån försökt polera själv så mer än halva klockan är matt istället för blank. Mig skulle det alldrig falla in att inte säga hela sanning när jag säljer nåt. Eller menar ni att ni säljer era klockor och och inte tar up allt och sedan skyller på att köparen ska räkna med sånt när dem köper en klocka som är gammal
Uppriktigt sagt verkar inte du vara den typ som ska köpa begagnat öht, åtminstone inte på nätet. Hur ska säljaren veta att länken är för kort för dig? Köper man begagnat gäller det att räkna länkbitarna på bilderna och är man osäker måste man fråga. Finns det inte dokumentation på service så är inte klockan servad. Polering och slitage av serienummer kan ingen bedömma utan bilder, lägg ut så kan vi hjälpa dig. Gillar du klockan så ge den en service, du hade i vilket fall som helst åkt på det förr eller senare. Om inte så sluta gnäll och skicka tillbaka den.
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Ok nu är ni lite orättvisa som dömmer mig utan att veta allt. Om ni köper en klocka som ni ser endast på en enda bild. Där säljaren medvetet inte säger att länken är för kort. Att klockan behöver servas. Att nån har försökt slippa bort serienummer samt värst av allt att hella klockan har nån försökt polera själv så mer än halva klockan är matt istället för blank. Mig skulle det alldrig falla in att inte säga hela sanning när jag säljer nåt. Eller menar ni att ni säljer era klockor och och inte tar up allt och sedan skyller på att köparen ska räkna med sånt när dem köper en klocka som är gammal
Att klockan behöver service låter ju som det minsta problemet :(
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du är ju helt otrolig @Salle
Du gnäller på att säljaren inte nämner de negativa sakerna som exempelvis om den behöver service sedan gör du exakt samma sak själv:
https://klocksnack.se/threads/breitling-colt-chronograph-a13035-automatic.44531/

Så nu när du vet, behöver den service? Är den fortfarande felpolerad? Är länken fortfarande för kort?

image.jpg
 

Salle

Omega
japp länken är komplett, tidhållningen står också där. sedan är det bara att ställa frågor, du är väl bara här för att hacka på andra medlemmar eller har jag fel
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
japp länken är komplett, tidhållningen står också där. sedan är det bara att ställa frågor, du är väl bara här för att hacka på andra medlemmar eller har jag fel
Nej, men du gnäller ju på att säljaren inte skriver de negativa sakerna sedan lägger du ut en klocka till försäljning och gör exakt samma sak, ganska komiskt.

Tidhållning och servicebehov är dessutom två helt olika saker.
 
Topp