• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har jag tänkt rätt? - Köpråd: Rolex Explorer 114270

Exian

Basic
Tjena Klocksnack,

Har länge varit en läsare men första gången jag gör ett inlägg!

Jag har i många år spanat efter min drömklocka, en Explorer 114270, och nu slog jag äntligen till!

Men jag kan inte skaka känslan att jag missat något.

Jag har kikat på Klocksnack, Chrono24, Blocket och Tradera länge och känner att jag har hyfsat koll på prisbilden. Men har beslutat mig för att jag helt enkelt har alldeles för dålig koll på att bedöma om en klocka är äkta eller ej för att våga köpa privat. Så beslutet landade på att köpa från en handlare.

Lättare sagt än gjort, men så dyker det upp en Explorer på Careofcarl. Jag har tidigare handlat därifrån, men då kläder, så tilliten finns. Och priset på 53 000 kr känns rimligt. Men nästan för billigt?
Ett års garanti, handlare och billigare än den billigaste i Europa på chrono24. Dessutom billigare än vad er brukar säljas för här på KS.
Missar jag något?
Borde inte Careofcarl vara dyr? Nästan överpriset?
(Bilder på annons nedan)

Klockan är köpt och ligger nu på posten för att hämtas. Har trots allt distansköpslagen i ryggen så om jag nu gjort bort mig kan jag alltid skicka tillbaka den.

Väldigt tacksam för svar,

Mvh
En lätt orolig första Rolex köpare

IMG_9523.png
IMG_9524.png

Tjena Klocksnack,

Har länge varit en läsare men första gången jag gör ett inlägg!

Jag har i många år spanat efter min drömklocka, en Explorer 114270, och nu slog jag äntligen till!

Men jag kan inte skaka känslan att jag missat något.

Jag har kikat på Klocksnack, Chrono24, Blocket och Tradera länge och känner att jag har hyfsat koll på prisbilden. Men har beslutat mig för att jag helt enkelt har alldeles för dålig koll på att bedöma om en klocka är äkta eller ej för att våga köpa privat. Så beslutet landade på att köpa från en handlare.

Lättare sagt än gjort, men så dyker det upp en Explorer på Careofcarl. Jag har tidigare handlat därifrån, men då kläder, så tilliten finns. Och priset på 53 000 kr känns rimligt. Men nästan för billigt?
Ett års garanti, handlare och billigare än den billigaste i Europa på chrono24. Dessutom billigare än vad er brukar säljas för här på KS.
Missar jag något?
Borde inte Careofcarl vara dyr? Nästan överpriset?
(Bilder på annons nedan)

Klockan är köpt och ligger nu på posten för att hämtas. Har trots allt distansköpslagen i ryggen så om jag nu gjort bort mig kan jag alltid skicka tillbaka den.

Väldigt tacksam för svar,

Mvh
En lätt orolig första Rolex köpare

IMG_9523.png
IMG_9524.png
Chrono24 tar ju en avgift när man handlar från dem så det blir alltid billigare när man går direkt till handlaren och oftast finns det också en del prutmån på utannonserade priser. Nu är det ju svårt att bedöma skicket på klockan du köpt men låter iaf som en bra deal, äkta lär den ju vara :)

Den är billig för den saknar cert, box och är 20 år gammal, så räkna med en service i närtid på runt 10k. Skicket drar nog också ner det. Verkar inte framgå när den fick service senast.
Jag förstår! Box och cert klarar jag mig utan, billigare inköp men lägre värde vid försäljning.

De flesta sålda för samma pengar verkar också var ospecifika på service.
Eller har jag gjort en dålig affär?
Väldigt mycket pengar för en klocka, som jag hade hoppats skulle stå sig i värde.

Jag förstår! Box och cert klarar jag mig utan, billigare inköp men lägre värde vid försäljning.

Väldigt mycket pengar för en klocka, som jag hade hoppats skulle stå sig i värde.
Med service, box och cert brukar priset vara närmare 60-63 så du har rätt i det.

Du svarar själv på din sista meningen, dvs lägre värde vid försäljning men du hoppas att den ska stå sig i värde. I och med att den saknar tillbehör och är ”watch only” drar det givetvis ner värdet vid försäljning. Om du dock behåller klockan och bär den (och så småningom servar den hos AD) så kommer du ha ett servicekort m.m. som stärker värdet. Oavsett tycker jag du ska räkna med en service i närtid på en 20 år gammal klocka så det inte kommer som en chock.

Tror du kan vara lugn. Om klockan går dåligt så kan du ju häva köpet eller be CoC att serva den åt dig. Om den funkar som den ska är det ju bara att budgetera för en eventuell service inom några år om den nu skulle börja gå dåligt. Beror ju också på om du tänkt ha denna länge eller sälja vidare i närtid. 10k tycker jag låter lite högt för service av en Explorer 1 (eller har priserna stuckit iväg så mycket?). Oavsett har du ju ett bra ingångsvärde för att kunna kosta på en service. Oservad --> något lägre försäljningsvärde, servad --> något högre försäljningsvärde men kostar dig förstås några tusenlappar :)

Edit: Vad gäller box och papper tycker jag det är rätt ointressant på en äldre klocka, bara klockan är bra och priset återspeglar vad den kommer med

Egentligen kan du ju ta den till en AD och bara be dem kolla det grundläggande. De ser säkerligen direkt om det är en franken eller ej.
Servicebehovet finns nog, men kanske inte helt avgörande i första skedet, den lär nog ticka på något år utan större bekymmer.

Med service, box och cert brukar priset vara närmare 60-63 så du har rätt i det.

Du svarar själv på din sista meningen, dvs lägre värde vid försäljning men du hoppas att den ska stå sig i värde. I och med att den saknar tillbehör och är ”watch only” drar det givetvis ner värdet vid försäljning. Om du dock behåller klockan och bär den (och så småningom servar den hos AD) så kommer du ha ett servicekort m.m. som stärker värdet. Oavsett tycker jag du ska räkna med en service i närtid på en 20 år gammal klocka så det inte kommer som en chock.
Fattar, absolut! Behövde bara få höra att jag inte gjort bort mig totalt!

Tror du kan vara lugn. Om klockan går dåligt så kan du ju häva köpet eller be CoC att serva den åt dig. Om den funkar som den ska är det ju bara att budgetera för en eventuell service inom några år om den nu skulle börja gå dåligt. Beror ju också på om du tänkt ha denna länge eller sälja vidare i närtid. 10k tycker jag låter lite högt för service av en Explorer 1 (eller har priserna stuckit iväg så mycket?). Oavsett har du ju ett bra ingångsvärde för att kunna kosta på en service. Oservad --> något lägre försäljningsvärde, servad --> något högre försäljningsvärde men kostar dig förstås några tusenlappar :)

Edit: Vad gäller box och papper tycker jag det är rätt ointressant på en äldre klocka, bara klockan är bra och priset återspeglar vad den kommer med
Stort tack för bra svar!

Har inte tänkt flippa den/sälja i närtid utan den är tänkt att behållas. Men hade ju såklart hoppats på att det skulle bli en plus/minus noll affär iaf om man kanske säljer den om 5-10 år.

Har tidigare bara ägt Seiko så detta var ett stort hopp, jag tror att jaguars behövde lite bekräftelse att jag gjort någorlunda rätt ☺️

Egentligen kan du ju ta den till en AD och bara be dem kolla det grundläggande. De ser säkerligen direkt om det är en franken eller ej.
Servicebehovet finns nog, men kanske inte helt avgörande i första skedet, den lär nog ticka på något år utan större bekymmer.
Ska man vara helt korrekt bör man väl snarare säga att vi inte vet om klockan blivit servad någon gång, den kan ju mycket väl ha det men att underlag på det saknas. Eller så är den helt oservad men tickar på ok. Vet inte hur CoC testar sina klockor men man får hoppas att de inte säljer klockor som går som en påse nötter heller... För det fall denna gör det är det ju som sagt bara att skicka tillbaka den.

Fattar, absolut! Behövde bara få höra att jag inte gjort bort mig totalt!
All in all, tycker inte du har gjort bort dig. Njut nu ordentligt av en fin klocka och släng upp lite bilder här på KS :D

Senast ändrad:
Bra tips! Tänker att jag gör det, trycktesta, ev. korta länk, och kolla hur den håller tiden!

Ska man vara helt korrekt bör man väl snarare säga att vi inte vet om klockan blivit servad någon gång, den kan ju mycket väl ha det men att underlag på det saknas. Eller så är den helt oservad men tickar på ok. Vet inte hur CoC testar sina klockor men man får hoppas att de inte säljer klockor som går som en påse nötter heller... I det fall denna gör det är det ju som sagt bara att skicka tillbaka den.

All in all, tycker inte du har gjort bort dig. Njut nu ordentligt av en fin klocka och släng upp lite bilder här på KS :D
Tänker att jag åker förbi en AD så får dem kika på hur den går och trycktesta den i samma veva.

Skönt att höra! Det ska jag se till att göra! 😄

Klokt skrivet 🙏🏻👊🏻. Viktigaste här är att tryck testa den så den klara vatten, en klocka skall du kunna vara i vatten med personligen tycker jag!

Senast ändrad:
Du har koll på det där med länkens längd? Dom skriver 17cm och med det antar jag handledsmåttet. Man får inte alla länkbitar den levererades med som ny alltså. Till mig hade den varit för liten. Länkbitar går förstås att fixa vid behov men det kan ta lite tid och plussar förstås på en slant.

Det första du bör göra är nog tvätta länken och klocka rejält, ser inte ut att vara gjort på ett tag :) Ingen kan se in i framtiden, om den håller värde eller inte eller om du får tillbaka pengarna för en service vid sälj vet ingen.

Att be om råd EFTER att man handlat känns lite risky. Farligt att stirra sig blind på några tusenlappar hit eller dit. Är du nöjd så är ju det huvudsaken, om inte, skicka tillbaka.

Ja, exakt. Är inte så mycket mer att orda om förrän du fått hem klockan och känt på den. Att kolla gången i timegrapher och trycktesta kan vilken kompetent urmakare som helst så att gå till AD är inget måste. Bara att returnera om det inte känns ”rätt” eller är några issues. Men känn på den i lugn och ro, allt nytt behöver lite att ”växa” på en. Du har ju 14 dagars returrätt.

Personligen hade jag varit mer intresserad av i vilket skick klockan faktiskt är kosmetiskt när du kan syna den.
3/5 kan,beroende på vem som gör bedömningen och vilka referensramar denne har,vara allt från åkt kana på asfalt och därefter riktigt fulpolerad till använd en handfull gånger och nära nyskick.

Service är,som redan nämnts,något du helt enkelt får räkna med på en begagnad klocka utanför garantipensionen. Garantiperioden ska det givetvis stå.

Har du tur tickar den på i tjugo år till utan problem. Otur så stannar den dag 15.
Vad CoC har för (lagliga) åtaganden efter ångerrätten gått ut vet jag inte. Kan man kanske,likt en bil,åberopa konsumentköplagen?

Hursomhelst hoppas jag du blir riktigt nöjd och att klockan är bättre än vad du/vi spekulerar i.
Och som redan sagts.
Är den inte det,Returnera

Personligen hade jag varit mer intresserad av i vilket skick klockan faktiskt är kosmetiskt när du kan syna den.
3/5 kan,beroende på vem som gör bedömningen och vilka referensramar denne har,vara allt från åkt kana på asfalt och därefter riktigt fulpolerad till använd en handfull gånger och nära nyskick.

Service är,som redan nämnts,något du helt enkelt får räkna med på en begagnad klocka utanför garantipensionen. Garantiperioden ska det givetvis stå.

Har du tur tickar den på i tjugo år till utan problem. Otur så stannar den dag 15.
Vad CoC har för (lagliga) åtaganden efter ångerrätten gått ut vet jag inte. Kan man kanske,likt en bil,åberopa konsumentköplagen?

Hursomhelst hoppas jag du blir riktigt nöjd och att klockan är bättre än vad du/vi spekulerar i.
Och som redan sagts.
Är den inte det,Returnera
Exakt. Reklamationsrätt enligt konsumentköplagen gäller i tre år oavsett om varan är begagnad eller ej, men som fel räknas att varan avviker från avtalet (eller bl.a. i övrigt avviker från köparens befogade förväntningar). Det gör i praktiken att man bara kan reklamera fel som man inte ska behöva räkna med att en 20 år gammal klocka kan ha. Allt som säljaren upplyser om räknas vidare inte som fel.

Ett ok pris. Du har trots allt returrätt enligt distansavtalslagen. Chrono24 tycker jag inte att går att ha som referens prismässigt. Priserna där ligger högre iom deras avgifter. Grattis till första Rolexen!

Sedan gissar jag att @CareOfCarl inte skickar en Rolex som stannar efter ett halvår till Rolex för fix utan skickar den till en oberoende urmakare. Det kan man ju tycka vad man vill om i så fall, men att jämföra en ”ettårsgsranti” med en fabriksservad klocka blir en tokig jämförelse. En fabriksservad Rolex lämnar verkstaden i princip ”som ny” invändigt.

Att be om råd EFTER att man handlat känns lite risky. Farligt att stirra sig blind på några tusenlappar hit eller dit. Är du nöjd så är ju det huvudsaken, om inte, skicka tillbaka.
Jo absolut, men jag har ju 14 dagar på mig att skicka tillbaka den. Och man måste ju ta hem den för att kunna bedöma skicket 😉

Klockan uthämtad så här kommer en liten update:

först och främst, sjukt nöjd med modellen!

Anmärkningar på klockan dock:
-Två väldigt små repor på glaset och lite dings i kanterna på glaset
-Lite repor på samtliga bandhorn
-En länkbit saknas närmast spännet spännet (ny från AD kostar 2500 kr)
-Polerad
-Ser ut som en klämd bit smuts eller packning (vid glaset) dock trycktestad och tät.
-Länken är bara 17 cm, inga ytligare länkbitar följde med. (Passar dock min handled helt perfekt)

Var förbi AD med den och testade gångtiden samt trycktesta, 13 sekunder för långsam per dygn. Så enligt dem bör den få en service. Kostnad på 9,5k.

Överlag, jag kan leva med dem skador som finns. Älskar modellen så de där känner jag att jag hittat rätt.
Om jag behåller den, bör man försöka kräva någon reduktion på priset för den saknade länkbiten, bristande beskrivning?

Känner jag att klockan är värd pengarna? 🤔

Om jag skippar service, men ändå lämnar in den till AD för att få ett prisförslag (500 kr) och att dem då öppnar upp den. På så sätt säkerställa att inget är helgalet i urverket (typ rost/större skada) och sen skippa själva service samt leva med den saknade länkbiten. Då har jag en klocka som jag gillar för ett bra pris, men som går lite utanför toleransen.

Kör jag en service plus länkbit är jag upp i 65k, lite dyrt kanske med tanke på skicket och avsaknad av box/cert.

Om jag skulle returnera den, vart rekommenderar ni att köpa en likadan istället? Olika AD’s har pre-owned, men aldrig lyckats fånga en 114270.

Intresserad av att höra vad ni andra hade gjort!

(Kan ta fler bilder imorn på skadorn, behövde springa till jobbet så han bara med denna)
IMG_9571.jpeg

-Polerad
-Ser ut som en klämd bit smuts eller packning (vid glaset) dock trycktestad och tät.
-Länken är bara 17 cm, inga ytligare länkbitar följde med. (Passar dock min handled helt perfekt)

Var förbi AD med den och testade gångtiden samt trycktesta, 13 sekunder för långsam per dygn. Så enligt dem bör den få en service. Kostnad på 9,5k.

Överlag, jag kan leva med dem skador som finns. Älskar modellen så de där känner jag att jag hittat rätt.
Om jag behåller den, bör man försöka kräva någon reduktion på priset för den saknade länkbiten, bristande beskrivning?

Om jag skippar service, men ändå lämnar in den till AD för att få ett prisförslag (500 kr) och att dem då öppnar upp den. På så sätt säkerställa att inget är helgalet i urverket (typ rost/större skada) och sen skippa själva service samt leva med den saknade länkbiten. Då har jag en klocka som jag gillar för ett bra pris, men som går lite utanför toleransen.

Kör jag en service plus länkbit är jag upp i 65k, lite dyrt kanske med tanke på skicket och avsaknad av box/cert.

Om jag skulle returnera den, vart rekommenderar ni att köpa en likadan istället? Olika AD’s har pre-owned, men aldrig lyckats fånga en 114270.

(Kan ta fler bilder imorn på skadorn, behövde springa till jobbet så han bara med denna)
IMG_9571.jpeg
Med tanke på hur nojig du låter tycker jag personligen att du ska skicka tillbaka den och därefter öppna lädret lite till och köpa en här på KS. @aleks bl.a lär väl ha en hel flock tillgängligt?

-Polerad

IMG_9571.jpeg
Läste inte allt men jag hade aldrig accepterat:
  • Två väldigt små repor på glaset och lite dings i kanterna på glaset
  • 13 sekunder för långsam per dygn
Om det inte stod i annonsen innan jag tryckte köp.

Saknas det verkligen bara en länkbit?
Sen skriver du "om jag skippar service". Nej aldrig. Varför då?! Den där behöver omvårdnad direkt.

Skicka tillbaka och lägg lite mer deg så du kan sova gott om natten.

Tillbaka
Topp