• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har jag tänkt rätt? - Köpråd: Rolex Explorer 114270

Klockan uthämtad så här kommer en liten update:

först och främst, sjukt nöjd med modellen!

Anmärkningar på klockan dock:
-Två väldigt små repor på glaset och lite dings i kanterna på glaset
-Lite repor på samtliga bandhorn
-En länkbit saknas närmast spännet spännet (ny från AD kostar 2500 kr)
-Polerad
-Ser ut som en klämd bit smuts eller packning (vid glaset) dock trycktestad och tät.
-Länken är bara 17 cm, inga ytligare länkbitar följde med. (Passar dock min handled helt perfekt)

Var förbi AD med den och testade gångtiden samt trycktesta, 13 sekunder för långsam per dygn. Så enligt dem bör den få en service. Kostnad på 9,5k.

Överlag, jag kan leva med dem skador som finns. Älskar modellen så de där känner jag att jag hittat rätt.
Om jag behåller den, bör man försöka kräva någon reduktion på priset för den saknade länkbiten, bristande beskrivning?

Känner jag att klockan är värd pengarna? 🤔

Om jag skippar service, men ändå lämnar in den till AD för att få ett prisförslag (500 kr) och att dem då öppnar upp den. På så sätt säkerställa att inget är helgalet i urverket (typ rost/större skada) och sen skippa själva service samt leva med den saknade länkbiten. Då har jag en klocka som jag gillar för ett bra pris, men som går lite utanför toleransen.

Kör jag en service plus länkbit är jag upp i 65k, lite dyrt kanske med tanke på skicket och avsaknad av box/cert.

Om jag skulle returnera den, vart rekommenderar ni att köpa en likadan istället? Olika AD’s har pre-owned, men aldrig lyckats fånga en 114270.

Intresserad av att höra vad ni andra hade gjort!

(Kan ta fler bilder imorn på skadorn, behövde springa till jobbet så han bara med denna)
IMG_9571.jpeg
Tack för en update!

Det var som jag misstänkte servicebehov och kostnad på 10k. Utifrån det du beskriver hade jag ärligt talat returnerat klockan. Skicket, avsaknad av tillbehör, en länk kort, och servicebehov, det gör det inte så prisvärt i mina ögon.

Jag brukar resonera som så att ibland är det ekonomisk smartare alternativet att faktiskt spara och gå upp en prisnivå än att köpa det billigare, särskilt om du får cert, box, service m.m. Jag har sett 114270 som säljs på forumet för 60k som haft just det, men ja de dyker inte upp jätteofta och man får vara snabb.

Utöver det skulle jag rekommendera dig att kolla in handlare som Stories of Time och 777Chronos som brukar annonsera här.

Lämna tillbaka! Lägg till några få k och köp en fin här på forumet istället. :) (Jag hade aldrig accepterat de bristerna du beskriver)

Med tanke på hur nojig du låter tycker jag personligen att du ska skicka tillbaka den och därefter öppna lädret lite till och köpa en här på KS. @aleks bl.a lär väl ha en hel flock tillgängligt?
Överväger det absolut! Flera som skriver returnera men inte så många tips på alternativa köp. Vågar inte riktigt bara ta en godtycklig Blocket annons.

Så alla rimliga alternativ mottages gärna!

Överväger det absolut! Flera som skriver returnera men inte så många tips på alternativa köp. Vågar inte riktigt bara ta en godtycklig Blocket annons.

Det kryllar av seriösa handlare här på ks. Börja att kolla med @Aquaracer2 och @aleks
Jag är övertygad om att de kan lösa det du efterfrågar

Kolla med @aleks här på forumet. Ha koll på Köp- och säljtråden. De dyker upp förhållandevis ofta. Ett generellt tips är att inte ha för bråttom. Man kan visserligen hamna i fällan att för evigt jaga det perfekta exemplaret, men skulle ha lite is i magen om jag var du.

Har du så bråttom att det är bättre att hålla ett dålig ex än att hitta ett bra ex?
Jag lovar att du överlever utan Rolex i ett par veckor.

Men som andra sagt, kolla med @aleks eller @Aquaracer2 https://storiesoftime.se/
Men de har mer än som hinner dyka upp på hemsidan.

Grabbar @aleks @Aquaracer2 ni kan väl läsa igenom tråden och hjälpa Exian här.

Sedan gissar jag att @CareOfCarl inte skickar en Rolex som stannar efter ett halvår till Rolex för fix utan skickar den till en oberoende urmakare. Det kan man ju tycka vad man vill om i så fall, men att jämföra en ”ettårsgsranti” med en fabriksservad klocka blir en tokig jämförelse. En fabriksservad Rolex lämnar verkstaden i princip ”som ny” invändigt.

Med tanke på att den går -13 sek, har jag svårt att tro att en urmakare har rört den innan den gick till köparen.

Håller med @Fixxxer. Om du väljer att behålla klockan så vore det bäst att serva klockan. Skippar du service kanske du får betala 15-20k istället när klockan väl stannar. @Exian

Det finns ofta en anledning till varför priset är lågt/lägre än genomsnitt.
Är det dessutom en näringsidkare som säljer är ännu mer troligt att prylen inte är i toppskick.

Nu vet iallafall jag vad CoC bedömer som 3/5.
Helt riktigt, men visst hade man hoppats att de inte sålt en Rolex som gick så dåligt utan att anmärka på det...

Helt riktigt, men visst hade man hoppats att de inte sålt en Rolex som gick så dåligt utan att anmärka på det...
Har de ens kontrollerat någon gångavvikelse?
Okulärbesiktning av yttre skick och att visarna rör på sig är ofta allt man gjort vid förfrågan.
Därav tex Kaplans kommentar att alla klockor äldre än 5år kan vara i behov av service och något man bör ta med i beräkningen vid bud.

Har de ens kontrollerat någon gångavvikelse?
Okulärbesiktning av yttre skick och att visarna rör på sig är ofta allt man gjort vid förfrågan.
Därav tex Kaplans kommentar att alla klockor äldre än 5år kan vara i behov av service och något man bör ta med i beräkningen vid bud.
Tråkigt att CoC inte lagt ner energi på att rengöra klockan. Sedan tycker jag absolut att de kan skriva något i stil med det som Kaplans skriver trots att det visade sig att många här var inne på rätt spår. Klockan behöver en service.

Klockan uthämtad så här kommer en liten update:

först och främst, sjukt nöjd med modellen!

Anmärkningar på klockan dock:
-Två väldigt små repor på glaset och lite dings i kanterna på glaset
-Lite repor på samtliga bandhorn
-En länkbit saknas närmast spännet spännet (ny från AD kostar 2500 kr)
-Polerad
-Ser ut som en klämd bit smuts eller packning (vid glaset) dock trycktestad och tät.
-Länken är bara 17 cm, inga ytligare länkbitar följde med. (Passar dock min handled helt perfekt)

Var förbi AD med den och testade gångtiden samt trycktesta, 13 sekunder för långsam per dygn. Så enligt dem bör den få en service. Kostnad på 9,5k.

Överlag, jag kan leva med dem skador som finns. Älskar modellen så de där känner jag att jag hittat rätt.
Om jag behåller den, bör man försöka kräva någon reduktion på priset för den saknade länkbiten, bristande beskrivning?

Känner jag att klockan är värd pengarna? 🤔

Om jag skippar service, men ändå lämnar in den till AD för att få ett prisförslag (500 kr) och att dem då öppnar upp den. På så sätt säkerställa att inget är helgalet i urverket (typ rost/större skada) och sen skippa själva service samt leva med den saknade länkbiten. Då har jag en klocka som jag gillar för ett bra pris, men som går lite utanför toleransen.

Kör jag en service plus länkbit är jag upp i 65k, lite dyrt kanske med tanke på skicket och avsaknad av box/cert.

Om jag skulle returnera den, vart rekommenderar ni att köpa en likadan istället? Olika AD’s har pre-owned, men aldrig lyckats fånga en 114270.

Intresserad av att höra vad ni andra hade gjort!

(Kan ta fler bilder imorn på skadorn, behövde springa till jobbet så han bara med denna)
IMG_9571.jpeg
Känns givet att man i all iver gärna vill förbise ev ”mindre avvikelser”. Men jag skulle reklamerat köpet och kollat @Stories of Time för ett bättre ex. Bättre att lägga några tusenlappar mer nu och få peace of mind. Många här inkl mig själv som handlat från @aleks och @Aquaracer2 och är riktigt nöjda.

@Exian, jag köpte nyligen en Rolex 16600 (Sea dweller) från Stories of time via @aleks som kontaktperson. Klockan var annonserad som ”mint” och den såg helt ny ut. Inte så mycket som ett enda märke på den. Klockan var genomgången av dem, trycktestad och gick lite snabbt men väldigt jämnt (samma avvikelse varje dag), bra amplitud och nästan ingen beat error.

I mitt fall var klockan från 2008 utan service så jag kommer serva den för att säkra bra gång i flera år även om det kanske inte är akut.

Avseende service så är det en grundservice som kostar ca 9000kr. Du nämner att glaset är lite skadat. Det kan innebära att du åker på att byta glaset för att de ska kunna säkra att den klarar trycktestet. Det blir en slant extra. Även inuti klockan kan du ha otur att behöva byta extra delar. Har du riktig otur har rotorn varit lös/glapp och repat delar urverket.
Lämnar du in den på servicekontroll så gör urmakarna en bedömning kring vad som ev behöver åtgärdas utöver det som ingår i servicen.

Jag har nyligen kollat med både Nymans och Engströms. Båda uppgav att de hade 10-12 veckors väntetid efter godkänd service-offert.
Just väntetiden för service kan vara värd att tänka på när du köper en klocka. Är ju kul att kunna använda klockan man precis köpt och inte vänta ett kvartal.

Med det sagt så gillar du just den klockan du fått tag på så är det ju bara att få den servad när du känner att det passar. Efter det har du ju 2 års garanti om du använder Rolex AD och inga tvivel kring äkthet.

Senast ändrad:
@Exian, jag köpte nyligen en Rolex 16600 (Sea dweller) från Stories of time via @aleks som kontaktperson. Klockan var annonserad som ”mint” och den såg helt ny ut. Inte så mycket som ett enda märke på den. Klockan var genomgången av dem, trycktestad och gick lite snabbt men väldigt jämnt (samma avvikelse varje dag), bra amplitud och nästan ingen beat error.

I mitt fall var klockan från 2008 utan service så jag kommer serva den för att säkra bra gång i flera år även om det kanske inte är akut.

Avseende service så är det en grundservice som kostar ca 9000kr. Du nämner att glaset är lite skadat. Det kan innebära att du åker på att byta glaset för att de ska kunna säkra att den klarar trycktestet. Det blir en slant extra. Även inuti klockan kan du ha otur att behöva byta extra delar. Har du riktig otur har rotorn varit lös/glapp och repat delar urverket.
Lämnar du in den på servicekontroll så gör urmakarna en bedömning kring vad som ev behöver åtgärdas utöver det som ingår i servicen.

Jag har nyligen kollat med både Nymans och Bergströms. Båda uppgav att de hade 10-12 veckors väntetid efter godkänd service-offert.
Just väntetiden för service kan vara värd att tänka på när du köper en klocka. Är ju kul att kunna använda klockan man precis köpt och inte vänta ett kvartal.

Med det sagt så gillar du just den klockan du fått tag på så är det ju bara att få den servad när du känner att det passar. Efter det har du ju 2 års garanti om du använder Rolex AD och inga tvivel kring äkthet.

10-12 veckors väntetid? Galet! Vilken Bergströms syftar du på?
Lämnade in min 16200 på service hos Bergströms (Gbg) förra veckan och fick 4-6 veckor.

Av egen erfarenhet vet jag att Care of Carl är helt oresonliga att ha att göra med. Det är som att prata med en vägg. Noll förståelse. Jag blev pålurad en PO som inte alls var som beskriven på hemsidan, men att försöka få ekonomisk kompensation i efterhand var som att be om en njure. Skicka tillbaka och handla aldrig av CoC igen. Det var åtminstone min lärdom. Rufflare.

Det enda rimliga alternativet är att du faktiskt köper vad du har råd med, för det är uppenbarligen vad som ställer till det hela. Spara och gör ett tryggare köp på annat håll. Och be om råd innan nästa gång ;)
// Lycka till med vad du än gör

Kanske lika bra att växla upp till en nästan ny Explorer för typ 70.000kr och få ett bekymmersfritt ägande i 10 år?

Om det inte är så att det är just 114270 du vill ha?

Tillbaka
Topp