• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har känt ett stort stort sug efter en Panerai!

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Äsch, lite trådkapning så här en lördagsnatten får man väl tåla...

Back to topic, så är även jag lite småsugen på en Panerai, men har allt för dålig koll på vad man ska kolla på...
 

Vesper

Rolex
Äsch, lite trådkapning så här en lördagsnatten får man väl tåla...

Back to topic, så är även jag lite småsugen på en Panerai, men har allt för dålig koll på vad man ska kolla på...
Du är inte ensam :) blir det inte en det här året så blir det i början av nästa antagligen en 510 eller 511 men kan tänka mig att det kommer fler schyssta micro rotor automater vad det lider. Så det är svårt att välja köpa snart eller vänta till efter Basel.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
111 är den klassiska Panerai modellen som aldrig kan vara fel.
Men personligen gillar jag inhouse verk så när de släppte 510 så slog jag till.
510 är egentligen en "uppdaterad" 111 med ett inhouse handjagat 8 dagars verk istället för ett upphottat ETA 6497 urverk som sitter i 111.
Men en 111 är som sagt alltid rätt, kolla även på 512 om du skräms av 44mm då den "bara" är 42mm. Också den med ett nytt inhouse verk.
Min 510 på ett JV armband:
image.jpg
 

calzone

Vacheron
Är Panerai klockor svårsålda på beg marknaden?
Inte direkt! Visst marknaden för Panerai är inte så stor i Sverige. Men har du ett fint exemplar så e de bara att vänta, rätt va de är så kommer en Panerai nörd som är ute efter just den modellen du säljer. Ja skulle lätt kunnat få 35k för min Pam 183 med lite is i magen, men eftersom ja e rastlös har ja sänkt den under marknadspris o då öppnas ju marknaden för en helt annan grupp kanske ngn som dig som ska tjacka sin första Panna ;)
 

V

Cartier
Finns det Radiomir som är 40mm med datum, subsekund och sandwich-dial? Har försökt hitta men inte lyckats.

Alternativt 42mm...gör inte det minsta om det är ETA, snarare att föredra.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Finns det Radiomir som är 40mm med datum, subsekund och sandwich-dial? Har försökt hitta men inte lyckats.

Alternativt 42mm...gör inte det minsta om det är ETA, snarare att föredra.
Om du inte gjort det än...gå in på Panerais hemsida. Där kan du ange i stort sett alla sökkriterier du frågar efter och se vad som finns att köpa nytt.
 
  • Like
Reactions: V

V

Cartier
Har en 392 sedan 2012. 42mm är kanske som att svära i kyrkan men älskar den klockan. Kan väl kallas en instegsklocka den med.
Bilder tack :)
Jag har mer och mer börjat sukta efter Radiomir-modellerna men tycker tvärtemot vad jag antar de flesta andra att den estetiskt kommer mer till sin rätt som 40/42mm.
 
Min personliga favorit, som är aningen nättare i storleken med en bättre formad boett (I mitt tycke) är PAM 512
Manuellt verk, 1950-Case och subsekund!
 
  • Like
Reactions: Kim

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Jag var väldigt sugen på Panerai ett tag, tills jag provade några olika modeller.
Många gillar dessa klumpar men jag fattar nog inte riktigt grejen, tycker att det är rätt så tråkiga ur lite som att kolla på en svartvit Bergmanfilm, du vet att det är kvalitet men du kan inte riktigt ta det till dig;)
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Glömde säga att att köpa en Panerai är bara början.
Nästa steg är alla fantastiska armband som det går att klä upp (eller ner) den i.
Finns nog inget klockmärke som det finns så många tillverkare av armband till.
Ljust armband till sommaren, vintage ammo till ledig klädsel, croc till lite mer dressad, gummi till bad och lek osv.
Här på Risti är en bra början, men finns så mycket mer:
http://www.network54.com/Forum/674579/
 

Kim

Panerai
Sandwich or Sausage?

En rätt avgörande fråga om du ska Panerai. Man får prova sig fram till vad man föredrar....
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tjena

Det absolut bästa är att prova om (om du har möjlighet) för de sitter olika på armen.

Exv 312,320,321,351,359 som huserar P.9000 urverket sitter mer på armen än runt så att säga då boetten är utformad på annat sätt än den boett som sitter på en 47mm 422 med manuellt mekaniskt urverk som jag upplever är mer följsamt.

Jag slår ett slag för 359:an om du skall kolla in 44mm, jag hade en sådan innan min 422. Min kompis som köpte min 359 var på besök i förra veckan och jag kände direkt .... den är riktigt snygg :).

351 är läcker med
 

Andersml

Audemars
2-Faktor
Min 005 med läderarmband från Europelli.com som gör fina armband. Panerai är kul för man kan så lätt byta band och utseende. Jag suktar även efter en 422 som jag tycker är grymt snygg!
image.jpg
 
Topp