• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har lite svårt att bestämma mig (Sinn vs Longines vs ?)

Rymdkatten

Silver
2-Faktor
Är rätt så säker på att nästa klocka blir en Sinn 356 Sa eller en Longines Avigation Big Eye. Båda har sina för- och nackdelar, enligt mig iaf.

52581053_2241296792582999_668329956735975424_o.jpg

LONGINES_AVIGATION_DIAL_7.jpg

Sinn 356 Sa har bra storlek (38,5mm), men är lite tjock (15 mm). Egentligen föredrar jag den med plexi (dvs utan Sa i namnet), men jag gillar att Sa-versionen är polerad och ngt tunnare än plexi (0,5mm). Så för att få den polerade versionen får jag betala ganska mycket premium, 2500 euro vs 1800 euro. Tyvärr kan man inte få polerad + plexi.

Longines Avigation Big Eye är lite större (41mm), men är lite tunnare (14,5mm). Jag tycker den är riktigt snygg, men jag har läst att folk inte gillar att bandhornen inte "kramar" handleden och därmed upplevs sitta lite högt.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att testa dem här nere i Skåne (kanske Longinesen finns i Malmö, men Sinnen blir nog svår).

Vilken hade ni valt, och varför? Det är många Sinnister här inne så svaret är kanske redan givet. Någon som testat båda kanske? Eller har ni några andra förslag på liknande klockor? För enkelhetens skull kan vi hålla oss till nya klockor och under 40k.

Är rätt så säker på att nästa klocka blir en Sinn 356 Sa eller en Longines Avigation Big Eye. Båda har sina för- och nackdelar, enligt mig iaf.

Sinn 356 Sa har bra storlek (38,5mm), men är lite tjock (15 mm). Egentligen föredrar jag den med plexi (dvs utan Sa i namnet), men jag gillar att Sa-versionen är polerad och ngt tunnare än plexi (0,5mm). Så för att få den polerade versionen får jag betala ganska mycket premium, 2500 euro vs 1800 euro. Tyvärr kan man inte få polerad + plexi.

Longines Avigation Big Eye är lite större (41mm), men är lite tunnare (14,5mm). Jag tycker den är riktigt snygg, men jag har läst att folk inte gillar att bandhornen inte "kramar" handleden och därmed upplevs sitta lite högt.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att testa dem här nere i Skåne (kanske Longinesen finns i Malmö, men Sinnen blir nog svår).

Vilken hade ni valt, och varför? Det är många Sinnister här inne så svaret är kanske redan givet. Någon som testat båda kanske? Eller har ni några andra förslag på liknande klockor? För enkelhetens skull kan vi hålla oss till nya klockor och under 40k.

Du har ju även 358 som iofs kostar någon tusenlapp ytterligare, men med mått som bättre överensstämmer Longines i fråga om proportioner, 41mm x 15mm.

En stor fördel för Sinn är vattenresistens med 10Bar mot 3Bar. Longines har väl ett mer avancerat urverk med kolumnhjul och bättre gångreserv som de benämner L688.2, framtaget och producerat av ETA. Sinn har ett SW500/356 eller Valjoux7750/358 som båda kostar 360€ att serva, +50€ i frakt.

Båda är riktiga bandmonster som du lär kunna prova en hel del band och länkar på. Fördelen med 356/8 är att du även har två stycken länkar från Sinn att välja på. Många klarar ju inte av att leva utan datum på sin klocka och med Sinn får du både dag och datum. Personligen tilltalar Longines tavellayout mig mer.

Så i slutändan handlar det om en kombination av estetik och funktionalitet. Föredrar du Sinnens utseende samt är en person som vill ha datum på klockan känns det som en no brainer. Om du däremot tycker att Longines är en vackrare klocka, kan leva med 3Bar och utan länk, (eller leta upp en gammal BoR-länk), så känns Longines som vinnaren.

Vet inte om det blev så mycket klarare nu :)

Sinn:en ser lite plottrigare (men också coolare) ut men har snyggare tryckknappar än Longinen. 38,5 är väl egentligen den perfekta storleken men kan kanske bli för litet när det är så mycket på tavlan som på Sinn:en....??
Svårt val!! Men köper du beg gör du nog ingen större förlust om du inte skulle bli nöjd o vill byta/sälja!
(Inte mycket hjälp jag kunde bidra med inser jag själv nu...)

Du har ju även 358 som iofs kostar någon tusenlapp ytterligare, men med mått som bättre överensstämmer Longines i fråga om proportioner, 41mm x 15mm.

En stor fördel för Sinn är vattenresistens med 10Bar mot 3Bar. Longines har väl ett mer avancerat urverk med kolumnhjul och bättre gångreserv som de benämner L688.2, framtaget och producerat av ETA. Sinn har ett SW500/356 eller Valjoux7750/358 som båda kostar 360€ att serva, +50€ i frakt.

Båda är riktiga bandmonster som du lär kunna prova en hel del band och länkar på. Fördelen med 356/8 är att du även har två stycken länkar från Sinn att välja på. Många klarar ju inte av att leva utan datum på sin klocka och med Sinn får du både dag och datum. Personligen tilltalar Longines tavellayout mig mer.

Så i slutändan handlar det om en kombination av estetik och funktionalitet. Föredrar du Sinnens utseende samt är en person som vill ha datum på klockan känns det som en no brainer. Om du däremot tycker att Longines är en vackrare klocka, kan leva med 3Bar och utan länk, (eller leta upp en gammal BoR-länk), så känns Longines som vinnaren.

Vet inte om det blev så mycket klarare nu :)

Tack för din input! Lite klokare blev jag allt!

Du har rätt ang 356/358 ang länk. Även om jag sällan kör med länk köper jag det alltid när det finns. Det är ett minus för Longinesen, helt klart. Inget jag lägger någon större vikt vid dock.

358 tycker jag blir lite för stor. Jag brukar hålla mig till 40mm eller mindre, men en pilotklocka är ok om den är lite större IMHO, så därför känns 41mm ok för Longinesen. 42mm kanske hade gått, men får nog försöka testa en sådan IRL i så fall.

Dag/datum bryr jag mig inte om. Jag har inga winders och byter klocka ofta (typ varje dag) så jag orkar aldrig ställa in dag/datum så det är ett plus faktiskt om den inte har dag/datum. Inget jag lägger någon större vikt vid dock.

Tack för din input! Lite klokare blev jag allt!

Du har rätt ang 356/358 ang länk. Även om jag sällan kör med länk köper jag det alltid när det finns. Det är ett minus för Longinesen, helt klart. Inget jag lägger någon större vikt vid dock.

358 tycker jag blir lite för stor. Jag brukar hålla mig till 40mm eller mindre, men en pilotklocka är ok om den är lite större IMHO, så därför känns 41mm ok för Longinesen. 42mm kanske hade gått, men får nog försöka testa en sådan IRL i så fall.

Dag/datum bryr jag mig inte om. Jag har inga winders och byter klocka ofta (typ varje dag) så jag orkar aldrig ställa in dag/datum så det är ett plus faktiskt om den inte har dag/datum. Inget jag lägger någon större vikt vid dock.

Då låter som att Longines blir helt rätt om du kan leva med 3Bar. Jaga en vintagelänk som passar kan ju bli ett roligt projekt :)

Rent visuellt är enligt mig Sinn snyggare samt att jag tycker det är ett intressantare märke än Longines, men det är bara min åsikt och inget objektivt.
Men ska man försöka se det objektivt kan jag inte utse en vinnare. Länk, datum, storlek osv. är upp till var och en vad man föredrar, vad jag lite kort kunde läsa mig till har de ganska snarlika verk så du får i stort lika mycket för pengarna där. Möjligen skulle det vara vattenresistens på 10 respektive 3 som talar till Sinn:s fördel. Om det sedan är viktigt för dig är en annan fråga.
Men vilken du än väljer ser båda ut att vara trevliga klockor.

Tyvärr är det ju så att du kommer nog inte kunna svara helt på frågan utan att testa iaf någon av dem. Bilder är ju aldrig samma sak som att se ett ur irl.
Jag tycker du ska leta upp någon AD som har Longines i Skåne och kika in där innan du går vidare.
Håller med följande om att i stort så är det utseende och vattenresistens som är skillnaden.
Avstår från att delge mina personliga åsikter i frågan ;)

Jag har ännu inte sett en Longines jag gillar. Av den anledningen och att jag gillar Sinn och dess korta men trevliga historia, så väljer jag tysken.
Nya klockor under 40? Får man inte en IWC-flygare från gråis för de pengarna?

Skulle valt Longines Big Eye, just på grund av tavellayouten där jag gillar den stora subtavlan för kronografminuter, samt att den saknar datum, vilket ger mer vintagekänsla för mig. Sen är som ovannämnt urverket i Longinesen snäppet bättre, vilket alltid är trevligt. :)

Jag hade valt Sinn, testade, den när jag var hos Sinn i Frankfurt och den klockan är riktigt bra. Sinn har en annan känsla på armen än Longines enligt mig.

De jag blev mest sugen på där var 356 SA och EZM3. Så jag tycker absolut Sinn.

Min första riktiga klocka var en Longines. Provade en hel del klockor innan jag valde den (främst Longines, Oris & Tag Heuer) just för att jag tyckte den var snygg, hade Column wheel och satt riktigt bekvämt på armen. Det stora minuset för mig var just 3 bar, och med två barn så kan man känna sej lite lugnare om man vet att klockan klarar av ett bad eller att man kan skölja av den under kranen.. Hade den haft 10 bar så hade jag kanske varit OWG.

Du väljer mellan två fina klockor! Jag skulle nog luta mot Sinn eftersom jag föredrar dess pushers och visare. (Vidare är ju mer vattenskydd alltid bättre även om det i praktiken inte lär spela någon roll.) Å andra sidan är jag generellt svag för Sinn, så jag är fel person att svara ;)

Även om modellerna är ganska snarlika rakt framifrån, misstänker jag att de kan upplevas mer olika IRL pga olika proportioner, men det är Du säkert redan klar på.

Båda är fina. Jag skulle valt Longines. Den har ett lite roligare urverk, men det klart tyngsta skälet är att jag tycker att den är väldigt snygg. Longines har verkligen lyckats med den modellen.

Innan jag drar fram kortet skulle jag dock överväga ett tredje alternativ. En beg IWC 3706. Den första, billigaste och minsta (i storlek, 39mm) i raden av IWCs klassiska Fliegerkronograf serie. Jag har en sådan och den får väldigt mycket handledstid. Som beg är den väldigt prisvärd.

Kolla in mer här:

https://www.ablogtowatch.com/no-longer-made-iwc-pilots-watch-chronograph-ref-3706/

42368C55-FAA9-4FD4-8EE2-BD64C4796C17.jpeg

356 Sa är kanske tunnare på pappret men boetten i sig är tjockare eftersom den har öppet baklock där man kan se urverket. Jag upplever plexi-versionen som tunnare i verkligheten. Jag tror det är själva glaset som gör att den blir högre på pappret. Rätt mig om jag har fel @Clark Kent

Jag går mot strömmen lite och säger Longines. Dels tycker jag att knapparna är mer klassiska och påminner om tidiga kronografer, vilket tilltalar mig. Vidare tycker jag sub-tavlorna är bättre placerade. Trots att både Sinn och IWC är fina och har day/date-visning föredrar jag avskalade kronografer, tavlan blir renare och känns mer kompromisslös.

Tyvärr är det ju så att du kommer nog inte kunna svara helt på frågan utan att testa iaf någon av dem. Bilder är ju aldrig samma sak som att se ett ur irl.
Jag tycker du ska leta upp någon AD som har Longines i Skåne och kika in där innan du går vidare.
Håller med följande om att i stort så är det utseende och vattenresistens som är skillnaden.
Avstår från att delge mina personliga åsikter i frågan ;)

Jag ska in till Malmö under veckan och kolla om någon av klockbutikerna som säljer Longines har Bigeye hemma. Finns några stycken så förhoppningsvis har iaf en av dem hemma.

Båda är fina. Jag skulle valt Longines. Den har ett lite roligare urverk, men det klart tyngsta skälet är att jag tycker att den är väldigt snygg. Longines har verkligen lyckats med den modellen.

Innan jag drar fram kortet skulle jag dock överväga ett tredje alternativ. En beg IWC 3706. Den första, billigaste och minsta (i storlek, 39mm) i raden av IWCs klassiska Fliegerkronograf serie. Jag har en sådan och den får väldigt mycket handledstid. Som beg är den väldigt prisvärd.

Kolla in mer här:

https://www.ablogtowatch.com/no-longer-made-iwc-pilots-watch-chronograph-ref-3706/

42368C55-FAA9-4FD4-8EE2-BD64C4796C17.jpeg

Ja den är ju klassisk! Hm får ta mig en funderare. En annan klocka som är väldigt lik IWCn, är ju Hamilton 3828:

8f53bca2-c4f1-4b29-bb4e-c4c1eaa015ee.jpg

40,5mm stor, men de har andra reffar som är mindre har jag för mig. Äger ingen Hammy just nu, men har gjort tidigare och gillade den väldigt mycket.

356 Sa är kanske tunnare på pappret men boetten i sig är tjockare eftersom den har öppet baklock där man kan se urverket. Jag upplever plexi-versionen som tunnare i verkligheten. Jag tror det är själva glaset som gör att den blir högre på pappret. Rätt mig om jag har fel @Clark Kent

Aha, intressant! Jag har aldrig provat en 356 själv så tack för feedback! Som sagt så skulle jag helst vilja ha en polerad 356 fast med plexi, men tyvärr finns inte det valet.

Jag går mot strömmen lite och säger Longines. Dels tycker jag att knapparna är mer klassiska och påminner om tidiga kronografer, vilket tilltalar mig. Vidare tycker jag sub-tavlorna är bättre placerade. Trots att både Sinn och IWC är fina och har day/date-visning föredrar jag avskalade kronografer, tavlan blir renare och känns mer kompromisslös.

Visuellt föredrar jag också Longinesen, men har hört en del klaga på hur den bärs. Jag har dock inte läst om ngn som klagat på hur Sinnen bärs trots att den är lite tjockare.

Jag ska in till Malmö under veckan och kolla om någon av klockbutikerna som säljer Longines har Bigeye hemma. Finns några stycken så förhoppningsvis har iaf en av dem hemma.

Ja den är ju klassisk! Hm får ta mig en funderare. En annan klocka som är väldigt lik IWCn, är ju Hamilton 3828:

https://assets.catawiki.nl/assets/2018/3/26/8/f/5/8f53bca2-c4f1-4b29-bb4e-c4c1eaa015ee.jpg

40,5mm stor, men de har andra reffar som är mindre har jag för mig. Äger ingen Hammy just nu, men har gjort tidigare och gillade den väldigt mycket.

Aha, intressant! Jag har aldrig provat en 356 själv så tack för feedback! Som sagt så skulle jag helst vilja ha en polerad 356 fast med plexi, men tyvärr finns inte det valet.

Visuellt föredrar jag också Longinesen, men har hört en del klaga på hur den bärs. Jag har dock inte läst om ngn som klagat på hur Sinnen bärs trots att den är lite tjockare.

Jag är också sugen på en 356, men just plexiversionen då. Jag var hos Erikson bara häromveckan och tittade på båda (och gjort det vid tidigare tillfällen också :D)

Jag hade valt "Longinesen". Har själv varit sugen på den och skulle prova den för ett tag sedan hos lokal AD. De hade dock tidlås på montern och då jag inte orkade stå och vänta 20 min när övrigt sortiment bestod av Triwa, Calvin Klein osv. blev det aldrig av vilket fortfarande svider lite.

Jag hade valt "Longinesen". Har själv varit sugen på den och skulle prova den för ett tag sedan hos lokal AD. De hade dock tidlås på montern och då jag inte orkade stå och vänta 20 min när övrigt sortiment bestod av Triwa, Calvin Klein osv. blev det aldrig av vilket fortfarande svider lite.
Man kan alltid gå tillbaka!

Safirglaset på 356 är välvt så jag tror att det är ungefär samma profil som 356-plexi. Gissar att de extra 0,5mm ligger på baksidan med safirglaset vs. baklock i stål på plexi-varianten.

@Rymdkatten

Om du gillar Hamilton har du den här som ligger på Köp & Sälj. 42mm iofs.

https://klocksnack.se/threads/18tkr-ny-oanvänd-hamilton-intra-matic-68-slutsåld-sedan-länge.118810/

Safirglaset på 356 är välvt så jag tror att det är ungefär samma profil som 356-plexi. Gissar att de extra 0,5mm ligger på baksidan med safirglaset vs. baklock i stål på plexi-varianten.

@Rymdkatten

Om du gillar Hamilton har du den här som ligger på Köp & Sälj. 42mm iofs.

https://klocksnack.se/threads/18tkr-ny-oanvänd-hamilton-intra-matic-68-slutsåld-sedan-länge.118810/

Den är snygg, tack för tipset! Har tyvärr redan ratat den när de släppte den pga storleken. Tycker inte den passar som så stor klocka, hade den varit 36-38mm hade jag köpt den redan :)

Ibland känner man sig som en repad LP-skiva. Jag tycker det är samma fel på väldigt många nya klockor—de är alltid för stora! De får gärna göra stora versioner, bara de har en mindre variant också :) Fast ibland blir ju designen lidande med just kronografer då sub-dialsen hamnar för långt ut.

Senast ändrad:
Den är snygg, tack för tipset! Har tyvärr redan ratat den när de slöppte den pga storleken. Tycker den inte passar som så stor klocka, hade den varit 36-38mm hade jag köpt den redan :)

Ibland känner man sig som en repad LP-skiva. Jag tycker det är samma fel på väldigt många nya klockor—de är alltid för stora! De får gärna göra stora versioner, bara de har en mindre variant också :) Fast ibland blir ju designen lidande med just kronografer så sub-dialsen hamnar för långt ut.
Same... jag vill kategoriskt alltid ha nåt mindre :confused:.

Planen just nu är att försöka testa en Longines i Malmö i veckan. Om jag hittar en och den känns bra blir det köp på plats, annars blir det nog en 356 Sa pga det tidsbegränsande gruppköpet. Man kan ju alltid köpa den andra klockan senare om suget blir för stort, de är tillräckligt olika för att motivera att äga båda, försöker jag intala mig iaf :)

Jag tog ett longshot och mailade Sinn igår och frågade om de var villiga att göra en custom åt mig, dvs polerad fast med plexi, och till min förvåning så ville de göra det faktiskt. Åh nu blev det ännu svårare!

Måste säga att kundservicen his Sinn än så länge är den bästa jag har varit med om. Undrar hur många andra klockmärken som är villiga att göra en custom.

Senast ändrad:
Jag tog ett longshot och mailade Sinn igår och frågade om de var villiga att göra en custom åt mig, dvs polerad fast med plexi, och till min förvåning så ville de göra det faktiskt. Åh nu blev det ännu svårare!

Måste säga att kundservicen his Sinn än så länge är den bästa jag har varit med om. Undrar hur många andra klockmärken som är villiga att göra en custom.

Grymt ju! Fick du pris?

Grymt ju! Fick du pris?

Japp, frågade inte efter det, men de sa 1925 euro för "satinised case, acrylic glass on top and sapphire crystal case back on a leather strap". Inte den kombon jag vill ha dock, vill ha stål på baksidan och med H-länk, så ska maila igen. De verkade inte lägga på ngt extra för besväret så det var ju oerhört generöst får jag säga.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp