• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har min kollega ett samlarobjekt runt handleden? (Enicar Sherpa Graph Mark 1)

En av mina närmre kollegor har haft en vintagekronograf på handleden sedan många år. Jag har alltid tyckt att den varit riktigt fin men jag har inte hittills kunnat se vad det är för klocka. Härom veckan började vi prata om klockor och jag bad att få titta närmre på den. Det var en Enicar Sherpa Graph, en tillverkare jag inte var bekant med sedan tidigare. Jag googlade lite och kom ganska snabbt fram till att det fanns ett intresse för dessa klockor, så jag frågade honom om jag fick knäppa några bilder för att lägga upp här.

Jag har läst på lite om klockan och det verkar vara deras första modell i Sherpa-Graph-serien: Mark1. Enligt denna sida gjordes sub-sekundvisarna om för Mark1/B:
https://boldwatches.wordpress.com/2015/05/23/enicar-sherpa-graph-classification-and-marks/

Urverket är i så fall ett kopparfärgat Valjoux 72. För senare modeller bytte de till billigare urverk.

Min kollega är inte intresserad av klockor och han fick klockan av sin svärfar som fick den efter bärgningen av regalskeppet Vasa. Tydligen delades ett antal klockor ut då (detta nämns även på andra ställen på KS).

Är det någon vintageentusiast som kan berätta något om denna klocka? Min kollega vet ingenting om den och jag själv är jag inte tillräckligt insatt i vintagevärlden. Stämmer min analys av vilken modell det är? Finns det något samlarvärde i den? Jag kan inte hitta någon info på KS denna gång.

IMG_3677.JPG
IMG_3679.JPG
IMG_3680.JPG
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Väldigt fin, Enicar har gjort flera
spännande modeller och visst finns det ett samlarvärde I den där. Jag vet dock inte om Enicarhypen kommer hålla i sig.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Ja, visst är det ett samlarobjekt!

Kombinationen bra, vattenskyddad boett + V72 + pandatavla innebär numera ofta ett värde runt 50k nästan oavsett märke. Det är förstås daytona-explosionen som gått i bräschen för detta, liksom den snabba prisutvecklingen på jämngamla heuer. Enicar var tills nyligen ett typiskt "bang for the buck"-märke som mest var en angelägenhet för vintagejägare intresserade av roliga och rejäla klockor men de dyker numera upp allt oftare hos "fina" handlare och på hausse-drivande säljplatser som chronotrader. Jag har sett annonspriser runt 8-9k usd men har ingen koll på auktionspriserna. Marknaden har alltså varit rejält het de senaste åren, men om intresset för vintagekronografer minskar gissar jag att det är småmärkena som sjunker först medan rolex och heuer sannolikt ligger kvar på höga nivåer längre.

Det här exemplaret är ju extra kul iom anknytningen till Vasa. Som du säger florerar historien om hur de involverade i projektet fick en enicar, men flera olika modeller verkar nämnas i sammanhanget och jag har aldrig sett något dokument, artikel eller foto som kan bekräfta historien. Ett litet papper med en hälsning från prins Bertil skulle nog innebära en hel del för klockans samlarvärde, men utan något som kan styrka sambandet är det nog mer att betrakta som en kul anekdot. Tror att @Kettil kan veta mer?
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Din kollegas berättelse bekräftar att det var den modellen som delades ut till teamet som bärgade Vasa. Jag har sett en innan. Per Edvin Fälting fick dessutom en Submariner från Rolex och den gick på Kaplans för ett par år sedan.
Det stämmer som @frere säger att prisökningen på den här modellen varit rekordstor, för en 4-5 år sedan såg jag dem för under 10 k SEK (givetvis utan den grymma proveniensen). Ännu en anledning till att sitta i eftertankens kranka blekhet vad gäller det här intresset... ;)
 
Tack för infon @frere och @Kettil! Det är nog som ni säger med att vi befinner oss i en hype av vintagekronografer nu.

Att hitta denna klocka på en kollega får mig att känna mig lite som Fälting då han hittade och bärgade Vasa:)
 

Joakim C

Cartier
Jag är kluven till fabrikatet och för mig är det ett fabrikat som alltid velat "upp" i exklusivitet och få ta del av glorian kring kändisar och annat som följer med det. Naturligtvis vill en mindre känd tillverkare skapa sig ett namn. Kvalitetsmässigt anser jag att de håller den tidens Omega och Rolex-klass.
Enicar levererade många militära ur. De idag så eftertraktade W.W.W. uren som levererades till brittiska armén, hade Ministry of Defence, Enicar som tilltänkt leverantör. Det blev inget av det, men till och med ett förrådsnummer blev avsatt till just Enicar. Varför det inte blev någon beställning berättas inte. Så kallade enkla ATP-ur (Army Trade Pattern) leverade dock Enicar många av.

"frere" beskriver bra hur marknaden ser på Enicar idag med Daytona och urverket Valjoux 72 hypen. Jag anser att det är säljläge prismässigt och tror att när vintage-marknaden lugnar ner sig kommer Enicar att falla i pris. Jag har haft några Enicar och kronograferna är fina, men som sagt utan affektionsvärde hade jag sålt och köpt något annat.

Tillägg; kommentarer om din kollegas kronograf. Jag tycker att den fina kronografen är värd ny lysmassa pålagd visarna. Det blir ett jättelyft för totalutseendet och nu kan man likna visarna som skadeskjutna/utbränt hus-skelett.

En bild på ett ur för flygspaning (Källa: K. Knirim, British Military Timepieces)
Enicar.jpg


Historien om Enicar: Enicar är ett anagram på grundarens Ariste Racine efternamn. Klurigt värre...
http://www.enicarcollectors.net/enicarE2.htm
 
Senast ändrad:

stesun

Omega
Fy fan! Nu blev jag sur. Jag har ingen egentlig information kring klockan, annat än att just precis den modellen är min absoluta drömklocka. Nåväl, jag får väl hanka mig fram genom livet med mina andra "fattigmodeller" och vara en bitter gubbe.
 
Tack igen för all info! Nu skulle min kollega vilja serva klockan (det visade sig att kronografen inte fungerar, efter att klockan åkte i backen för ett par år sedan). Nu undrar han var man bäst servar en sådan klocka. Mitt spontana svar var Nymans, så kan de skicka vidare den, om de inte kan lösa det själva. Men jag är som sagt inte så bevandrad i vintagevärlden som många av er. Finns det någon annan som är mer nischad mot vintageur?

Tacksam för alla tips!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Går att läsa lite om du letar lite på forumet, efter vad jag läst skulle jag inte tveka att anlita honom.

@Rozzy har dock bättre koll än mig.
Robert har servat flera av mina fina klockor, vintage Royal Oak, modernare Zenith mf. Jag skulle lugnt våga lämna in Enicaren till honom. Robert har arbetat på Sjöö Sandström, Rob Engström och sedan som lärare på Urmakarskolan i Motala innan startade eget.

@frere , @gåsapågen
 

Patrik J

Rolex
Alltså, den är helt sjukt cool den där klockan. jag har en lusig mark IV (tror jag) som jag värderade till typ 50-60 papp när jag bytte till mig den. Hajp eller inte borde den där vara värd betydligt mer. Rör ingenting och sälj snabbt om den inte ska behållas. Är polarn inte klockintresserad kan han ju göra mycket kul för stålarna.
9F6E8156-2757-46C4-82C8-E98CB004EDCD.JPG
 
Topp