• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har ni läst detta om PayPal?

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vad händer om jag som säljare tömmer Paypal kontot efter köpet? Ska de 180 dagar senare skicka en räkning?

Eller kan man inte plocka ut sina pengar förrän efter 180 dagar?
 

rogart-63

Patek
Om jag fattar rätt har du rätt att öppna en dispute inom 180 dagar . Om du köper något och du använder det i säg 179 dagar .Kontaktar Paypal eller Ebay och öppnar en dispute .Så ska du då få pengarna tillbaka . Glöm att du kommer få handla nåt mer på Ebay eller nåt från den säljaren sen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
30 dagar har det väl varit tidigare. Paypal är som alltid kanon för köparen och kass för säljaren.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Köp köparen. Nytt begrepp.

Paypal används väl till stor (störst) del av privatpersoner som köper av företag - då är det perfekt. Deras dispute är ju heller inte så att man bara skickar tillbaka, det krävs ju motivering. På köparens sida som yonsson sa.
 

Johe

Omega
Det här kan ju inte ligga i seriösa köpares intresse heller...

På 30 dagar hinner man ju få varan, verifiera äktheten och kolla upp skicket utan problem. Förstår inte vad 180 dagar ska tillföra.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vad händer om jag som säljare tömmer Paypal kontot efter köpet? Ska de 180 dagar senare skicka en räkning?

Eller kan man inte plocka ut sina pengar förrän efter 180 dagar?


Jag vill fortfarande ha svar på min egen fråga. Hur ska egentligen det här gå till, jag kan ju som säljare föra över mitt paypal konto saldo till banken?
 

carlanton

Audemars
Det här gäller väl bara för amerikanska Ebay och inte för alla paypalbetalningar?

Ingen aning om hur det är i klockvärlden, men på de sneaker- och streetwearforum jag brukar besöka är banköverföringar totalförbjudna på grund av scamrisken. I Sverige har vi ingen scammingkultur, så här är det inget problem.
 

san

Cartier
2-Faktor
Påminner lite om skyddet som vi omfattas av här i Sverige, där bevisbördan under de sex första månaderna ligger på säljaren som ska bevisa att felet inte fanns från början.

Men det är alltså eventuella tvister kring "Item Not Received and Significantly Not as Described" som numera ligger på 180 dagar? Rent spontant känns det inte som det borde vara några problem för seriösa säljare, så länge man tydlig och ärlig i sin beskrivning av skicket.
 
Vad händer om en säljare säljer en falsk klocka och sedan avslutar sitt konto på eBay direkt. Plockar ut alla pengar på banken och ändrar kontouppgifter?
Obehagligt att sådana skojare kommer undan!
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Vad händer om en säljare säljer en falsk klocka och sedan avslutar sitt konto på eBay direkt. Plockar ut alla pengar på banken och ändrar kontouppgifter?
Obehagligt att sådana skojare kommer undan!
Eh va? Det förändras ju inte med den nya regeln.

Tycker att 180dagar är Helknasigt. 30dagar är rimligt och räcker gott och väl. Däremot gillar jag PayPals säkerhet när jag köper saker ifrån
Relativt okända säljare utomlands, man har någon liten hållhake om de inte Leverar men skulle aldrig starta en dispute över strunt.
 
Topp