• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har precis insett att Stowa...

klockodile

Dundee
2-Faktor
...gör riktigt fina klockor.
En Marine kronograf med manuellt uppdrag tex...mumma.
Ändå känns det som att det historiska arvet inte riktigt hänger med, lite för strömlinjeformat, svårt att precisera närmare.

Vad tycker ni?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar dykarna. Speciellt den utgångna. Tyvärr gör de väl en hel del homager också. Eller kanske inte homager, men modeller som är väldigt lika andras klockor.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Jag gillar dykarna. Speciellt den utgångna. Tyvärr gör de väl en hel del homager också. Eller kanske inte homager, men modeller som är väldigt lika andras klockor.
Kanske blir så när man försöker göra något på Marine eller Flieger temat? Eller vad tänkte du på? Tror du slog huvudet lite på spiken där angående mina "vibbar"...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kanske blir så när man försöker göra något på Marine eller Flieger temat? Eller vad tänkte du på? Tror du slog huvudet lite på spiken där angående mina "vibbar"...

Är lite för trött för att hitta ett klockrent exempel, men här är några snarlika
Glasshutte+Original+Limited+Edition+Senator+Observer+01.jpg

Marine_Chrono_matt_01.jpg



nomos8.jpg

Antea-KS-weiss-3.jpg
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag har en Seatime som jag är galet nöjd med. Snygg och egen design och väldigt bra kvalitet. Känns oerhört prisvärd och gedigen. Jag instämmer i att antea är besvärande lika nomos, men jag har inte riktigt hunnit störa mig så mycket på det. Vilket jag annars brukar göra, ska tilläggas.
 

Knät

Cartier
Nomos ligger under Glashuettes paraply.

Hur menar du nu? Glashütte är en stad i södra Tyskland. GO och Nomos (samt ett gäng till) ligger bägge i denna stad.. Det är inte samma ägare.

Förövrigt är det frågan vem som kopierar vem. Stowa är gammalt och klassiskt, ett av dom urmakeri som de facto gjorde fliegerklockor när det begav sig..
Antealinjen härstammar ju från deras bauhausklockor som släpptes 1938! Nomos bildades 1990.. Your call..

Edit: Samma med Glashütte Original, bildades 1994.. Visst Stow släppte inte sin Chronograph förens 2010, men den är gjord efter ett gammalt Stowa fickur.

Edit 2: En Stowa från 1938

 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Knät
Tack för infon. Hade ingen aning om det där. Är inte särskilt insatt i märkenas historia. Tycker dock att det är lite oklart hur dessa företags historia verkligen är.

"1996: Jörg Schauer takes over STOWA and all trademark rights from Werner Storz."
http://en.wikipedia.org/wiki/Stowa

"Ett antal företag knoppades av, däribland Glashütter Uhrenbetrieb GmbH som grundades 1994 med 70 anställda. Därmed skapades urmärket Glashütte Original (GO). Företaget förvärvades år 2000 av Swatch Group."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Glashütte_Original

Känns ju som att Glashütte tar med sig 70 anställda till den nya organisationen medan Stowa bara köps upp av en kille.
Glashütte kör inhouse-urverk och Stowa köper in urverk. Jag får i alla fall ett mer seriöst intryck av Glashütte.
 

Knät

Cartier
Knät
Tack för infon. Hade ingen aning om det där. Är inte särskilt insatt i märkenas historia. Tycker dock att det är lite oklart hur dessa företags historia verkligen är.

"1996: Jörg Schauer takes over STOWA and all trademark rights from Werner Storz."
http://en.wikipedia.org/wiki/Stowa

"Ett antal företag knoppades av, däribland Glashütter Uhrenbetrieb GmbH som grundades 1994 med 70 anställda. Därmed skapades urmärket Glashütte Original (GO). Företaget förvärvades år 2000 av Swatch Group."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Glashütte_Original

Känns ju som att Glashütte tar med sig 70 anställda till den nya organisationen medan Stowa bara köps upp av en kille.
Glashütte kör inhouse-urverk och Stowa köper in urverk. Jag får i alla fall ett mer seriöst intryck av Glashütte.

Jag håller GO som ett "finare" märke än Stowa.. Även Nomos känns lite mer classy med inhouseverk.. Men när det gäller design har Stowa sitt på det torra. Nomos däremot..
 

vekktah

Cartier
Jag håller GO som ett "finare" märke än Stowa.. Även Nomos känns lite mer classy med inhouseverk.. Men när det gäller design har Stowa sitt på det torra. Nomos däremot..

tack för det!
intressant, utgick ifrån vad jag någon gång läste på gamla TTT som sanning (att det var "hommager"). Isåfall är det ju bara att andas ut och för en gångs skull njuta av den mer överkomliga originaliteten.
 
Är lite för trött för att hitta ett klockrent exempel, men här är några snarlika
Glasshutte+Original+Limited+Edition+Senator+Observer+01.jpg

Marine_Chrono_matt_01.jpg
Tycker den här tråden är jätteintressant. Vad är det egentligen som får oss att tycka klockor ser lika ut och hur mycket vet vi egentligen om märkenas historia.

I exemplet ovan är det väl i princip bara visarna som liknar varandra, men jag håller med om att de känns väldigt avgörande. Övriga likheter som vit tavla och placering av de mindre tavlorna är väl inte avgörande eftersom det är vanligt förekommande, vidare så är det ju stora olikheter i boett, siffror och index.

Lägger ingen värdering i hur deras övriga modeller ser ut, men frågan återkommer ofta här på forumet.
 

Clocksauce

Cartier
Hur menar du nu? Glashütte är en stad i södra Tyskland. GO och Nomos (samt ett gäng till) ligger bägge i denna stad.. Det är inte samma ägare.

Förövrigt är det frågan vem som kopierar vem. Stowa är gammalt och klassiskt, ett av dom urmakeri som de facto gjorde fliegerklockor när det begav sig..
Antealinjen härstammar ju från deras bauhausklockor som släpptes 1938! Nomos bildades 1990.. Your call..

Edit: Samma med Glashütte Original, bildades 1994.. Visst Stow släppte inte sin Chronograph förens 2010, men den är gjord efter ett gammalt Stowa fickur.

Edit 2: En Stowa från 1938



Precis. Stowa äger flieger-designen lika mycket som IWC och Nomos äger ju inte precis bahausdesign.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Kan villigt erkänna att jag inte visste vem som stulit Bauhausdesignen från vem (dessutom går det väl knappast att hävda stöld för ett så vedertaget begrepp), men faktum kvarstår. Jag gillar Stowa! Dessutom kan man ju hosta upp 6500 EUR och få sig en äkta guldare med äkta silvertavla... Snygg till på köpet :)
 
  • Like
Reactions: ssl

DrDre

Patek
Är lite för trött för att hitta ett klockrent exempel, men här är några snarlika
Glasshutte+Original+Limited+Edition+Senator+Observer+01.jpg

Marine_Chrono_matt_01.jpg

Stowa har ju ett antal olika modeller men jag tycker faktiskt inte att det är riktigt rättvist att säga att de gör kopior. Fliegerklockorna, som man fö var en av originaltillverkarna av under kriget, får väl idag närmast ses som en allmän design. Samma sak tycker jag gäller för Marine varianterna i bilderna ovan (dvs någon form av stora dresswatches som ser ut som fickur). Dessa är inspirerade av fickursdesign och fickur har ju sett ut ungefär så där i över 100 år och massor av tillverkare idag. Dykarmodellen bygger på en historisk modell som är väldigt lik och "Nomos kopian", Antea, har man ju också gjort väldigt länge.

Ja
 

Clocksauce

Cartier
Kollade upp deras manuella chronooch det verkar ju ändå ganska kneppigt att dom har modifierat ett valjoux 7753 till en manuell kronograf, finns det verkligen inget bra alternativ ute i det prissegmentet på marknaden?

Marine_Handaufzug_r_ck_800.jpg


Lite OT men: Seagull kanske borde börja erbjuda ST-19 i högre standard/finish?
venus175.jpg
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Sea Gull ST-19 top grade med 'swan neck regulator' är ju lite trevligare för ögat iaf. Användes bla i Precista PRS-5.
Ser ju riktigt fräckt ut! Men skulle nog vara lite "selbstmord" av en gammal tysk firma, eller? Tänkte på hur européerna reagerade på när TAG plockade upp en Seiko DESIGN...
 

Maxim

Cartier
Så kul att det finns en färsk tråd om mitt favoritämne!

Här har vi en Flieger, No date och no logo, COSC certad vilket för Stowa betyder ett mer smyckat urverk och blåa skruvar.
UFVDslt.jpg


Med sina 40mm sitter den bra på min handled, och det klassiska flieger-armbandet passar fint! I ljusbrunt läder.

Z9Ra22b.jpg


Bakstycket är märkt med ETA verket som använts, dess serienr och namnet på ägaren till Stowa, som köpte det för ett antal år sedan.
 

Maxim

Cartier
Sedan finns denna skönheten, Antea Creme. Uret vad tidigare Stowas enklare version av Antea, med sina 39mm. Uret saknar den silvriga urtavlan som istället är creme-färgad och så har det inte blåade händer, utan dessa är istället svarta.

2NXN0b3.jpg


Urtavlan har datum samt Stowa logo med det gamla typsnittet på bokstaven S. Den är klassiskt vacker och passar utmärkt till skjorta i vardagsbruk, men saknar stinget till exempelvis en stickad tröja där Fliegern gör sitt jobb mycket bättre.

Jag föredrar Creme färgen till svart, men mörkbrunt med kontraststygn fungerar även.

sLGn3qx.jpg


Baksidan är relativt osmyckad, men rotorn har en vacker logotyp som passar klockan väl.
 
Topp